En gång när jag bytte diskmedel blev disken alldeles prickig, som att små partiklar fastnade. När jag bytte tillbaka blev det bra igen.

Det är den enda tanke jag har just nu.
Hoppas du löser det.

P
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Och hur löser jag då problemet med min vitkalkade disk? :sweat:
En snabbdisk med ättika

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hade jag haft sådant vatten så hade jag nog kopplat in en avhärdare som betjänar hela huset. Hustrun hade vägrat tvätta håret i det hårda vattnet!

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Hade jag haft sådant vatten så hade jag nog kopplat in en avhärdare som betjänar hela huset. Hustrun hade vägrat tvätta håret i det hårda vattnet!
Aldrig hört talas om, vad är det?
Enda som stör mig med det hårda vattnet är att allt kalkar igen, från badrum till kaffebryggare. Men för den personliga hygienen märker jag ingen skillnad.

H HansOT skrev:
Ett sådant t ex

[länk]
Finns i massa olika modeller och storlekar
Ok, man lär sig nåt varje dag. Men 10.000 kr var jag nog inte sugen på att lägga på nåt jag inte ens visste fanns. :p

Det är ju så marknaden fungerar man uppfinner något fullständigt onödigt och vips är det oumbärligt för alla :)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
Ok, man lär sig nåt varje dag. Men 10.000 kr var jag nog inte sugen på att lägga på nåt jag inte ens visste fanns. :p
har man mycket kalk så är det en bra investering då
alla maskiner, varvattenberedare och rör håller längre
går åt mindre tvätt å diskmedel
inga kalkfläckar i diskmaskin, dusch, handfat eller diskbänkar
behöver inte avkalka kaffebryggare mm

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
har man mycket kalk så är det en bra investering då
alla maskiner, varvattenberedare och rör håller längre
går åt mindre tvätt å diskmedel
inga kalkfläckar i diskmaskin, dusch, handfat eller diskbänkar
behöver inte avkalka kaffebryggare mm
Tror ni att detta är något som de flesta som har hårt vatten har (läs Har jag missat något fundamentalt?)

P
kanske inte alla men...

Jaha, så är det kanske. Bor i Mjölby men är född och uppvuxen i västra Sverige där det är mjukt vatten.
Kommunen säger att det är medelhårt vatten, men jag har hört från både rörmokare och en från kommunen som båda säger att det är väldigt kalkhaltigt medelhårt vatten (ha!). Jag upplever också att det är mer kalk än det borde enligt mätvärdena. Blir inte helt klok på det. Men så illa som du har det upplever jag det ändå inte.

N
Jaha, så är det kanske. Bor i Mjölby men är född och uppvuxen i västra Sverige där det är mjukt vatten.
I Motala har vi också mjukt (Vätter-) vatten men i den egna brunnen (som inte används sedan vi tack och lov fick kommunalt vatten) är det kalkigt så in i bänken så jag känner igen problemet. Hopplöst med det kalkiga vattnet. Hade vi haft det kvar så hade jag satsat på ett filter.

Vi bor i Östergötland som ni ser på mitt användarnamn, och alla som varit där vet att vattnet är extremt hårt och kalkrikt. Hursomhelst, vi har en gammal diskmaskin, men den funkar och gör sitt jobb. Dock upptäckte vi för några veckor sedan att alla träbestick (tex smörknivar i trä) men även en del saker i plast plötsligt blivit helt vita och "torra" i diskmaskinen. Märks t.o.m på vissa kastruller att de har fått en vit kalkig yta. Detta kom alltså i princip från en dag till en annan. Jag har försökt att göra rent alla filter jag hittar i maskinen, men det känns inte som att det är problemet. Vad tror ni detta beror på?
Kan du ha diskat en ljusstake med stearin kvar? Vi körde några ljusstakar i glas som hade stearinrester kvar i botten. Allt i diskmaskinen fick en torr vit tunn hinna efteråt. På väggarna gick det att gnida bort med trasa. Disken fick vi köra flera gånger med hög temperatur för att få ren...

A alexanderh skrev:
Kan du ha diskat en ljusstake med stearin kvar? Vi körde några ljusstakar i glas som hade stearinrester kvar i botten. Allt i diskmaskinen fick en torr vit tunn hinna efteråt. På väggarna gick det att gnida bort med trasa. Disken fick vi köra flera gånger med hög temperatur för att få ren...
Intressant! Men nej, det har jag inte gjort (har lärt mig den hårda vägen att glasljusstakar ibland bara är målade och tappar hela färgen om de diskas...)

Precis detta hände oss en gång...och då berodde det på att vi bytt diskmaskinstabletter. Vi har alltid kört Yes, men en gång var de slut så vi tog Finish (tror jag det var) motsvarighet (som även rekommenderades av Miele). Det förstörde rätt många av våra plastredskap. :confused: Nu har vi bytt tillbaka och har inga problem längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.