Vi kommer väldigt snart att putsa vårt gamla tegelhus. Vi bad byggfirman om att göra så att grunden sticker 3-4 cm längre ut än resten av den putsade fasaden. Mest för att vi tycker att det är snyggare. Vi fick till svar att det vore lite dumt eftersom att snö och regnvatten skulle samlas där, och förr eller senare orsaka sprickbildning i grunden.De tyckte däremot att vi kunde göra det om vi fällde in ett plåtbleck med lutning ut från huset så att allt vatten och snö rann vidare. Detta bleck skulle alltså sitta mellan grunden och den vanliga putsade fasaden.Låter det vettigt? Eller har ni några andra idéer? De kommer troligtvis beställa hem saker redan imorgon, så jag vore väldigt väldigt tacksam om ni skulle kunna komma med några tankar eller idéer angående detta!Tack på förhand!

Vårt gamla putsade stenhus har en grund ca 30 cm från markplan som sticker ut som du beskriver. Kanten är bara putsad med ett litet fall ut från fasaden. Det har nog varit så i 100 år och inga som helst problem. Det enda är att mossa eller lavar lättare får fäste i vinkeln men det borstar man enkelt bort.

Dr. Grün

olabjörk skrev:
Vi kommer väldigt snart att putsa vårt gamla tegelhus. Vi bad byggfirman om att göra så att grunden sticker 3-4 cm längre ut än resten av den putsade fasaden. Mest för att vi tycker att det är snyggare. Vi fick till svar att det vore lite dumt eftersom att snö och regnvatten skulle samlas där, och förr eller senare orsaka sprickbildning i grunden.De tyckte däremot att vi kunde göra det om vi fällde in ett plåtbleck med lutning ut från huset så att allt vatten och snö rann vidare. Detta bleck skulle alltså sitta mellan grunden och den vanliga putsade fasaden.Låter det vettigt? Eller har ni några andra idéer? De kommer troligtvis beställa hem saker redan imorgon, så jag vore väldigt väldigt tacksam om ni skulle kunna komma med några tankar eller idéer angående detta!Tack på förhand!
OK, så här blir det ofta på Forumet, att någon kullkastar hela problemet, med bevis och allt, som DrGreen t ex.
Men normalt är det så som byggfirman förklarar, att sockelns kant blir utsatt för vatten och frostsprängningar.
Men visst, det kan ha betydelse med hur stort takutsprång man har, hur hög väggen är, och naturligtvis hur utsatt huset är vid nederbörd. Det är också möjligt, att man på DrGreens kåk, har murat/putsat upp sockeln först, och därefter väggarna, som då lappar ut över dessa, m a o olika metoder.
DrGreen, Du får allt lägga upp några bilder...............

Jag kör endast Byggahus-appen i min iPhone. Kan jag ladda upp bilder därifrån?

Hej
Jag har haft precis samma frågeställning http://www.byggahus.se/forum/fasad/159361-sockel-vattensamlare.html. Vi har fortfarande inte putsat men haft ca 10 putsfirmor här för att få en offert, när jag frågat om kanten har ingen tyckt att det är nödvändigt med plåt. Det de säger är att sockeln bör putsas först så att överlappet blir rätt. Vi kommer ha en slät puts på sockeln vilket antagligen hjälper till. Jag har även fasat kanten så att det sluttar ordentligt ut (till skillnad från ritningen i länken).
Hur resultatet är om 30år har jag svårt att svara på.....

/Pär

Förtydligande: självklart tycker de att plåt är det bästa men när jag tycker att plåt är det fulaste så funkar det utan plåt. Om det bara är för att få jobbet vet jag inte men många av dem har varit ärliga på andra punkter där de kunnat blåst mig.

plåt som rör sej vid tempväxlingar och kanske rostar med tiden kan också spränga putsen. Det blir enklare att reparera putsskador om ingen plåt är inblandat , tycker jag
gaia

Har ett hus putsat med kant på sockeln och så har det varit sedan 1925 utan några som helst problem. En plåtkant är oerhört fult enligt min mening och hör inte hemma på en sockel enligt beskrivningen.

Per

Det kan vara värt att fundera på struktur och lutning på sockeln.
Vanligt är ju tex på gamla kalkade hus att man kalkar även sockeln och då alltid får ett ganska snabbt slitage på ovansidan av sockeln.
Men när det gäller hållfasthet på putsen så ska det inte vara några problem, viktigt är ju såklart överlappet som nämnts innan och att hantverkaren vet vad han sysslar med...

Men Saturnus har ju (tråkigt nog ;) ) helt rätt, det som fungerar på en kåk kanske inte fungerar på nästa!

Byggaren har också rätt, på eitt sätt, det är kanske lite "dumt"...
- men då utgår ju han bara ifrån hur väl det kommer att hålla, inte hur det ser ut och hur ni vill ha det...
Sådant ska också vägas in!

(Men jag antar att jobbet snart är färdigt i vilket fall? Hur blev det? Bilder?

Det är ju väldigt vanligt på gamla hus att en putsad fasad avslutas med en putsad sockel som sticker ut ett par centimeter. Har aldrig sett plåtkant på sådan sockel! Ärligt talat tycker jag det skulle se konstigt ut på ett gammalt hus! Har själv en sådan putsad sockel, och visst blir det med åren en del skador som måste lagas men inte värre än att man kan göra det själv. De skador jag har haft har framför allt berott på vatten som runnit fel, t.ex. från stuprör eller p.g.a. gamla lagningar med cementhaltigt bruk lett till sprickor där vatten trängt in. Inget av detta hade kunnat förebyggas med plåtkant.

Förresten, fick tips av en granne att sockelns övre kant ska sticka längre ut från huset än sockeln i marknivå, detta för att vattnet ska droppa ner från sockeln och inte rinna utefter den. Vet ej hur det tricket funkar i praktiken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.