M Mr9 skrev:
Hallå..ge mig argument för klinkets :)
Status i besökares och grannars ögon.
Vet ej något annat positivt.

//Plasmattegubbe

• Gilla
Poxeman och 5 till
  • Laddar…
Strikt funktionellt är det väl nästan bara fördelar med plastmatta. Det är tätt, och om det inte skulle vara tätt så syns det. Det är mer praktiskt att hålla rent då det är en slät yta utan fogar som samlar skräp. I offentliga miljöer utsatta för ett mycket stort slitage finns det fördelar med klinker. Men det gäller knappast i ett hem. Klinker är ofta snyggare. I alla fall när det är städat. Så det är bara att fundera på vad som är viktigast. Funktion eller utseende.

• Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Fatta
T tobbbias skrev:
Tyckte städerskan inte att hen skulle städa längre efter att hen varit brudgum? :)
Fattar inget. Skriv han eller hon. Tack

Redigerat:
  • Gilla
PsychoCheF och 3 till
  • Laddar…
Statusfrågan är inte aktuellt längre när nästan alla väljer klinkers.
Jag har renoverat ett med plast, ett med klinkers.
Dagens plastmattor är känsliga mot missfärgning. Läppstift, hårfärg, vissa såpor kan lämna tydliga spår. Jag räknar med en optisk livslängd på 7-10 år.
Klinker: alla säger att fogarna är svåra att rengöra. det har inte jag sett i tre kaklade badrum hittills. Jag räknar med en livslängd större än min egen.
Att jag valde plast på ena badrummet berodde delvis på att huset är svajigt och jag är rädd för sprickor. Nästa gång blir det klinker.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
L largab skrev:
Klinkers känns svalare på sommaren och varmare på vintern.
Nja, det känns alltid kallt om man inte värmer upp det.

Röstar för plastmatta. Vem återvinner gammalt kakel och klinker? Dåligt argument för att få klinker att framstå som en mindre miljöbelastning. Inget klinkergolv går ju att gå på utan att det finns golvvärme året om.
Ang att det är lättare att sälja, renoverar ni för att sälja? Brukar ju vara ett väldigt hallå runt kaklat och klinkrade badrum, ingen vet hur det ser ut bakom, så tvivlar på att det är så bra som försäljningsargument.

• Gilla
siamthai och 6 till
  • Laddar…
Accepterar hur mkt hen som helst i den här tråden . Även han eller hon funkar så länge ni håller er till ämnet!

• Gilla
dokimazooo och 11 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Inget klinkergolv går ju att gå på utan att det finns golvvärme året om.
Vad är ni för jävla mesar?
Jag har gått massor på ouppvärmda klinkergolv och lever fortfarande. Frugan har lagt en matta ibland.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vem har klinkers utan golvvärme?
martin43 martin43 skrev:
Nja, det känns alltid kallt om man inte värmer upp det.
Inte gör man nytt klinkersbadrum utan golvvärme!!!!

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Chaly
Åkte inte några plastmattor på pisk i länsförsäkringars senaste test av tätskikt? Kan inte det vara ett argument? :-)

K Kurtivan skrev:
Röstar för plastmatta. Vem återvinner gammalt kakel och klinker? Dåligt argument för att få klinker att framstå som en mindre miljöbelastning. Inget klinkergolv går ju att gå på utan att det finns golvvärme året om.
Ang att det är lättare att sälja, renoverar ni för att sälja? Brukar ju vara ett väldigt hallå runt kaklat och klinkrade badrum, ingen vet hur det ser ut bakom, så tvivlar på att det är så bra som försäljningsargument.
Nu gällde det att hitta fördelar med klinkers.
Det går inte se vad som är bakom plastmattan heller.

Nä men med plastmatta behöver du inte se eller veta vad som finns bakom;)

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Kratsa ur fogarna och foga med epoxifog!

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
BirgitS
L largab skrev:
Stora hälsorisker [länk]
Här är en länk som fungerar: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article13147159.ab

Men den artikeln gäller plastmattor som är inlagda före 1980 och sen dess kanske man har tagit bort ftalaterna nu när man vet att de är skadliga?

• Gilla
siamthai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.