1 461 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Plast eller inte under golvbrädor
Har är en fråga om ångspärrfolie. Lägger nytt golv i ett kök i en drygt 100 år gammal skolbyggnad i tegel. En av väggarna i köket är yttervägg.
Har rivit ut det gamla golvet och grävt ut ca till ett djup av 50 cm för nytt golv. Har byggt enligt följande nerifrån och upp; dränerande markduk – 25-30 cm makadam – reglar 45x170 med 60x60 CC på betongplint – impregnerade trossbottenskivor – isolering med 170 mm mineralull. Ska nu avsluta med golvbrädor 25 mm i massiv furu men innan dess: Är det lämpligt att först lägga ångspärrfolie eller riskerar man då att stänga in fukt? Har läst att man ska lägga folien helt lät; tejpa skarvar och limma mot vägg.
Tacksam för svar.
Ronny Persson
Har rivit ut det gamla golvet och grävt ut ca till ett djup av 50 cm för nytt golv. Har byggt enligt följande nerifrån och upp; dränerande markduk – 25-30 cm makadam – reglar 45x170 med 60x60 CC på betongplint – impregnerade trossbottenskivor – isolering med 170 mm mineralull. Ska nu avsluta med golvbrädor 25 mm i massiv furu men innan dess: Är det lämpligt att först lägga ångspärrfolie eller riskerar man då att stänga in fukt? Har läst att man ska lägga folien helt lät; tejpa skarvar och limma mot vägg.
Tacksam för svar.
Ronny Persson
Tack för svar. Inser detta med vikten av att "andas". Glömde klargöra att jag rev ut hela det gamla golvet inklusive golvbrädor, golvbjälkar och trossbotten så att det bara återstod en grusgrop ca 25 cm, som jag sedan således grävde djupare för det nya golvet.
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Ingen plats i golvbjälklaget, men gärna på marken ovanpå gruset.
Klicka här för att svara
