Hej,

Ska isolera mitt förråd på tomten (ca 6 kvm) så att det blir frostfritt. Det ska fungera som en förvaring av bl a vattenbaserad färg och lite snickarstuga uppvärmt av en oljefylld radiator så att det håller frosten borta på höst/vinter.

Taket (utifrån och in):

1. Plåt
  2. Luftspalt
  3. Tak-/vindpapp (verkar vara vattentät)
  4. Reglar 45 * 145
Fråga 1: Behöver jag även en luftspalt på 50 mm mellan isolering och vindpapp i reglarna eller kan jag köra med 145 mm isolering upp till vindpappen?

Väggar (utifrån och in):

1. Panel
  2. Luftspalt
  3. Vindpapp/Gips
  4. Reglar 45 * 95
Tänkte sätta 95 mm isolering mellan reglarna. Och invändig vägg tänkte jag ha råspont.

Fråga 2: Behöver jag sätta plast (diffusionsspärr) mellan isolering och innervägg? Förrådet ska alltid vara frostfritt men endast ibland uppvärmt till grader mellan kanske 10-20 (när jag snickrar).

Det är cementgolv (isolerat eller ej vet jag inte) om det har någon betydelse.

Tack på förhand!

Mvh, Andreas

Kör på utan plasten. Lägg en luftning mellan yttertak och isolering. Använd ett material som du vet är vattenavvisande under plåten.

Spika på oljehärdade masonitskivor under plåten, eftersom plåttak får kondens på undersidan som droppar ned på undertaket

Stort tack för svaren!

När det kommer till taket så är förrådet redan byggt (av Finndomo).

Det är alltså öppna reglar i taket (45 * 170) och sedan någon typ av pressenning som är väv + plastaktig. Den går att trycka upp en bit mot plåttaket så det verkar sedan vara en liten luftspalt och sen är det plåttaket.

Är ni med?

Alltså innefrån och ut så är det:

1. Takregel
  2. "Plastväv"
  3. Luftspalt
  4. Plåt
Behöver jag fortfarande då ha en luftspalt mellan isoleringen och "plastväven" också?

Kondensen som skapas borde rinna av den "plastväv" som redan ligger.

Mvh, Andreas

Det är vanligt att man i oisolerade förråd och bodar bara tar en vattentät duk och spänner över takbjälkarna för att skydda mot kondensdropp från takplåt. Dock är den ju inte speciellt hållbar, så därför kan man ju kosta på sig ett rejälare material som t.ex. oljehärdad board.

Sedan är boden byggd som en oisolerad konstruktion, och då får man tänka om litet grann om man vill isolera - grundregeln vid isolering är att ha ångtätare skikt på insidan om isoleringen (t.ex. plast), och genomsläppligare på utsidan (t.ex. board). Sedan skall man ha luftspalt mellan yttersidan av isolering (och då också ex boarden) för att fukt som ändå finns i isoleringen skall kunna vädras bort, eller utifrån kommande fukt.
M.a.o. kan du i taket sätta en distansregel mot oljehärdad board (eller din täta duk), sätta en skiva av valfritt ånggenomsläppligt material (t.ex. vanlig masonit), sedan isolering, och sist (och innerst) ångtät duk / plast och innerpanel.

Om det inte alltid skall vara uppvärmt kan du skippa duken/plasten på insidan. Huvudsaken är att inte bygga in isoleringen i en ångtät konstruktion.

Tack så mycket för det utförliga svaret!

Mvh, Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.