Byggahus.se
Har ett nybyggt garage på 60 m2. Detta vill jag isolera, plasta och stänga väggarna på så snart som möjligt.
Problemet är bara att garageporten inte levereras förrän vecka 3-4 nästa år. I porthålet (5x2 m) sitter det just nu en presenning dithäftad. Bor i Kronoberg, så relativt långt söderut.

Finns det någon risk för fuktskador innan garageporten är på plats om jag gör färdigt allt invändigt redan nu?

Kommer sätta en luft/luft-pump i garaget inom kort, så skulle ju kunna köra den och hålla lite värme, även om den nog får jobba hårt med tanke på presenningens obefintliga isoleringsförmåga.
Kan täta presenningen mot porthålet med tätningstejp om det håller fukten ute.

Vad säger ni experter? Hur hade ni gjort?

S
Jag är definitivt inte expert. Jag hade dock ställt dit en liten luftavfuktare och byggt färdigt allt inne. Betongen innehåller alltid en del fukt som man gärna vill bli av med. Det går fortare om man kör värme också, så det kan ju vara skönt att ha värmen när du jobbar. Jag ser ingen anledning att ha värmen på hela tiden, men har du råd med elen så ställ den gärna på typ +5C på hösten och ha både avfuktaren och värmen av när det börjar bli några minus. Avfuktare slutar fungera vid typ 3 till 5C.

Annars kan du väl sätta upp osb och lite isolering i porthålet.
Jag tycker du ska köra på lite värme och gärna en avfuktare också.

//AA

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
Tror inte du får fuktskador i garaget om du kör utan uppvärmning , möjligtvis om du har omålat trä kan det bli missfärgat.
Har du färg eller dylikt som inte tål minusgrader är ju en annan sak.

Stort tack för era svar :) Kör på och gör färdigt inne, även utan port. Så får jag hålla lite koll på fukten och köra med värme och/eller avfuktare om det behövs.

S
Snickaren som gjorde mitt garage satte upp några reglar med CC 60 med OSB utanpå. Sedan tryckte han i 5cm glasull mellan reglarna. OSB-skivorna klarade regn och rusk i många månader tills att porten kom. Billigt och enkelt, men kräver ju lite extra arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.