skiss-pool.png

Såhär är planen om vi nu beslutar oss för att bygga pool. Det är tänkt att bli en billig pool med trästomme och vanlig pvc-liner från t.ex. folkpool. Vi ska ha uppvärmning via luft-luft poolpump.

Dock är frågan, var ska man husa allt det tekniska?

* pump
*reningsverk
*luftvärmepump
*doseringsutrustning (antar detta går automatiskt, jag är ganska lat av mig)

Måste vi bygga nåt poolhus i närheten av poolen eller kan detta stå och skramla i boden? Måste antagligen komplettera med vassare el-dragning? Kan luft-pumpen stå på baksidan av boden för att inte störa oss eller är det för långt från poolen? Vilken utrustning av ovan nämnd måste finnas under trädäcket precis vid poolen?

Sen en dum fråga kanske, men hur gör man en markundersökning av platsen för poolen? Det var så länge sen vi byggde att jag inte minns om det fanns berg eller inte vid platsen? Och om detta skulle påträffas blir det ju betydligt dyrare för oss. Hur brukar man göra?

Tacksam för svar
/S

Boden är ett bra ställe för teknikrum.

Räkna med värmepump 1600-2500W beroende på storlek, vattenpump 550-750W - lite enklare att hantera på mer än en fas.

Värmepumpen kan stå på baksidan av poolen. 10-20m mellan teknikrum och pool är inte ett problem. Större sträckor hanteras med grövre slang och större vattenpump.

Ingen utrustning ska finnas under trädäcket vid poolen.

Berg kan man kanske leta med mha armeringsjärn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.