47 493 läst ·
46 svar
47k läst
46 svar
Plantera träd i syfte att skymma grannens utsikt..
Grannosämja är ju inte ovanlig men jag har svårt att tro att någon medvetet har för avsikt att enbart ställa till jävulskap i området där man bor på sin och sina grannars bekostnad. Låter mer som om ni skulle försöka få en öppen diskussion om var skon egentligen klämmer.tittij skrev:
Skulle påstå att förslag som detta och att de ska utföras på annans tomt för att själv kunna få bättre utsikt är totalt huvudlöst.Noseone skrev:
Som moderator så bör det faktiskt tas bort då det uppmanar till en brottslig handling.
Vi har bara TS ord på orsaken till att någon gjort en plantering, utan att veta orsak.
Ett exempel som jag själv drabbats av; Vi har fyra gamla ekar på tomten och plötsligt bygger grannen sig en fristående uteplats, den anläggs dagtid. Sedan upptäcker man att en av våra ekar kommer att ta solen kvällstid under ca 30-60min innan den ändå försvinner bakom ett annat hus och lägger fram trevare om att hjälpa till ta ned eken. Självklart är jag vänlig och förklarar att vi vill behålla vår ek. Jag kanske uppfattas som småaktig, kanske vill jä... och jag har ju ändå tre ekar kvar.
Ett annat exempel är att vi precis köpt till ytterligare tomtmark till vårt fritidshus för att kunna håll koll på kringliggande skog/trädbestånd. Kostade en hel del pengar och vi behövde inte marken, men ville kunna hantera vår omgivning.
lönnar tappar ju löv så man får utsikten tillbaka åtminstånde en del av året. Skulle man vilja jävlas så skulle man plantera gran eller tal
.
Förstår inte varför så många nybyggare vill så gärna ha sol på tomten alla ljusa timmar på dygnet? Det är alldeles för många som vill ta bort grannens träd. Och sen investerar dom själva en massa i parasoler, markiser, persienner, tak över verandor osv för att kunna sitta i skuggan någon gång. Lövträd på tomten är guld värd när solen gasar på, tycker jag som har många ekar runt mitt hus
. Eken får löv sent och ger skuggan på sommaren , skuggar inte under den mörka årstiden då man vill se det lilla dagsljus som finns. Jag älskar mina gamla ekar och förstår AndersS
gaia
Förstår inte varför så många nybyggare vill så gärna ha sol på tomten alla ljusa timmar på dygnet? Det är alldeles för många som vill ta bort grannens träd. Och sen investerar dom själva en massa i parasoler, markiser, persienner, tak över verandor osv för att kunna sitta i skuggan någon gång. Lövträd på tomten är guld värd när solen gasar på, tycker jag som har många ekar runt mitt hus
gaia
tio_Pepe skrev:Jag undrar mest hur man kan plantera "två stora lönnar". Att en kommuns parkförvaltning kan flytta ett fullvuxet träd förstår jag, men det måste kosta en del. Så jag har svårt att tro på att en normal villaägare gjort det. Och "stor" i det här fallet måste vara minst lika hög som ett hus.
Eller har grannen satt två lönnplantor och så retar sig TS vänner på hur det kommer att bli om några år?
Eller har grannen satt dem för flera år sedan och nu har de vuxit upp?
Eller har grannen inte ens planterat dem, utan bara låtit dem växa?
Är man bara tillräckligt förbannad (efter ett bakslag i bygget) kan jag intyga att det går alldeles utmärkt att gräva upp större träd för hand med spade och trycka ner det på annan plats...
Tackar. Håller helt med om deras skönhet, utom just för tillfället då jag krattar ihop två kubikmeter löv om dagen... :|BigGitt skrev:
På våren när humlorna surrar som tokiga är det underbart att lyssna, på sommaren söker man skuggan under grenarna, på hösten lamslås man av skönheten i de vissnande bladen och på vintern bildar de vackra skulpturer i snön.
Lönnen - världens vackraste träd om hösten?
Jaha. Ok, men jag antar att du med " tillräckligt förbannad" egentligen menar "tillräckligt motiverad"._chrille_ skrev:
Jag har ett större träd här som jag skulle vilja ha flyttat (hellre än att fälla det som jag tänkt), jag erbjuder dig gladeligen 5000:- som ren motivation om du gräver upp och flyttar det åt mig. Det är en ek, förresten, en större ek.
Du får nog lägga till en nolla eller tre om du skall motivera denna "spaden".thomasx skrev:Jaha. Ok, men jag antar att du med " tillräckligt förbannad" egentligen menar "tillräckligt motiverad".
Jag har ett större träd här som jag skulle vilja ha flyttat (hellre än att fälla det som jag tänkt), jag erbjuder dig gladeligen 5000:- som ren motivation om du gräver upp och flyttar det åt mig. Det är en ek, förresten, en större ek.
Men det funkar nog...
http://www.youtube.com/watch?v=wit1aCanaqo
Nja, jag har faktiskt sett en sån där innan, monterad på en lastbil som dom sedan la ner trädet på och körde iväg med. Fast det där är för klent för mitt träd, det är av "större" modell, och hulken här säger sig ju ta sådana med spade för hand, så det borde ju bli överkomligt i pris också då, tänkte jagZixten skrev:
Nu får du ge digthomasx skrev:Nja, jag har faktiskt sett en sån där innan, monterad på en lastbil som dom sedan la ner trädet på och körde iväg med. Fast det där är för klent för mitt träd, det är av "större" modell, och hulken här säger sig ju ta sådana med spade för hand, så det borde ju bli överkomligt i pris också då, tänkte jag![]()