T
Vi har rivit ut vårt gamla badrum för att bli av med en frän lukt. Det blev vi, men fick istället ”gammal” lukt, såklart. Gissar att det främst är isoleringen som luktar. Kan man i väntan på åtgärder plasta över isoleringen?

Basic fråga, jag vet ...

Vad var det under?

T
ricebridge ricebridge skrev:
Vad var det under?
Jag tänker på isoleringen i väggarna - på golvet är det en ren betongplatta nu. Så det som borde ge upphov till ”gammal”-lukten lär väl vara isoleringen.

Byt ut isoleringen om den luktar. Ta en liten bit och lägg i en plastpåse under natten, enkelt test.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt ut isoleringen om den luktar. Ta en liten bit och lägg i en plastpåse under natten, enkelt test.
Låter som något till och med jag skulle klara :)

Vad ska jag ha för isolering? Det är små mängder

Vanlig Sten/glasull är vanligast. Hur stor yta och hur tjockt är det ?

T
Vanlig Sten/glasull är vanligast. Hur stor yta och hur tjockt är det ?
Ca 10 cm
Sammanlagt 5 kvadrat

Just nu är frånluftsventilen öppen, vilket innebär att det är ”öppet” upp till toaletten på övervåningen. Det är väl onödigt? Bättre att täppa till och istället vädra ut genom fönstret?

Skulle behöva några bilder

T
Skulle behöva några bilder
Väggsnitt som visar isolering mellan träreglar, nära ett fönster under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med fuktskador på väggen under, isoleringsmaterial och oskyddade trästolpar.
Skapa konto

Gärna bilder på ventilen och taket också.

• Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
T
Gärna bilder på ventilen och taket också.
Trätak med tecken på fuktskador och mögel, synliga i en delvis oisolerad byggkonstruktion.
Skapa konto
Oisolerat tak och vägg i pågående renovering med synliga träbjälkar och vattendroppar vid fönsterkarm.
Skapa konto
Elrör som går genom takbjälkar och isoleringsmaterial i en huskonstruktion.
Skapa konto

Vet du varför det sitter någon typ av kartong i väggen och ska ni byta den mot vanlig isolering ?

T
Vet du varför det sitter någon typ av kartong i väggen och ska ni byta den mot vanlig isolering ?
De sattes tydligen upp så en gång i tiden, de där väggarna. Ser ju märkligt ut. Väggarna är för övrigt lövtunna och kommer ju förstärkas när det är dags att göra nytt badrum. Isolering blir nog på samma ställen som nu - mot yttervägg och delen mot hallen (vid ytterdörren).

tänker skrapa bort de där ”kartongbitarna” och som sagt byta ut isoleringen för att förhoppningsvis få bort lukten av ”gammalt” i väntan på att renovering ska starta.

Tack för feedback förresten!

Bra, kämpa på. Isolera ordentligt och fråga på bara så det blir fint och bra gjort!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.