Ja man får väll lite va man betalar för i detta segment. Lite bortskämd med industri standard men de kostar som många konstaterar lite för mycket för man skall köpa loss på ett stort antal. Ikeas variant är konisk och de kanske gör dem lättare att tillverka eller nått men stjäl en del plats. Får åka och klämma, tack för alla svar.

Enligt mig måste en förvaringslåda vara transparent, väldigt svårt att se vad den innehåller annars.
Så jag använder mest ikeas lådor.

• Gilla
JohanLunkan
  • Laddar…
Såg smartstore på ica maxi idag. Ta 3 betala för 2. Glömde dock registrera priset

BirgitS
T topmount skrev:
Ikeas variant är konisk och de kanske gör dem lättare att tillverka eller nått men stjäl en del plats.
Eftersom de går att ställa inuti varandra så tar de mindre plats under transporter och i butikerna, de blir alltså billigare.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom de går att ställa inuti varandra så tar de mindre plats under transporter och i butikerna, de blir alltså billigare.
Det är därför det bara finns koniska lampskärmar nuförtiden. :cry:

Fulkemisten
Just det där med stapelbarhet i varandra när de är tomma har man ingenting för när man ska ha saker i. Man tänker först att det inte gör något men det krånglar till det och äter verkligen volym, typ 10-15% beroende på storlek.
Smartstores (som kanterna nog lutar mindre på än Ikeas och andra lågprisbackar) har jag på vinden, men då de med tättslutande lock och fuktabsorbent i. Detta som slutförvaring av saker man inte vill skiljas från. Man får ha en per familjemedlem... Ingen hoarding tack!

MultiMan
Stapelbarheten är en stor fördel när man E-handlar. Köper i stort sett allt från IKEA på det sättet nuförtiden (beroende på de ständigt ökande kostnaderna för egna transporterna, inte råd åka längre med 20 mils körning till närmaste varuhus) och iom staplingen kan man få med förvånansvärt många lådor för 69kr i frakt.

BirgitS BirgitS skrev:
Nja ;)
[länk]
Fantastiskt! :D
Skämt åsido, det har varit väldigt mycket koniska de senaste 15 åren. Jag har börjat tillverka egna och reparerar gamla.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Men allvarligt talat! Ni som har 40 eller fler förvaringslådor! Vad är det för "skräp" ni sparar? Och när tror ni att ni ska använda detta,?

• Haha
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men allvarligt talat! Ni som har 40 eller fler förvaringslådor! Vad är det för "skräp" ni sparar? Och när tror ni att ni ska använda detta,?
Ja, säg att ens hus är värt 20000 per kvadrat och man har 2,40 i takhöjd samt staplar lådorna från golv till tak så kostar en standard flyttlåda drygt 600:- bara för upptagen volym. Tänker man sig sen att man kanske inte kan nyttja mer än en fjärdedel av volymen pga lite mellanrum, gångar osv så har man snart lagt 100 000:- bara på att förvara de 40 lådorna :-)

• Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jadu, vi har nog 30 lådor bara med barnkläder i varierande storlek. Men det kanske är lika bra att slänga dem och köpa nytt till varje barn? :thinking:

Sen har jag väl en 20st ute i garaget, ett antal olika till kemi och färg, en till murarsaker, en till målarsaker, en till bilverktyg, en till biltvätt.
Sen har vi lådorna inne, julpynt, presentpapper, tvspelstillbehör, ljud och bildkablar.
Osv osv.

Men visst, slänger man allt man inte nyttjar för stunden och köper nytt vid behov så behöver man inga lådor.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag har nästan uteslutande de rökgråa Modul från ClasO. De har ett litet snäpplås i locket som funkar bra om man inte fyller lådan så att den nästan svämmar över och de rökgråa är dessutom genomskinliga så det är lätt att se vad som finns i. De brukar dessutom vara på rea 3 för 2 eller 4 för 3 lite då och då.

60 l och 40 l har jag ett hav av till julpynt, säsongskläder/-skor, skafferivaror mm. Många av lådorna med kläder förvaras ute i ett garagetält utan fuktabsorbent i utan problem och lådorna med skafferivaror, tvål mm står i ett litet förråd på tomten.

10 l och 20 l har jag främst till förvaring av spännband, bilel, rörkopplingar, städsaker, måleritillbehör, tillbehör till högtryckstvätt/grovdammsugare/kompressor/vissa verktyg mm och de flesta lådor står i garaget där jag har byggt en hylla anpassad för dessa lådor. Lådorna kompletteras med en hel del av Bauhaus korgar som brukar finnas vid ingången. De är även riktigt bra att ha för att plocka ihop verktyg, skruvlådor mm när man har ett projekt någon annanstans än i garaget.
Brukar ta en märkmaskin och skriva ut en lapp med vad lådan innehåller (bilel, installstionsel, blad & klingor, måleri mm) och klistra på den kortsida där inte den stora klisterlappen med streckkoden sitter. Väldigt lätt att hitta det man söker på en gång
Trähylla i garage med anpassade fack för förvaringslådor och verktyg, några lådor är genomskinliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Innan alla Modullådor flyttade in i hyllan)

https://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-Modul/p/44-3000-60
https://www.bauhaus.se/forvaringskorg-hopfallbar

Jag vill passa på att varna för Biltemas förrädiskt billiga lådor. Skörare plast får man leta efter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.