998 läst ·
2 svar
998 läst
2 svar
plastning vid tillbyggnad
Hej!
Gör en tillbyggnad på 10 kvm som är tänkt att bli en ny entre. Det uppförs en ny yttervägg och den gamla ytterväggen görs om till en innervägg.
En sak som slog mig häromdagen var att jag vet inte hur långt ner man ska plasta på den gamla yttertväggen. Jag skrev och frågade tidigare men fick inget svar så hoppas på ny tur.
Tanken var ju att plasta hela ytterväggen och taket. sen att bara gå ner en bit på den gamla ytterväggen, men då blir det ju inte helt tätt då jag inte kan fästa ihop plasten som går i taket mellan den nya och gamla delen.
Så frågan är om en tillbyggnad ska plastas som att det vore ett nytt hus.dvs golv till tak överallt.
Eller räcker det att plasta ytterväggar och tak?
Gör en tillbyggnad på 10 kvm som är tänkt att bli en ny entre. Det uppförs en ny yttervägg och den gamla ytterväggen görs om till en innervägg.
En sak som slog mig häromdagen var att jag vet inte hur långt ner man ska plasta på den gamla yttertväggen. Jag skrev och frågade tidigare men fick inget svar så hoppas på ny tur.
Tanken var ju att plasta hela ytterväggen och taket. sen att bara gå ner en bit på den gamla ytterväggen, men då blir det ju inte helt tätt då jag inte kan fästa ihop plasten som går i taket mellan den nya och gamla delen.
Så frågan är om en tillbyggnad ska plastas som att det vore ett nytt hus.dvs golv till tak överallt.
Eller räcker det att plasta ytterväggar och tak?
Kom du fram till något bra? Har funderat själv hur man borde göra. Antingen försöka plasta mellan reglarna och få så tätt som möjligt eller att sätta ångspärr på ena sidan och plast på andra.H henrik762 skrev:Hej!
Gör en tillbyggnad på 10 kvm som är tänkt att bli en ny entre. Det uppförs en ny yttervägg och den gamla ytterväggen görs om till en innervägg.
En sak som slog mig häromdagen var att jag vet inte hur långt ner man ska plasta på den gamla yttertväggen. Jag skrev och frågade tidigare men fick inget svar så hoppas på ny tur.
Tanken var ju att plasta hela ytterväggen och taket. sen att bara gå ner en bit på den gamla ytterväggen, men då blir det ju inte helt tätt då jag inte kan fästa ihop plasten som går i taket mellan den nya och gamla delen.
Så frågan är om en tillbyggnad ska plastas som att det vore ett nytt hus.dvs golv till tak överallt.
Eller räcker det att plasta ytterväggar och tak?
Är det välisolerat så bör det plastas (ångspärr eller broms av ngt slag). Det behövs endast mot kalla ytterytor, dvs ytterväggar och tak, (och ska sitta på den varma sidan). I övrigt behövs inte ngn ångspärr/broms. Däremot är det alltid kritiskt att se till att det är lufttätt överallt så inget tjuvdrag kan uppstå någonstans. Det är alltid utmanande att få det helt vindtätt vid tillbyggnad mot befintligt hus.
Vindtätt och ångtätt är två olika saker.
Det har ingen betydelse om det befintliga huset är ångspärrat eller inte.
Vindtätt och ångtätt är två olika saker.
Det har ingen betydelse om det befintliga huset är ångspärrat eller inte.
Klicka här för att svara