Har köpt denna häll:
https://www.neff-home.com/se/produktlista/hallar/induktionshallar/T58PL6EX2

Och fick i veckan min bänkskiva som är utsågad för planmontering.
Teknisk ritning, skärningsdetaljer och mått för design, isometrisk vy, konstruktionsprojekt, numrerad bild 14.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Djupet är 6,5mm + 0,5. Så överlag är djupet runt 7mm.
När jag mäter tjockleken på glasskivan på hällen så är den exakt 4,1mm. Och det ska ligga en foamlist längs hela kanten enligt instruktionen här:
Instruktionsbild som visar korrekt och felaktigt sätt att dra in en tråd eller kabel.
Skapa konto

Trycker jag ihop foamlisten så är den inte mer än 0,5mm tjock. Så lägger man ihop detta så blir det mellan 4,6-5mm djupt. Förstår inte varför tillverkaren kräver 6,5+0,5mm djup här?

Och nästa grej jag upptäckte var att på 4 ställen runt hällen så sitter dessa små metallvinklar:
Bilden visar en QR-kod etikett och säkerhetslås på en metallisk server eller datorutrustning.
Skapa konto
Nermonterad mikrovågsugn på trägolv, med öppen metallisk baksida och interna komponenter delvis synliga.
Skapa konto

Dessa metallvinklar verkar inte fylla någon funktion över huvud taget. Dom sitter inte limmade mot glaset och sitter endast fast med en skruv. Vad jag vet så är härdat glas känsligt mot högt tryck på enstaka punkter. Det känns otroligt dumt att sätta endast 4st små vinklar på en 80cm bred häll som gör att all vikt kommer hamna på dessa 4 punkter. Övrigt glas kommer ju att sväva i luften?

Skulle man lägga hällen på dessa 4 metallvinklar så är tjockleken på häll + metallvinkel cirka 5,2mm (+0,5mm foam). Vilket fortfarande inte når upp i de 7mm som instruktionerna kräver?

Står ingenting i instruktionerna om detta.

Tycker det känns som det är fel någonstans här?

Det finns detta steg installationen:
Instruktionsbild visar montering av hylla, utan borrmaskin. Två skruvar vrids manuellt, pilvis riktning.
Skapa konto
Instruktioner för att skruva fast klämmor, jämnhöjd för arbetsyta och apparat, använd inte elskruvdragare.

Men jag kan omöjligt se att det ska vara lösningen? Då skulle helt enkelt hällen sväva med hjälp av att man skruvar i skruv mot bänskivan? Känns riskabelt både för bänkskiva och häll?

P
J jockebq skrev:
Det finns detta steg installationen:
[bild][bild]

Men jag kan omöjligt se att det ska vara lösningen? Då skulle helt enkelt hällen sväva med hjälp av att man skruvar i skruv mot bänskivan? Känns riskabelt både för bänkskiva och häll?
vinklarna är till för att hålla glaset på plats tar du bor dessa så är glaset helt löst från resten
de du undrar över på den övre bilden

electroluxaren skrev:
vinklarna är till för att hålla glaset på plats tar du bor dessa så är glaset helt löst från resten
de du undrar över på den övre bilden
Det har du rätt i, dom tar upp vikten av hela enheten under glaset. Men konstigt att vikten endast fördelas på 4 ställen.

P
J jockebq skrev:
Det har du rätt i, dom tar upp vikten av hela enheten under glaset. Men konstigt att vikten endast fördelas på 4 ställen.
jo det kan man tycka men det fungerar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.