1 935 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Plast eller inte i kall garderob
Håller på att öppna upp kattvinden och ska använda den dom klädgarderob. Kommer att ha en vanlig dörr dit. Men ska inte ha nån extra värme där. Väggen mellan kattvinden och bostads delen är isolerad idag med ca 150mm ull. Kommer att ha kvar det och isolera ytterväggen i kattvinden med ca 300mm och 95mm i snedtaket. Vill inte ha mer i snedtaket för de blir för lågt i tak då. Kommer o ha 20mm luftspalt närmast yttertaket.
Men ska jag plasta insidan på snedtaket och ytterväggen i kattvinden?
Mvh Anders
Men ska jag plasta insidan på snedtaket och ytterväggen i kattvinden?
Mvh Anders
Jag skulle skippa plasten och gjorde det själv när jag byggde förrådet uppe i kallvinden.
Jag lade dock 45 mm luftspalt och växlade på takstolarna så jag fick 200mm isolering i tak och väggar.
Jag isolerade med Hunton träfiberisolering (som andas och tål fukt) och har vindskydd utvändigt.
Jag bor vid Mälaren och det kan vara rätt blåsigt på kallvinden...
Jag har sen bara en frostvakt ställd på 8-10 grader.
Det har aldrig varit mer än 60% luftfuktighet...
Jag har inte någon ventilation utan räknar med att det växlar tillräcklig med luft i springor/hörn.
Jag lade dock 45 mm luftspalt och växlade på takstolarna så jag fick 200mm isolering i tak och väggar.
Jag isolerade med Hunton träfiberisolering (som andas och tål fukt) och har vindskydd utvändigt.
Jag bor vid Mälaren och det kan vara rätt blåsigt på kallvinden...
Jag har sen bara en frostvakt ställd på 8-10 grader.
Det har aldrig varit mer än 60% luftfuktighet...
Jag har inte någon ventilation utan räknar med att det växlar tillräcklig med luft i springor/hörn.
Låter bra får mäta lite hur de blir om jag salar på 195 regel eller 145. Är 10cm stockar där nu.
Om jag skippar plasten kanske de hjälper lite med vindpapp på insidan åxå? För o hålla värmen inne lite mer? Men de kanske inte är idé?
Om jag skippar plasten kanske de hjälper lite med vindpapp på insidan åxå? För o hålla värmen inne lite mer? Men de kanske inte är idé?
Har nu bestämt mig för 150 isolering mer går inte då blir de för trångt. 95 sen 45 isolering tvärs över ska väll va bättre mot köldbryggor har ja läst. Sen sätter jag osb direkt på och målar. Eller om man ska smyga in plast under osb....har inte helt bestämt än
Klicka här för att svara