P
tillverkad 1985 häftigt

• Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tillverkad 1985 häftigt
Wow, är det så! Året yngre än mig då. :crysmile: Köket byggdes om 2001, antar att budgeten inte räckte till en ny maskin då.

Hade den varit gjord 85 hade den väl ändå varit märkt med väst eller östtyskland...

Jag gissar på vecka/månad 06 2000.

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Dricksvattnet i Sverige
Det mesta kommunala dricksvattnet inklusive grundvattnet i Sverige är mjukt, vilket beror på att största delen av Sverige har en sammansättning av urberg och morän vilket gör såväl ytvattnet som grundvattnet mjukare. På många platser och särskilt i landets kalkrika områden är dricksvattnet i de kommunala ledningarna hårt. Exempel på regioner med naturligt hårt grundvatten är Uppsalaslätten, Öland, Gotland och större delen av Skåne. Det dricksvatten som rinner i Skånes största tätorter Malmö, Lund och Helsingborg är däremot mjukt, vilket beror på att vattendistributionen till stor del sköts med att vatten tas från Bolmentunneln (4–7 ºdH) eller avhärdas såsom vid Vombsjön (6–7 ºdH). Även Uppsala gick under 2007 över från hårt till medelhårt vatten (från 13–14 ºdH till ca 7–9 ºdH) med hjälp av avhärdare, som tar bort kalken. Tendensen går mot mjukare vatten i ledningarna p.g.a. miljökrav, då hårt vatten bland annat kan leda till att koppar löses ut i varmvattenledningarna, och att kalken orsakar större slitage på maskiner då de kalkas igen. Ventiler som används sällan kan fastna. Stockholms dricksvatten är mjukt, 5–6 ºdH. Göteborgs dricksvatten är ännu mjukare, 2,7–3,3 ºdH. [3]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenhårdhet

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
kan sitta en saltbehållare på sidan tror det är vänster sida

om det är kalk så kan du köra om disken med ett kortprogram och en skvätt ättika (1/2dl)

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade den varit gjord 85 hade den väl ändå varit märkt med väst eller östtyskland...

Med tanke på när köket sattes in så låter detta mer rimligt.

electroluxaren skrev:
kan sitta en saltbehållare på sidan tror det är vänster sida

om det är kalk så kan du köra om disken med ett kortprogram och en skvätt ättika (1/2dl)
Ok, där sitter en grunkamojäng, inte direkt en lucka.

• Närbild av en vit cirkulär luftventil på insidan av en diskmaskin
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
13th Marine 13th Marine skrev:

vi gick över från 220v fasspänning till 230 1988

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ok, där sitter en grunkamojäng, inte direkt en lucka.
inte den
det skulle varit en fykantig utfällbar låda

P
men det är inte helt omöjligt att det inte finns någon avhärdar på din modell heller

Kan maskinen vara såpass antik att den inte ens har en lucka för salt? :crysmile:

P
japp det var inte så vanligt på stenåldern med salt och det kunde skilja över landet var dessa såldes, olika konfigureringar olika platser

electroluxaren skrev:
vi gick över från 220v fasspänning till 230 1988
Och muren föll 1989 ;)

electroluxaren skrev:
japp det var inte så vanligt på stenåldern med salt och det kunde skilja över landet var dessa såldes, olika konfigureringar olika platser
Vänta tills du får se min tvättmaskin. ;)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Såhär ser vår saltpåfyllning ut.

Saltpåfyllningslocket i en diskmaskins botten, nära spolarm och vattenmjukgörarens inställningsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.