6 993 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Plast eller inte ????
Exponenten borde visst vara utan minustecken. En skillnad i ångtrycket på 1 kPa (~Inne 20 grader, 40% RH och ute -20 grader) skulle visst ge ett diffusionsflöde på ca 140 g/m2 per timme. Inte alldeles små mängder kondens tycker jag. Med ett minustecken i exponenten hade mängden varit 140 miljarder kilogram....
Z värdet borde ligga på ca 4.7 *10^3s/m för 70mm iso.
Det värdet som du har *10^-6 är antagligen ånggensomsläppligheten?
Har du räknat på hela väggen eller bara på minullen? För att det hela ska vara intressant måste man beräkna temp och ånghaltfördelning i hela konstruktionen (om nu någon känner sig manad).
Det värdet som du har *10^-6 är antagligen ånggensomsläppligheten?
Har du räknat på hela väggen eller bara på minullen? För att det hela ska vara intressant måste man beräkna temp och ånghaltfördelning i hela konstruktionen (om nu någon känner sig manad).
Ärligt talat så va det ju ett tag sedan jag räknade på just detta. Men jag har för mig att hmm fan måste nog läsa i böckerna igen
Men Z för MU är väl d(tjocklek i meter) / δ(ånggenomsläpplighet) = Z sedan får man q(v1-v2) mättnads ånghalt RF osv... (tittar i anteckningar)
Tacka vet jag GF-Kond programmet så slipper man räkna tills han där nere kommer och avlöser en... Det finns på isovers hemsida eller nått. Vill nån ha så räck upp en hand så fixar jad det annars....
Inte är det GfKond v 90.1 för dos du menar?mr Z skrev:
Har du testat Risk1 från fuktcentrum?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden