Hej!

Går i tankarna att klä in vindskiva på huset i plåt innan dom blir sunkiga. Att tillägga så är plåten som ligger på idag lite blandad kompott (se förra ägaren).

Delen av plåten som går ut över taket ligger som den ska i en dal men skiljer någon cm i bredd här och var ( ca 120mm någonstans och ca 100-110 på någon bit)så ser ganska tråkigt ut.

Hur som helst vindskivan är ca 220mm (ska man kalla det bred eller hög?) så skulle ju behöva en plåt som är ca 220 över träet och 120 ut över taket. Letat runt lite men hittar inget med dessa mått. Är det en plåtis man ska uppsöka eller någon som vet om det finns?
Ska man plåta vindskivan för sig och sen sätta en standard plåt ut över taket eller det ser för hemskt ut?

Sista frågan om man plåtar bör man ha något mellan plåt och trä, tänkte på kondens eller nått sånt som kan ställa till det eller bara att fästa med typ farmarskruv eller annat med packning på?

Tack på förhand ;)

• Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
svar nej på på 2 plåtar. se till att det blir nedförsbacke in mot taket. Dom man köper på varuhusen är bara skit och korta och i 90 graders vinkel, det ska vara ca 95-100 grader in mot taket och då blir det lite högre vid vindskivan. Mät av hur du vill ha det, gärna med att lägga en tumstock ( längden in på taket till en dal ) och rita efter den på ett papper, det kan skilja en del i mått , så mät och rita upp på alla fyra delar. Sen beställer du från en plåtis, det kostar inte många kronor mer och du kommer att bli nöjd.

J jonaserik skrev:
svar nej på på 2 plåtar. se till att det blir nedförsbacke in mot taket. Dom man köper på varuhusen är bara skit och korta och i 90 graders vinkel, det ska vara ca 95-100 grader in mot taket och då blir det lite högre vid vindskivan. Mät av hur du vill ha det, gärna med att lägga en tumstock ( längden in på taket till en dal ) och rita efter den på ett papper, det kan skilja en del i mått , så mät och rita upp på alla fyra delar. Sen beställer du från en plåtis, det kostar inte många kronor mer och du kommer att bli nöjd.

Var ganska inställd på en plåtis. Har renoverat vardagsrummet och skulle få tag i skyddsplåt till eldstaden. Gillade inte riktigt den som fanns färdiga på byggvaruhusen men valde ett, tyvärr var det beställningarna med hemleverans. Första jag fick var kantstött så lämna tillbaka, andra jag fick var det nästan hål genom hela paketet så den skrev jag inte ens på vid leverans.

Gick till lokal plåtslagare och fick ett enl egna mått på en dag, nästan halva priset också. Sunkhaus höll jag på att strula med i 3 veckor = försenad installation av eldstad.

Så summan av kardemumman kan man ju få exakt det man vill ha av plåtis det vet jag, tänkte mest om det fanns andra prefab alt. Ska måtta, skissa o höra vad dom vill ha för det.

Tack för svaret (y)

Rickard.
Finns lite olika sätt att göra det på beroende på hur det ser ut. Enklast är nog att göra det i två separata plåtar som en plåtslagare tillverkar, ungefär som bildexemplet.

• Vit fasad med horisontella fönsterbleck i plåt, uppdelat i två separata stycken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Finns lite olika sätt att göra det på beroende på hur det ser ut. Enklast är nog att göra det i två separata plåtar som en plåtslagare tillverkar, ungefär som bildexemplet.
Varför måste man använda plåtslagare för de bitar som sitter på skivornas utsida? Varför finns inte sådana bitar som prefab, vindskivors tjocklek/mått är väl ganska standardiserad?

Rickard.
R Robert_G skrev:
Varför måste man använda plåtslagare för de bitar som sitter på skivornas utsida? Varför finns inte sådana bitar som prefab, vindskivors tjocklek/mått är väl ganska standardiserad?
Märklig fråga.
Man måste såklart inte använda plåtslagare men det är väl en rimlig yrkesgrupp att vända sig till om man inte kan/vill själv.

Jag vet inte om det finns eller varför inte men nej inte särskilt standard skulle jag säga, man kan ha allt från en till tre brädor av olika höjd, tjocklek och överlapp.

Jag tänker beställa plåt som ser ut så här.

Ritning av plåtprofil med mått: 110 mm, 150 mm, 25 mm, 145 mm. "Omvik" angivet vid 110 mm mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade lagt till en näsa på 30mm i botten efter ditt omvik, då skulledu kunna fästa plåten snyggt i den "flärpen" och även i språnget som är 25mm.

Problemet är att det inte är exakt samma mått överallt, då tänkte jag att den får gå ner 5mm så ser man inte det.

Ahaa, nä då går den iden bort.

Stefan N Stefan N skrev:
Jag tänker beställa plåt som ser ut så här.

[bild]
Förstår ännu inte varför denna typ av plåtprofil måste specialbeställas. De borde vara lagervara i bygghandeln, precis som den plåt som täcker ovansidan av vindskivorna?

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
R Robert_G skrev:
Förstår ännu inte varför denna typ av plåtprofil måste specialbeställas. De borde vara lagervara i bygghandeln, precis som den plåt som täcker ovansidan av vindskivorna?
För att det inte finns några standardmått på hur man monterar brädorna

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Rickard.
Denna sorts plåt som vi pratar om är väldigt ovanlig, det är nog inte många snickare som skulle sätta dom istället för att byta vindskivor och plåtslagare skulle aldrig köpa färdiga så marknaden är nog närmast obefintlig.

Att beställa plåt från plåtslagerier är dessutom helt oproblematiskt och generellt sett prisvärt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är normal rutin på bygggen att beställa alla plåtprofiler sådana som man vill ha dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.