2 671 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Planstidigt utgångsläge och tillbyggnad/ändring ovanpå denna
Hej!
Vi har en tillbyggds del på huset 1,5 m från tomtgränsen som klassas som planstridigt då det är närmare än 4,5m från tomtgränsen. Det är i dagsläget platt tak och är garage med bostadsdel ovanpå. Tillbyggnaden gjordes -76 så har stått där i över 15 år.
Vi vill gärna få två extra sovrum och funderar på:
- Sadeltak och inreda ytan undee
- Ev. halv våning
Vi har läst om nya PBL-förslaget som kan göra ändringar på planstridiga byggnader enklare.
Frågor:
-Tror ni det är helt kört att få till inredning på planstridig del?
-Någon som lyckats få kommunen att godkänna en sådan tillbyggnad? Vi avser inte att bygga ut själva byggnaden utan enbart på höjden.
-Tips på alternativa lösningar för två extra sovrum utan att bryta reglerna godtages gärna?
All input uppskattas!
Se bild för huset och tillbyggnaden, detaljplan och planritning för entréplan (bilden med köket) och befintlig övergång.
Vi har en tillbyggds del på huset 1,5 m från tomtgränsen som klassas som planstridigt då det är närmare än 4,5m från tomtgränsen. Det är i dagsläget platt tak och är garage med bostadsdel ovanpå. Tillbyggnaden gjordes -76 så har stått där i över 15 år.
Vi vill gärna få två extra sovrum och funderar på:
- Sadeltak och inreda ytan undee
- Ev. halv våning
Vi har läst om nya PBL-förslaget som kan göra ändringar på planstridiga byggnader enklare.
Frågor:
-Tror ni det är helt kört att få till inredning på planstridig del?
-Någon som lyckats få kommunen att godkänna en sådan tillbyggnad? Vi avser inte att bygga ut själva byggnaden utan enbart på höjden.
-Tips på alternativa lösningar för två extra sovrum utan att bryta reglerna godtages gärna?
All input uppskattas!
Se bild för huset och tillbyggnaden, detaljplan och planritning för entréplan (bilden med köket) och befintlig övergång.
I de detaljplanen jag fått från kommunen (finns inte tillgänglig på deras site just nu) står ingenting med avstånd till tomtgräns, men de hänvisar till Byggnadsstadgans 39 § när jag har mailkontakt med dem.
Japp! Finns godkända handlingar från 76 när den byggdes som jag beställt från kommunen. Men nu räknas den som planstidig då enligt dem!
Det planstridiga utgångsläget är inte ett problem efter 1a december. Dvs om ni efter 1a december vill bygga ut någon annan del av huset i enlighet med planen, så kommer inte det gamla garaget längre vara ett hinder.
Det ni vill bygga (takhöjning/vind/etc) kräver bygglov. Den åtgärd ni vill göra är planstridig, eftersom ni vill bygga något som kräver bygglov bara 1.5 meter från tomtgränsen. Det är alltså inte utgångsläget som är problemet, utan den tänkta åtgärden. Tomtgränsen förefaller vara mot annan fastighet, inte mot väg. I så fall behöver ni grannens medgivande i samband med bygglovet. Men omöjligt är det inte.
Det ni vill bygga (takhöjning/vind/etc) kräver bygglov. Den åtgärd ni vill göra är planstridig, eftersom ni vill bygga något som kräver bygglov bara 1.5 meter från tomtgränsen. Det är alltså inte utgångsläget som är problemet, utan den tänkta åtgärden. Tomtgränsen förefaller vara mot annan fastighet, inte mot väg. I så fall behöver ni grannens medgivande i samband med bygglovet. Men omöjligt är det inte.
Ponera att vi får godkänt från grannen, hur kan vi bäst argumentera mot kommunen för att få igenom en halv våning på befintliga delen?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jo, den kan nog vara planstridig. Men avvikelsen har godkänts vid ett tidigare bygglovsbeslut. Vilket gör läget lite bättre.
Byggnadsstadgan gäller om planen är äldre (före 1987 tror jag) och det inte finns någon bestämmelse i planen om placering. Men finns det bestämmelse om placering av byggnaden så gäller det över byggnadsstadgan. Så titta efter om det finns något skrivet överhuvudtaget om placering, inte just avstånd till gräns. Jag ser att det är väldigt mycket punktmarkerat på bilden du lade upp. Det är tänkbart att man kan hävda att det är "bestämmelse om placering", så länge du håller dig på oprickad mark.
Byggnadsstadgan gäller om planen är äldre (före 1987 tror jag) och det inte finns någon bestämmelse i planen om placering. Men finns det bestämmelse om placering av byggnaden så gäller det över byggnadsstadgan. Så titta efter om det finns något skrivet överhuvudtaget om placering, inte just avstånd till gräns. Jag ser att det är väldigt mycket punktmarkerat på bilden du lade upp. Det är tänkbart att man kan hävda att det är "bestämmelse om placering", så länge du håller dig på oprickad mark.
Hur stort är garaget till ytan? I ditt fall tror jag att en påbyggd "vind" skulle kunna rymmas inom reglerna för attefallstillbyggnad. Efter den 1a december får man göra 30 m2 attefallstillbyggnad utan bygglov. Det finns inget som hindrar att man gör attefallstillbyggnad på höjden. I så fall behövs bara bygganmälan och grannens godkännande. Inte bygglov. Du skulle kunna räkna på det. Tänk på att de lägsta delarna under snedtaket inte räknas som boyta.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Ni har ju två alternativ. Antingen söker ni bygglov för att bygga på garaget, nära grannen. Kommunen skall då bedöma om det kan anses som en liten avvikelse från planen (OM, det verkligten är 4,5 m som gäller, och inte bara att hålla er borta från prickad mark). I den bedömningen skall kommunen göra ett grannehörande. Era grannar får möjlighet att komma med synpunkter (inte bara den närmast berörda grannen). Synpunkter från grannarna blir en del av beslutsunderlaget, men det är inte avgörande. Kommunen kan ge bygglov även om grannarna säger nej. Och kommunen kan avslå bygglov, även om grannarna gillar planen. Grannar har inte vetorätt mot bygglov.
Eller så kan ni bygga ut bygglovsgfritt som en attefallstillbyggnad. Max 15 kvm, väntas bli 30 kvm med nya lagen i december.
En bygglovsfri byggnad får byggas mer än 4,5 m från gränsen, eller närmare om den berörda grannen godkänner. Den gränsen gäller ovasett vad som står i detaljplanen, man får bygga även på prickad mark. MEN grannen har vetorätt mot byggnation inom 4,5 m från gränsen, när det gäller bygglovsfria byggnader.
Det är så att däga två helt olika regelverk.
Eller så kan ni bygga ut bygglovsgfritt som en attefallstillbyggnad. Max 15 kvm, väntas bli 30 kvm med nya lagen i december.
En bygglovsfri byggnad får byggas mer än 4,5 m från gränsen, eller närmare om den berörda grannen godkänner. Den gränsen gäller ovasett vad som står i detaljplanen, man får bygga även på prickad mark. MEN grannen har vetorätt mot byggnation inom 4,5 m från gränsen, när det gäller bygglovsfria byggnader.
Det är så att däga två helt olika regelverk.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Reglerna för bygglovsfri tillbyggnad är reglerad på BYA och inte BOAH humle63 skrev:Hur stort är garaget till ytan? I ditt fall tror jag att en påbyggd "vind" skulle kunna rymmas inom reglerna för attefallstillbyggnad. Efter den 1a december får man göra 30 m2 attefallstillbyggnad utan bygglov. Det finns inget som hindrar att man gör attefallstillbyggnad på höjden. I så fall behövs bara bygganmälan och grannens godkännande. Inte bygglov. Du skulle kunna räkna på det. Tänk på att de lägsta delarna under snedtaket inte räknas som boyta.
Du skriver att det punktpticlade i detaljplanen kan anses vara ”bestämmelse om placering”.H hempularen skrev:Jo, den kan nog vara planstridig. Men avvikelsen har godkänts vid ett tidigare bygglovsbeslut. Vilket gör läget lite bättre.
Det vore väldigt intressant. Skulle hjälpa mig. Har du någon mer info? Forumtrådar, rättsfall etc.
Men det är klart, har man prickad mark mot grannen så kanske man kan hävda att det är en sån bestämmelse att BS inte ska tillämpas i den delen. Det ska jag låta vara osagt.
Jag har dock bara prickad mark mot gatan
Jag har dock bara prickad mark mot gatan