K kanonkula skrev:
Fast och limma fast hällen är knappast något och rekommendera.
Kolla vad det står i manualen istället. Gissningsvis tror jag du blir ombedd att montera tätningslisten som oftast följer med.
Det är en planmonterad häll ts talar om. Limma fast? Det ska in utrymmet mellan inte under.

electroluxaren skrev:
Ingen tillverkare skriver det
Med risk för att sågar Miele så kommer här även en bild från koncernens manual

Skärmbild av en installationsmanual för en häll med illustrationer och instruktioner för inbyggnad och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Med risk för att sågar Miele så kommer här även en bild från koncernens manual

[bild]
D DFYD123 skrev:
Det är en planmonterad häll ts talar om. Limma fast? Det ska in utrymmet mellan inte under.
Där står tydligt med tätningslist som medföljer och sen verkar det som de vill ha någon fog runt efter du lagt i listen

K kanonkula skrev:
Där står tydligt med tätningslist som medföljer
Oklart om du missförstår frågan från ts???

Men läs gärna igen…

Skärmbild av installationsanvisning för silikontätning i byggprojekt med varningsikon.
Skapa konto
Skärmdump av instruktioner för installation av köksutrustning, med punkter för att fästa tätningslist och monteringssteg.
Skapa konto

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
P
D DFYD123 skrev:
Oklart om du missförstår frågan från ts???

Men läs gärna igen…

[bild] [bild]
Rest my case läste inte planmonterad.

electroluxaren skrev:
Rest my case läste inte planmonterad.
lugna puckar

För ett år sedan köpte vi en nyproducerad bostadsrätt Etta och påpekade för säljare/ägare följande:
1/ Det finns bara ca 15cm mellan den inbyggda spishäll och diskhon istället för enligt vad jag hörde 60cm.
2/Spisshällen sitter inte fast och då oroar mig för det. Svaret blev:
"Spishällen så lägger man löst på skivan. Det ska inte skruvas fast eller så. Man kan göra är att sätta en silikon sträng under hällen för att slippa att det åker ner vatten eller skräp under hällen. Problemet blir då att den blir svår att få loss ifall man behöver det".
Vad tycker ni?

P
M Michel Devismes skrev:
För ett år sedan köpte vi en nyproducerad bostadsrätt Etta och påpekade för säljare/ägare följande:
1/ Det finns bara ca 15cm mellan den inbyggda spishäll och diskhon istället för enligt vad jag hörde 60cm.
2/Spisshällen sitter inte fast och då oroar mig för det. Svaret blev:
"Spishällen så lägger man löst på skivan. Det ska inte skruvas fast eller så. Man kan göra är att sätta en silikon sträng under hällen för att slippa att det åker ner vatten eller skräp under hällen. Problemet blir då att den blir svår att få loss ifall man behöver det".
Vad tycker ni?
följ tillverkarens anvisning!
men visst kan en reparation omöjliggöras eller fördyras om man inte får bort hällen hel.

electroluxaren skrev:
följ tillverkarens anvisning!
men visst kan en reparation omöjliggöras eller fördyras om man inte får bort hällen hel.
En silikon sträng är inget superlim eller hur och borde vara lätt att plocka bort. Hur som helst ska spisshällen inte kunna röra sig med eller utan silikon eller?

P
M Michel Devismes skrev:
En silikon sträng är inget superlim eller hur och borde vara lätt att plocka bort. Hur som helst ska spisshällen inte kunna röra sig med eller utan silikon eller?
Jag vänder i dörren och säger till kunden att de kan återkomma när hällen är lös, det behövs nästan ingenting för att få en flisa ur hällen och då är reparationen 2-4000.- dyrare.
hällen sitter löst men hur löst denna sitter vet vi ju inte?
hålet brukar ge ca 5mm och de flesta hällar har fjädrar runt om för att ta denna glipa

electroluxaren skrev:
Jag vänder i dörren och säger till kunden att de kan återkomma när hällen är lös, det behövs nästan ingenting för att få en flisa ur hällen och då är reparationen 2-4000.- dyrare.
hällen sitter löst men hur löst denna sitter vet vi ju inte?
hålet brukar ge ca 5mm och de flesta hällar har fjädrar runt om för att ta denna glipa
Jag litar på att det är ok då.
Ingen risk för olyckor med tanken på det korta avståndet mellan diskhon och hällen? Förresten är det ok med ca 15cm avstånd?

P
M Michel Devismes skrev:
Jag litar på att det är ok då.
Ingen risk för olyckor med tanken på det korta avståndet mellan diskhon och hällen? Förresten är det ok med ca 15cm avstånd?
du kan ju inte använda hällen som avställningsyta vilket man ofta vill ha bredvid en ho

electroluxaren skrev:
du kan ju inte använda hällen som avställningsyta vilket man ofta vill ha bredvid en ho
Jag förstår men finns det risk för olyckor om man spiller vatten till ex när man diskar?

P
M Michel Devismes skrev:
Jag förstår men finns det risk för olyckor om man spiller vatten till ex när man diskar?
det kan bli halt...

electroluxaren skrev:
det kan bli halt...
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.