3 359 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Platon med eller utan uppvik?
Hej, har googlat mig till sömns utan att hitta svar på de jag söker eller får olika svar! Vi inreder sovrum i en oisolerad källare med betonggolv, betongväggar samt en ny vägg av organiskt material (gips, träreglar). Vi ska inte ha mekanisk ventilation utan passivventilation.
Så här tänker vi gör:
1. Ventitex på betonnggolvet
2. Blå Platonmatta
3. 5mm foammatta
4. Rotgolv
5. Ullmatta med actionback
Nu till mina frågor:
1. Om man lämnar 5 mm mellan Platonmatta och intilliggande vägg runt om torde det i min värld vara lika affektivt som ett uppvik. Är det nödvändigt med uppvik och i sådant fall varför?
2. Är det nödvändigt med förseglingsband i möten mellan betonggolv och betongvägg? Eller är det främst ämnat mellan betong och organiskt material som kan ta skada av stigande fukt?
Stort tack till er som kan ge tydliga svar 😊
Så här tänker vi gör:
1. Ventitex på betonnggolvet
2. Blå Platonmatta
3. 5mm foammatta
4. Rotgolv
5. Ullmatta med actionback
Nu till mina frågor:
1. Om man lämnar 5 mm mellan Platonmatta och intilliggande vägg runt om torde det i min värld vara lika affektivt som ett uppvik. Är det nödvändigt med uppvik och i sådant fall varför?
2. Är det nödvändigt med förseglingsband i möten mellan betonggolv och betongvägg? Eller är det främst ämnat mellan betong och organiskt material som kan ta skada av stigande fukt?
Stort tack till er som kan ge tydliga svar 😊
Hej, pratade med diverse "byggexperter" och de var delade meningar om den saken!M M H skrev:
Jag gjorde ett uppvik på golvets båda kortändor men inte på långsidorna och det har funkar fin fint.
Syftet är att få ett ventilerande golv och då räcker det med att skapa möjlighets för golvet att andas. Var noggrann med att släppa ett avstånd på 5mm så ska det räcka.
Lycka till!
Hej!L Larocc skrev:Hej, pratade med diverse "byggexperter" och de var delade meningar om den saken!
Jag gjorde ett uppvik på golvets båda kortändor men inte på långsidorna och det har funkar fin fint.
Syftet är att få ett ventilerande golv och då räcker det med att skapa möjlighets för golvet att andas. Var noggrann med att släppa ett avstånd på 5mm så ska det räcka.
Lycka till!
Har köpt villa med källare med inflyttning i höst.
Behöver omgående riva ut sovrum i källaren för att bygga om enligt moderna mått (platon, ej trä). Samtidigt kommer vi att dränera och isolera utifrån.
Hur har det funkat för dig med ej mekaniskt ventilerade golv?
Ni har endast betongväggar ut, ej gips?
Hej, vi har endast betong, och har inte dränerat huset! De mekaniska ventilerade golven har fungerat mycket bra. Vi lade en heltäckningsmatta på spånskivorna och ventilerande lister. Mycket nöjd!E ErikB89 skrev:Hej!
Har köpt villa med källare med inflyttning i höst.
Behöver omgående riva ut sovrum i källaren för att bygga om enligt moderna mått (platon, ej trä). Samtidigt kommer vi att dränera och isolera utifrån.
Hur har det funkat för dig med ej mekaniskt ventilerade golv?
Ni har endast betongväggar ut, ej gips?
Aha, fick för mig att du skrev att ni körde utan mekanisk ventilation.L Larocc skrev:
Har tänkt att göra allt själv men tanken på att behöva dra rör och sätta fläktar osv känns övermäktig då jag har 0 erfarenhet av detta. Men kanske är bäst att göra så ändå!
Jag har tänkt ha parkettgolv samt gipsväggar. (Endast 1 vägg som är "utåt"
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Sorry jag har fel, vi har ingen mekanisk ventilation, endast självdrag. Inga rör eller fläktar och det funkar finfint. Byggt två rum i källaren och inga fuktproblem vare sig på väggar eller golv.E ErikB89 skrev:Aha, fick för mig att du skrev att ni körde utan mekanisk ventilation.
Har tänkt att göra allt själv men tanken på att behöva dra rör och sätta fläktar osv känns övermäktig då jag har 0 erfarenhet av detta. Men kanske är bäst att göra så ändå!
Jag har tänkt ha parkettgolv samt gipsväggar. (Endast 1 vägg som är "utåt"
Grymt, tack!L Larocc skrev:
Hur byggde du de väggar som inte ät utåt? Stålreglar med isolering och gips? Kommer ha sovrum bredvid varandra så vill ju gärna ha bra ljuddämpning emellan rummen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden