2 540 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Plantera på servituts väg
Längs min infart ligger grannens hus. Det är misskött, ogräs överallt, gräset klipps inte, skrotupplag med mera. Värdsliga ting kan tyckas men vore skönt att slippa se det, när man själv står på knä och rensar ogräs tills man är skinflådd mest hela sommaren.
Saken är att på denna infart har grannen servitut ”rätt att använda befintliga vägen för utfart till allmänväg”.
Vad finns det för möjligheter? Vi tänker oss en smal häck av något slag.
Servutitsvägen är drygt 6 m, så en smal häck hindrar inte på något sätt ett motorfordon.
Är det bara att glömma och fortsätta titta åt andra hållet eller kan jag planera vad jag vill på min mark?
Saken är att på denna infart har grannen servitut ”rätt att använda befintliga vägen för utfart till allmänväg”.
Vad finns det för möjligheter? Vi tänker oss en smal häck av något slag.
Servutitsvägen är drygt 6 m, så en smal häck hindrar inte på något sätt ett motorfordon.
Är det bara att glömma och fortsätta titta åt andra hållet eller kan jag planera vad jag vill på min mark?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Häcken ska planteras så att den ligger på din mark och kan skötas av dig från din mark. Man får inte inkräkta på grannen mark, varken för häck eller för att sköta häcken, OM man inte har avtalat med grannen om det. OCH är servitutet på vägen 6 meter så är det tillgång till just 6 meter som gäller.
Alltså kan vi inte plantera någon häck?E elmont skrev:
Förlåt vi är helt okunniga i detta.E elmont skrev:
Vad avgör om det går att plantera eller inte då? Enligt kartan där servitutet är utmärkt så är det runt 6 m. Vi önskar plantera häck på höger sida, på vänster sida är vägen breddad till ca 8-9 m, så möjlighet finnas att, och göra så även idag, att köra även utanför det som på kartan är utmärkt som servitut.
Men vi vill ju göra rätt och riktigt, får man inte plantera på ett servitut så får vi komma på något annat så vi slipper besväras av oredan.
Det som gäller är servitutstexten eventuellt med stöd av kartan. Om kartan inte är detaljerad så är det bara en hänvisning till vad man åsyftar med "befintliga vägen" i servitutstexten och då kan du inte tolka detaljer från kartan som t ex linjers tjocklekar. Då får du förvalta marken och vägen men du får inte hindra grannen från att använda den befintliga vägen som fanns där vid tillfället när servitutet beslutades. Grannen får inte via servitutet använda andra vägar än denna eller andra sträckningar än originalvägen (det låter som att ni håller på att ändra vägens utbredning.)E Eriksson Magnus skrev:Förlåt vi är helt okunniga i detta.
Vad avgör om det går att plantera eller inte då? Enligt kartan där servitutet är utmärkt så är det runt 6 m. Vi önskar plantera häck på höger sida, på vänster sida är vägen breddad till ca 8-9 m, så möjlighet finnas att, och göra så även idag, att köra även utanför det som på kartan är utmärkt som servitut.
Men vi vill ju göra rätt och riktigt, får man inte plantera på ett servitut så får vi komma på något annat så vi slipper besväras av oredan.
Går det att plantera en häck utan att hindra grannen från att använda vägen så är det OK. Är du överens med grannen om att häcken inte hindrar utfart så är det ju absolut inga problem. Har grannen en annan åsikt så blir det ju knepigare.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Vilken bredd som behövs beror lite på omständigheterna också. Om det är i norr där 2 m snö ska ha plats att vallas upp på sidan, eller om det är vatten/mark-förhållanden som gör att det behövs rejäla diken eller inte.
Det är rätt svårt att visualisera hur platsen du beskriver ser ut. Både hur de olika saker du nämner är lokaliserade i förhållande till varandra och vägens utformning. Skulle underlätta med karta och/eller bild om du vill få mer konkreta svar som bedömer dina specifika förutsättningar.
Sen förstår jag inte varför häcken måste stå i servitutsområdet och inte direkt utanför?
Det är rätt svårt att visualisera hur platsen du beskriver ser ut. Både hur de olika saker du nämner är lokaliserade i förhållande till varandra och vägens utformning. Skulle underlätta med karta och/eller bild om du vill få mer konkreta svar som bedömer dina specifika förutsättningar.
Sen förstår jag inte varför häcken måste stå i servitutsområdet och inte direkt utanför?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden