E
Längs min infart ligger grannens hus. Det är misskött, ogräs överallt, gräset klipps inte, skrotupplag med mera. Värdsliga ting kan tyckas men vore skönt att slippa se det, när man själv står på knä och rensar ogräs tills man är skinflådd mest hela sommaren.

Saken är att på denna infart har grannen servitut ”rätt att använda befintliga vägen för utfart till allmänväg”.

Vad finns det för möjligheter? Vi tänker oss en smal häck av något slag.
Servutitsvägen är drygt 6 m, så en smal häck hindrar inte på något sätt ett motorfordon.

Är det bara att glömma och fortsätta titta åt andra hållet eller kan jag planera vad jag vill på min mark?
 
Fadai
Klart du kan plantera häck, så länge grannen inte hindras från att använda utfarten.
 
E
Fadai Fadai skrev:
Klart du kan plantera häck, så länge grannen inte hindras från att använda utfarten.
Tack för svar! Är det så enkelt? Att så länge vi inte hindrar nyttjandet av servitutet så kan vi plantera. Vore ju jätteskönt.

Är det någon som har förslag på höga, täta buskar som även är smala?
 
Men häcken ska ju planteras på din mark, lämpligen där vägservitutet tar slut. Som sagt den får ju inte inkräkta på servitutet.
 
E
E elmont skrev:
Men häcken ska ju planteras på din mark, lämpligen där vägservitutet tar slut. Som sagt den får ju inte inkräkta på servitutet.
Hur menar du?

Vi önskar plantera i tomtgräns. Längs med denna tomtgräns löper servitutsvägen ut mot allmän väg. En remsa på ca 6 x 60 m.
 
Fadai
E Eriksson Magnus skrev:
Tack för svar! Är det så enkelt? Att så länge vi inte hindrar nyttjandet av servitutet så kan vi plantera. Vore ju jätteskönt.

Är det någon som har förslag på höga, täta buskar som även är smala?
En bokhäck kan hållas smal och blir så hög som du låter den växa. Kör på!
 
  • Gilla
Eriksson Magnus
  • Laddar…
Häcken ska planteras så att den ligger på din mark och kan skötas av dig från din mark. Man får inte inkräkta på grannen mark, varken för häck eller för att sköta häcken, OM man inte har avtalat med grannen om det. OCH är servitutet på vägen 6 meter så är det tillgång till just 6 meter som gäller.
 
E
E elmont skrev:
Häcken ska planteras så att den ligger på din mark och kan skötas av dig från din mark. Man får inte inkräkta på grannen mark, varken för häck eller för att sköta häcken, OM man inte har avtalat med grannen om det. OCH är servitutet på vägen 6 meter så är det tillgång till just 6 meter som gäller.
Alltså kan vi inte plantera någon häck?
 
Jag vet ju inte hur det ser ut på sidan av "vägområdet" så det kan jag omöjligt svara på.
 
E
E elmont skrev:
Jag vet ju inte hur det ser ut på sidan av "vägområdet" så det kan jag omöjligt svara på.
Förlåt vi är helt okunniga i detta.

Vad avgör om det går att plantera eller inte då? Enligt kartan där servitutet är utmärkt så är det runt 6 m. Vi önskar plantera häck på höger sida, på vänster sida är vägen breddad till ca 8-9 m, så möjlighet finnas att, och göra så även idag, att köra även utanför det som på kartan är utmärkt som servitut.

Men vi vill ju göra rätt och riktigt, får man inte plantera på ett servitut så får vi komma på något annat så vi slipper besväras av oredan.
 
Claes Sörmland
E Eriksson Magnus skrev:
Förlåt vi är helt okunniga i detta.

Vad avgör om det går att plantera eller inte då? Enligt kartan där servitutet är utmärkt så är det runt 6 m. Vi önskar plantera häck på höger sida, på vänster sida är vägen breddad till ca 8-9 m, så möjlighet finnas att, och göra så även idag, att köra även utanför det som på kartan är utmärkt som servitut.

Men vi vill ju göra rätt och riktigt, får man inte plantera på ett servitut så får vi komma på något annat så vi slipper besväras av oredan.
Det som gäller är servitutstexten eventuellt med stöd av kartan. Om kartan inte är detaljerad så är det bara en hänvisning till vad man åsyftar med "befintliga vägen" i servitutstexten och då kan du inte tolka detaljer från kartan som t ex linjers tjocklekar. Då får du förvalta marken och vägen men du får inte hindra grannen från att använda den befintliga vägen som fanns där vid tillfället när servitutet beslutades. Grannen får inte via servitutet använda andra vägar än denna eller andra sträckningar än originalvägen (det låter som att ni håller på att ändra vägens utbredning.)

Går det att plantera en häck utan att hindra grannen från att använda vägen så är det OK. Är du överens med grannen om att häcken inte hindrar utfart så är det ju absolut inga problem. Har grannen en annan åsikt så blir det ju knepigare.
 
Redigerat:
Kna du skissa en bild på vad som är höger, väntser, grannens tomt och din?
 
Vilken bredd som behövs beror lite på omständigheterna också. Om det är i norr där 2 m snö ska ha plats att vallas upp på sidan, eller om det är vatten/mark-förhållanden som gör att det behövs rejäla diken eller inte.

Det är rätt svårt att visualisera hur platsen du beskriver ser ut. Både hur de olika saker du nämner är lokaliserade i förhållande till varandra och vägens utformning. Skulle underlätta med karta och/eller bild om du vill få mer konkreta svar som bedömer dina specifika förutsättningar.
Sen förstår jag inte varför häcken måste stå i servitutsområdet och inte direkt utanför?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.