Jag håller på att sätta upp hyllkonsoller på en vägg i 60-talshus. Verkar vara någon form av blandat material /lättbetong då det går enkelt med slagborr, men med både grått och rött stoft. Är lite olika hårt på olika ställen. Jag använder en plastplugg som expanderar och har hakar (typ denna: https://www.monzon.se/en/products/modular-scaffolds-aluminum/articles/plug/), och har både rätt tjocklek och längd på skruv. Av någon anledning expanderar inte pluggen, verkar som att skruven glider ut på sidan. Det är första gången detta händer för mig, och då har jag ändå skruvat en hel del i mitt liv, dock första gången i denna lägenhet. Vad kan vara problemet? Ska jag byta plugg, eller skruv? Nu använder jag skruv 4,5 mm, vilket är den minsta för den pluggen. Konsolerna å andra sidan tillåter endast att jag går igenom med högst 5 mm. Tacksam för tips. Klara
 
Hur ser pluggen ut och hur ser skruven ut, det finns många scenarion om vad som är fel!

Ett vanligt fel kan vara att pluggen är avsedd för gängstång/bultar/plåtskruv utan spets, då passar inte vanliga, spetsiga skruvar, de kryper ut i sidan eftersom trycket blir fel i pluggen.

Vilken skruvtyp använder du?


Mvh P-A
 
Om inget annat funkar så kan jag tipsa om kemankare. Det är en plastic padding liknande produkt man fyller hålet med, sätt i en bit gängad stång och vänta en stund, skruva fast något med en mutter.

I min son's lägenhet var väggarna hopplösa när vi skulle sätta upp ett IKEA kök, Vad jag än försökte med i pluggväg, bara snurrade i hålet. Kemankare fungerade klockrent.
 
E
K klarinya skrev:
Jag håller på att sätta upp hyllkonsoller på en vägg i 60-talshus. Verkar vara någon form av blandat material /lättbetong då det går enkelt med slagborr, men med både grått och rött stoft. Är lite olika hårt på olika ställen. Jag använder en plastplugg som expanderar och har hakar (typ denna: [länk]), och har både rätt tjocklek och längd på skruv. Av någon anledning expanderar inte pluggen, verkar som att skruven glider ut på sidan. Det är första gången detta händer för mig, och då har jag ändå skruvat en hel del i mitt liv, dock första gången i denna lägenhet. Vad kan vara problemet? Ska jag byta plugg, eller skruv? Nu använder jag skruv 4,5 mm, vilket är den minsta för den pluggen. Konsolerna å andra sidan tillåter endast att jag går igenom med högst 5 mm. Tacksam för tips. Klara
Har använt den där modellen som du använder och jag tycker den är katastrofalt dålig. Hård och glider gärna runt istället för att expandera.

Testa fischerpluggen som nämns ovan. Den är riktigt bra. Är den väldigt porös väggen så borra med en mindre borr och ge den ett par slag så blir det tight och fint.
 
E epw skrev:
Har använt den där modellen som du använder och jag tycker den är katastrofalt dålig. Hård och glider gärna runt istället för att expandera.

Testa fischerpluggen som nämns ovan. Den är riktigt bra. Är den väldigt porös väggen så borra med en mindre borr och ge den ett par slag så blir det tight och fint.
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag kör med Fischers universalplugg, en enligt mig överlägsen plugg ihop med de flesta skruvar. Särskilt bra då det är något oklart material i väggen.
[länk]
Tack för tips, får bli en sista utväg då den verkar vara ganska dyr. Har en hel del hål att plugga!
 
Har kollat lite noggrannare efter vad som kan vara felet. En del har expanderat bra och sitter, många har inte expanderat alls och det kan också bero på att jag kommit snett med skruven då det varit svårt att borra hålen på exakt rätt ställe, medan en del har expanderat men hugger inte. Jag tror jag ska prova med en universalplugg som vrider sig, hoppas det funkar bättre på den här typen av vägg. Tack för svar och tips.
 
P Pagno skrev:
Hur ser pluggen ut och hur ser skruven ut, det finns många scenarion om vad som är fel!

Ett vanligt fel kan vara att pluggen är avsedd för gängstång/bultar/plåtskruv utan spets, då passar inte vanliga, spetsiga skruvar, de kryper ut i sidan eftersom trycket blir fel i pluggen.

Vilken skruvtyp använder du?


Mvh P-A
Använder träskruv, men pluggen borde vara avsedd till vägg
 
K klarinya skrev:
Tack för tips, får bli en sista utväg då den verkar vara ganska dyr. Har en hel del hål att plugga!
Såg att det visst gick att hitta billigare! Ska testa den
 
tommib
Om det är lättbetong är det bättre med speciella lättbetongplugg, t.ex. Fischer GB eller Tox lättbetongplugg. Förborra med vanlig träborr och slå i, sitter som berget.

Vid oklart material eller blandat vet jag faktiskt inte men den där som Fulkemisten föreslår ser rätt bra ut.
 
tommib tommib skrev:
Om det är lättbetong är det bättre med speciella lättbetongplugg, t.ex. Fischer GB eller Tox lättbetongplugg. Förborra med vanlig träborr och slå i, sitter som berget.

Vid oklart material eller blandat vet jag faktiskt inte men den där som Fulkemisten föreslår ser rätt bra ut.
Tror mer på "oklart material" :-D
 
Fulkemisten
K klarinya skrev:
Såg att det visst gick att hitta billigare! Ska testa den
Ja. Vet inte vad du sett för pris men har för mig att man kan få ett 50-pack för en 50-lapp?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.