39 187 läst ·
159 svar
39k läst
159 svar
Plastmatta istället för klinker eller skilsmässa?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Strikt funktionellt är det väl nästan bara fördelar med plastmatta. Det är tätt, och om det inte skulle vara tätt så syns det. Det är mer praktiskt att hålla rent då det är en slät yta utan fogar som samlar skräp. I offentliga miljöer utsatta för ett mycket stort slitage finns det fördelar med klinker. Men det gäller knappast i ett hem. Klinker är ofta snyggare. I alla fall när det är städat. Så det är bara att fundera på vad som är viktigast. Funktion eller utseende.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Statusfrågan är inte aktuellt längre när nästan alla väljer klinkers.
Jag har renoverat ett med plast, ett med klinkers.
Dagens plastmattor är känsliga mot missfärgning. Läppstift, hårfärg, vissa såpor kan lämna tydliga spår. Jag räknar med en optisk livslängd på 7-10 år.
Klinker: alla säger att fogarna är svåra att rengöra. det har inte jag sett i tre kaklade badrum hittills. Jag räknar med en livslängd större än min egen.
Att jag valde plast på ena badrummet berodde delvis på att huset är svajigt och jag är rädd för sprickor. Nästa gång blir det klinker.
Jag har renoverat ett med plast, ett med klinkers.
Dagens plastmattor är känsliga mot missfärgning. Läppstift, hårfärg, vissa såpor kan lämna tydliga spår. Jag räknar med en optisk livslängd på 7-10 år.
Klinker: alla säger att fogarna är svåra att rengöra. det har inte jag sett i tre kaklade badrum hittills. Jag räknar med en livslängd större än min egen.
Att jag valde plast på ena badrummet berodde delvis på att huset är svajigt och jag är rädd för sprickor. Nästa gång blir det klinker.
Röstar för plastmatta. Vem återvinner gammalt kakel och klinker? Dåligt argument för att få klinker att framstå som en mindre miljöbelastning. Inget klinkergolv går ju att gå på utan att det finns golvvärme året om.
Ang att det är lättare att sälja, renoverar ni för att sälja? Brukar ju vara ett väldigt hallå runt kaklat och klinkrade badrum, ingen vet hur det ser ut bakom, så tvivlar på att det är så bra som försäljningsargument.
Ang att det är lättare att sälja, renoverar ni för att sälja? Brukar ju vara ett väldigt hallå runt kaklat och klinkrade badrum, ingen vet hur det ser ut bakom, så tvivlar på att det är så bra som försäljningsargument.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Nu gällde det att hitta fördelar med klinkers.K Kurtivan skrev:Röstar för plastmatta. Vem återvinner gammalt kakel och klinker? Dåligt argument för att få klinker att framstå som en mindre miljöbelastning. Inget klinkergolv går ju att gå på utan att det finns golvvärme året om.
Det går inte se vad som är bakom plastmattan heller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Här är en länk som fungerar: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article13147159.abL largab skrev:
Men den artikeln gäller plastmattor som är inlagda före 1980 och sen dess kanske man har tagit bort ftalaterna nu när man vet att de är skadliga?