47 499 läst ·
46 svar
47k läst
46 svar
Plantera träd i syfte att skymma grannens utsikt..
Hobbysnickare
· Stockholm
· 61 inlägg
Hur vet ni att det är för att jävlas? Han kanske gjorde det för att själv ville ha träd just där? Och hur som helst så har han rätt att plantera träd på egen tomt.tittij skrev:Nej de skymmer tyvärr inte vägen även om det är en hörntomt.
Dessa träd är inte planterade för att grannen ska slippa se in till våra vänner, det är i hörnet på hans tomt och enbart för att jävlas. Att han placerat träden diagonalt så att man skymmer utsikten till 100% är bara ett av flera saker som visar detta..
Jaa, jag har lite samma problem, jag har en fruktansvärt ojæmn och ful tomtgræns. Sunkiga hallonbuskar, gammalt stængselnæt, vildvuxna sneda bjørkar, sly etc, i en vild blandning. Tomten ær på 1200m2 och har grannar på alla sidor.
Nu har jag plockat ner mycket av slyn och buskarna till grannens glada utrop.
Jag berættade snællt och vackert att jag planerade att ta ner precis all væxtlighet runt HELA tomten, før att dærefter plantera någon tætvuxen hæck. som skulle hållas till ca 2m højd. ex.vis en pyramidthuja eller liknande. Det gick inte alls hem, eftersom jag skulle ta den nyvunna utsikten från deras inglasade altan..
Tanken ær ju att vi vill ha ett skydd mot insyn. och før att få en unison tomtgræns runt hela tomten. Ær ju inge kul att grannen kan se rakt in i sovrummet, køket, tv-rummet ex.vis.
Det ær hemskt!! Har man betalat flera miljoner før dehær stackars kvadratmetrarna mark. Jag tycker att dom som INTE æger min mark ska ge blanka *** i vad som dær planteras, eller uppførs i tomtgrænsen. Man kan væl inte klaga på folk som vill skærma av sin tomt från insyn..Det ær ju min mark!
Nu har jag plockat ner mycket av slyn och buskarna till grannens glada utrop.
Jag berættade snællt och vackert att jag planerade att ta ner precis all væxtlighet runt HELA tomten, før att dærefter plantera någon tætvuxen hæck. som skulle hållas till ca 2m højd. ex.vis en pyramidthuja eller liknande. Det gick inte alls hem, eftersom jag skulle ta den nyvunna utsikten från deras inglasade altan..
Tanken ær ju att vi vill ha ett skydd mot insyn. och før att få en unison tomtgræns runt hela tomten. Ær ju inge kul att grannen kan se rakt in i sovrummet, køket, tv-rummet ex.vis.
Det ær hemskt!! Har man betalat flera miljoner før dehær stackars kvadratmetrarna mark. Jag tycker att dom som INTE æger min mark ska ge blanka *** i vad som dær planteras, eller uppførs i tomtgrænsen. Man kan væl inte klaga på folk som vill skærma av sin tomt från insyn..Det ær ju min mark!
Kommunen har anlagt en cykelväg förbi vårat hus genom skogen. Det gillar vi inte heller. Längst hela har vi planterat Thujor. Som vi vattnar som attans. Näring,jord o vatten. Och alla växer fort som f*n.
Tanken är att få de till 4m! Tätt.
Min son fått ena grannen att få spader. Planterade 2 m thujor mot deras altan som ligger 4,5m från sonens tomtgräns. Varför? Ju. Sonens hus står med utedäcket mot grannens altan. Även sovrummet.
Varje kväll satte sig grannen på altanen och glodde i min sons sovrum/däck. När gäster kom vinkade och allt möjligt. Då blev det 10lpm höga thujor till. Hade sonen haft råd med mer, hade det blivit mer.
Vad spelar det för roll att bakom min sons hus är det öppet och fin utsikt? Visst spärrade han grannens utsikt men det har han rätt till. Vill grannen ha finare utsikt, får han flytta. Eller han kunde köpa min sons hus då den var till salu.
Hade jag haft såna grannar som vill glo i mitt hus eller ha åsikter om min trädgård, hade jag gjort allt för att slippa se de!
Tanken är att få de till 4m! Tätt.
Min son fått ena grannen att få spader. Planterade 2 m thujor mot deras altan som ligger 4,5m från sonens tomtgräns. Varför? Ju. Sonens hus står med utedäcket mot grannens altan. Även sovrummet.
Varje kväll satte sig grannen på altanen och glodde i min sons sovrum/däck. När gäster kom vinkade och allt möjligt. Då blev det 10lpm höga thujor till. Hade sonen haft råd med mer, hade det blivit mer.
Vad spelar det för roll att bakom min sons hus är det öppet och fin utsikt? Visst spärrade han grannens utsikt men det har han rätt till. Vill grannen ha finare utsikt, får han flytta. Eller han kunde köpa min sons hus då den var till salu.
Hade jag haft såna grannar som vill glo i mitt hus eller ha åsikter om min trädgård, hade jag gjort allt för att slippa se de!
Ja, plantera din häck du, thuja smaragd är nog vad du är ute efter.Cailert skrev:
Om vi ponerar att situationen är precis så otrolig som den beskrivs av TS - eller snarare av TS bekanta, nämligen att arga grannen lyckats plantera ett par fullvuxna lönnar diagonalt (45 grader?) precis i hörnet på sin tomt, och att dessa trän då uppenbarligen är ställda just där och just så för att skymma utsikten för TS bekanta. Skulle inte detta kunna visa på någon form av uppsåtlig handling? Personligen skulle jag nog faktiskt vilja att detta skulle gå att stävja. Jo jag vet, man får plantera trän och buskar, yada yada yada... Men då växer sig dessa raka och i en viss takt. I det här fallet hade arga grannen lika gärna kunnat sätt upp ett 15 meter högt plank, eller en segelduk eller liknande.
Nu skulle jag ju iofs gärna vilja se bilder på spektaklet innan jag kan tro att det är riktigt så illa som det beskrivs, men OM det är det så hade jag också blivit förbannad.
En annan fråga; över vems tomt hänger trädens kronor?
Nu skulle jag ju iofs gärna vilja se bilder på spektaklet innan jag kan tro att det är riktigt så illa som det beskrivs, men OM det är det så hade jag också blivit förbannad.
En annan fråga; över vems tomt hänger trädens kronor?
Har några ggr sett 4 m träd (olika sorter) för mindre än 1000-lappen på vissa rea på handelsträdgården, det är mycket träd för pengarna (och 4 meter är ändå ganska stort att börja med - skymmer en del)tio_Pepe skrev:
Jag undrar mest hur man kan plantera "två stora lönnar". Att en kommuns parkförvaltning kan flytta ett fullvuxet träd förstår jag, men det måste kosta en del. Så jag har svårt att tro på att en normal villaägare gjort det. Och "stor" i det här fallet måste vara minst lika hög som ett hus.
Eller har grannen satt två lönnplantor och så retar sig TS vänner på hur det kommer att bli om några år?
Eller har grannen satt dem för flera år sedan och nu har de vuxit upp?
Eller har grannen inte ens planterat dem, utan bara låtit dem växa?