Ja så hänger det ju också litet på hur man är som människa. Jag erkänner att jag har litet liknande drag som gamla finansministern Gunnar Streng. Jag kör med både bälte och hängslar...... och eftersom jag är kroniskt otursdrabbad så tappar jag byxorna ändå;-)

Just det här med bergull/glasull i gamla hus eller annars i golvkostruktioner med fuktrisk är just en sådan sak där man tar en viss risk och så kan det lyckas eller misslyckas. Jag har råkat bli inblandad i två oturliga fall där de drabbade dessutom har varit bekanta. Lyckligtvis var jag inte inte juridiskt ersättningsskyldig men ändå så pass inblandad att jag skäms litet för att jag inte insåg risken på förhand.

SueCia skrev:
Råspont k källartaket vid renovering? Varför? Jag hade glesat o gipsat jag. Källare idag behöver inte vara obeboeliga kalla lagerrum.
Jag är för källarutrymmen/rum normalt (oavsett om man nu sätter gips eller råspont.. eller nått annat). Men just här blir det inget hm "borum" iaf.. då vi bara har en otät ingång från utsidan av huset (ingen trapp inifrån) och de flesta delarna är nog lagom i ståhöjd för mig.. (maken kallar mig kärleksfullt för pygme.. haha).. så vi förvarar lite inläggningar, burkar och vin där i området (på olika håll).. mer än så blir det nog inte (eller jo, det är ju pannrum och pumprum också).

Men inge fel i att göra ordning rum i källaren annars :thumbup:

heimlaga skrev:
Ja så hänger det ju också litet på hur man är som människa. Jag erkänner att jag har litet liknande drag som gamla finansministern Gunnar Streng. Jag kör med både bälte och hängslar...... och eftersom jag är kroniskt otursdrabbad så tappar jag byxorna ändå;-)

Just det här med bergull/glasull i gamla hus eller annars i golvkostruktioner med fuktrisk är just en sådan sak där man tar en viss risk och så kan det lyckas eller misslyckas. Jag har råkat bli inblandad i två oturliga fall där de drabbade dessutom har varit bekanta. Lyckligtvis var jag inte inte juridiskt ersättningsskyldig men ändå så pass inblandad att jag skäms litet för att jag inte insåg risken på förhand.
Haha, ja det gäller att försöka hålla i byxorna.. med alla medel.. annars står man där med rumpan bar ;)

Riskkonstruktioner har ju den tendensen, att ibland gå hur bra som helst.. och ibland misslyckas kapitalt :/ Vi har här (så vitt vi vet idag) paroc.. hmm.. stenull (? tror jag det är) överallt.. hmm.. ja.. överallt.. oavsett om det är klinkergolv, trägolv, eller takkonstruktioner (likväl som i väggkonstruktionerna i stallet/logen).. det är inget vi gjort - utan föregående ägare.

Problemen vi har med golven verkar dock inte bero på plast och sten/glasull dock.. utan på för tung vikt och för långa spännvidder, både kors och tvärs (hade säkert klarat sitt ordinarie trägolv, men tack vare skivor.. flytspackling och stora klinkerplattor så har det blivit tungt för huset under åren som gått.. och de gamla golvbjälkarna har varit under stor press.. vilket har gett ett riktigt svajigt golv - där klinkerplattorna går sönder och fogar lossnar osv).

Nu kommer köket få bli en lite halvdan lösning då, eftersom vi eg inte kommit på någon bättre i tid.. men just nu känns det helt ok ändå.. (på detta vis får vi förberett för alla golvmaterial/ytskikt och möjligheten att ändra oss framöver..)

Dock vet jag nu hur kommande rummen ska göras och det kan jag planera för i god tid, med rätt material (köpa dem i tid framför allt!).. och det känns jättebra!

Sa ju redan innan att köket var mycket svårare.. än de rum som komma skall.. De andra rummen kommer att få en mer naturlig isolering (eko, cellulosa, linisolering el liknande), som kan andas på ett bättre sätt (buffra lite fukt när det behövs).. en mer öppen ångspärr/vindpapp och sedan massivt trägolv direkt på regelverket.. utan några skivor imellan :) Så att de kan andas på ett bra sätt (dessutom ska vi avlasta de gamla golvreglarna så de inte blir sämre än de är nu - men vi hoppas och tror att de är i bättre skick än kökets verkar vara idag..).

Det är synd att de som renoverade.. glömde att tänka till lite extra innan de satte igång renoveringen, de skulle ha stöttat golvet underifrån när de valde att lägga på klinker.. Vi har sett att de kom på det i efterhand (påbörjade murningar av pelare/stöd där "svackorna" blivit för stora på golvet ovanför).

Ibland åker byxorna ner helt enkelt, då får man dra upp dem och försöka sätta fast dem igen .. :)

Ha det gött,
Med vänlig hälsning, Sandra

• Gilla
Leumas72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.