8 730 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Planmonterad häll, fog?
Det är en planmonterad häll ts talar om. Limma fast? Det ska in utrymmet mellan inte under.K kanonkula skrev:
D DFYD123 skrev:
Där står tydligt med tätningslist som medföljer och sen verkar det som de vill ha någon fog runt efter du lagt i listenD DFYD123 skrev:
För ett år sedan köpte vi en nyproducerad bostadsrätt Etta och påpekade för säljare/ägare följande:
1/ Det finns bara ca 15cm mellan den inbyggda spishäll och diskhon istället för enligt vad jag hörde 60cm.
2/Spisshällen sitter inte fast och då oroar mig för det. Svaret blev:
"Spishällen så lägger man löst på skivan. Det ska inte skruvas fast eller så. Man kan göra är att sätta en silikon sträng under hällen för att slippa att det åker ner vatten eller skräp under hällen. Problemet blir då att den blir svår att få loss ifall man behöver det".
Vad tycker ni?
1/ Det finns bara ca 15cm mellan den inbyggda spishäll och diskhon istället för enligt vad jag hörde 60cm.
"Spishällen så lägger man löst på skivan. Det ska inte skruvas fast eller så. Man kan göra är att sätta en silikon sträng under hällen för att slippa att det åker ner vatten eller skräp under hällen. Problemet blir då att den blir svår att få loss ifall man behöver det".
Vad tycker ni?
följ tillverkarens anvisning!M Michel Devismes skrev:För ett år sedan köpte vi en nyproducerad bostadsrätt Etta och påpekade för säljare/ägare följande:
Vad tycker ni?
men visst kan en reparation omöjliggöras eller fördyras om man inte får bort hällen hel.
En silikon sträng är inget superlim eller hur och borde vara lätt att plocka bort. Hur som helst ska spisshällen inte kunna röra sig med eller utan silikon eller?electroluxaren skrev:
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Jag vänder i dörren och säger till kunden att de kan återkomma när hällen är lös, det behövs nästan ingenting för att få en flisa ur hällen och då är reparationen 2-4000.- dyrare.M Michel Devismes skrev:
hällen sitter löst men hur löst denna sitter vet vi ju inte?
hålet brukar ge ca 5mm och de flesta hällar har fjädrar runt om för att ta denna glipa
Jag litar på att det är ok då.electroluxaren skrev:Jag vänder i dörren och säger till kunden att de kan återkomma när hällen är lös, det behövs nästan ingenting för att få en flisa ur hällen och då är reparationen 2-4000.- dyrare.
hällen sitter löst men hur löst denna sitter vet vi ju inte?
hålet brukar ge ca 5mm och de flesta hällar har fjädrar runt om för att ta denna glipa
Ingen risk för olyckor med tanken på det korta avståndet mellan diskhon och hällen? Förresten är det ok med ca 15cm avstånd?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden