Har köpt ett hus med en innerkorridor på 14*4 meter där ena sidan är glasad och andra sidan är lättbetongblock. På denna andra utsida ligger idag en 1 meter bred rabatt direkt mot lättbetongväggen som jag av besiktningsmannen blivit rekommenderad att ta bort, lägga på en platonmatta samt fylla med singel.
Hela tomten är sandjord så besiktningsmannen såg ingen anledning till att anlägga dränering (vilket ingen annan i området heller gjort och de har inga problem av det heller).
Nu till frågorna:
1. Hur djupt måste man lägga platonmattan? Räcker det med 30-40 cm (syftet är ju att skydda reglarna under innergolvet från fukt) eller måste det läggas längs med hela plattans djup?
2. När singeln läggs, måste den packas med typ padda eller räcker det att fylla på och stampa? Bredd på utgrävningen är ca 1 meter, man vill ju inte vakna med gången förflyttad 3 meter.  ;)
3. Vissa rekommenderar Isodrän framför Platon, är  Isodrän överkurs på denna ganska enkla operation?

Hej!
Min rekomendation är att du lägger längs hela väggen och med isodrän,Varför?
Jo Isodrän fungerar som en isolerande faktor,vissa säger att den höjer tempen 2-4.C i tex.källaren och det är ganska mycket i energibesparingssyfte.

Om du skulle sluta 30-40 cm under markytan är ju också risken att vattnet som sjunker längs väggen tas upp av väggen och onödigt hög fukthalt kan uppstå.

Jag klappar för Isodrän även om vanlig platon funkar bra för att hindra vatten mot väggen,det har jag själv.

NEJ du ska inte padda eller packa singlen längs väggen,det är bara att fylla igen och låta det sätta sig naturligt.TIPS spara 30-40 cm mot husgrunden med singel eller makadam, inga jordväxter eller gräs där.

Hoppas du fått lite tips.

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.