Hej

Vi har valt att bygga tillbyggnaden med en källarsockel (om det nu heter så) för att få samma utseende som det befintliga (som inte har källare så där är det en grundsockel). Kanten är 40mm bred och fasaden ska putsas och jag är lite orolig att vattnet som rinner längs fasaden kan tränga in om putsen spricker med åren.
Finns det några fiffiga lösningar (sätta en plåt under putsen etc) på detta eller är det ett problem som inte finns?

/Pär

• kallarkant.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Där sätter du en helt vanlig "droppnäsa" - alltså en plåt som ser ut som ett fönsterbleck. Infästningen på "droppnäsan" ska sitta in bakom putsen - monteras dit innan väggen putsas.

Ring en plåtslagar firma och säg att du vill ha ditmonterat en "droppnäsa", så vet dom vad du menar.
Jag vet inte vad det riktiga namnet är.

Tyresö
Glömde tillägga att en "droppnäsa" finns även i gul hammarplast - men den använder man bara på ställen där den inte är direkt synlig pga den är lika billig i inköp, som den är ful - men den fyller sin funktion.

Jag vill inte att plåten ska synas utan det ska vara en putsad kant, kan man näta över plåten sen putsa? Kommer putsen sitta kvar efter några år? Är det bättre att sätta plast som inte rostar och inte blir utsatt för UV-ljus?

/Pär

Tyresö
Poängen är att plåten ska synas, den finns ju i alla möjliga färger och personligen tycker jag det ser snyggt ut när den syns.
Om du ska putsa över plåten, då ska du kanske använda en galvad plåt, men det där är helt utanför mitt kunskapsområde, så jag skulle nog rekomendera dej att snacka med en plåtslagare eller ett putsföretag - dom kan garanterat hjälpa dej.

Jepps, jag tar det med någon firma om inte fler här har några bra synpunkter.
/Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.