1 384 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Plasta och isolera garage utan port
Har ett nybyggt garage på 60 m2. Detta vill jag isolera, plasta och stänga väggarna på så snart som möjligt.
Problemet är bara att garageporten inte levereras förrän vecka 3-4 nästa år. I porthålet (5x2 m) sitter det just nu en presenning dithäftad. Bor i Kronoberg, så relativt långt söderut.
Finns det någon risk för fuktskador innan garageporten är på plats om jag gör färdigt allt invändigt redan nu?
Kommer sätta en luft/luft-pump i garaget inom kort, så skulle ju kunna köra den och hålla lite värme, även om den nog får jobba hårt med tanke på presenningens obefintliga isoleringsförmåga.
Kan täta presenningen mot porthålet med tätningstejp om det håller fukten ute.
Vad säger ni experter? Hur hade ni gjort?
Problemet är bara att garageporten inte levereras förrän vecka 3-4 nästa år. I porthålet (5x2 m) sitter det just nu en presenning dithäftad. Bor i Kronoberg, så relativt långt söderut.
Finns det någon risk för fuktskador innan garageporten är på plats om jag gör färdigt allt invändigt redan nu?
Kommer sätta en luft/luft-pump i garaget inom kort, så skulle ju kunna köra den och hålla lite värme, även om den nog får jobba hårt med tanke på presenningens obefintliga isoleringsförmåga.
Kan täta presenningen mot porthålet med tätningstejp om det håller fukten ute.
Vad säger ni experter? Hur hade ni gjort?
Jag är definitivt inte expert. Jag hade dock ställt dit en liten luftavfuktare och byggt färdigt allt inne. Betongen innehåller alltid en del fukt som man gärna vill bli av med. Det går fortare om man kör värme också, så det kan ju vara skönt att ha värmen när du jobbar. Jag ser ingen anledning att ha värmen på hela tiden, men har du råd med elen så ställ den gärna på typ +5C på hösten och ha både avfuktaren och värmen av när det börjar bli några minus. Avfuktare slutar fungera vid typ 3 till 5C.
Snickaren som gjorde mitt garage satte upp några reglar med CC 60 med OSB utanpå. Sedan tryckte han i 5cm glasull mellan reglarna. OSB-skivorna klarade regn och rusk i många månader tills att porten kom. Billigt och enkelt, men kräver ju lite extra arbete.
Liknande trådar
-
Hur isolera och ventilera garage för gym?
Isolering -
Isolera garage, gips?
Isolering -
Innervägg oisolerat garage
Byggmaterial & Byggteknik -
Garage med oisolerad betongplatta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Plasta garage med loft, isolera carport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus