HOBBY ARCHITECT
Svartvit skiss av tvåvåningshus med snedtak, planritningar för båda våningar, exteriörperspektiv och bilar parkerade vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HOBBY ARCHITECT
Planritning över en bostad med fyra sovrum, vardagsrum, kök och badrum. Inkluderar allrum, klädkammare och klädvård.
Skapa konto

Underbart enkelt och självklart.

HOBBY ARCHITECT
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Arkitektonisk planritning av ett hus med fyra sovrum, innergård, täckt veranda, vardagsrum och kök. Planlösningen visar rum och möbler.
Skapa konto

Golvyta över modern villa med tre sovrum, garage och terrass samt exteriör och interiör vy med stilren inredning och stora fönster mot landskap.

Arkitektritning av ett tvåvåningshus med detaljerad planlösning för båda våningar och en fasadvy. Totalt 215 m².
Skapa konto

Modernt tvåvåningshus med vit fasad och stora fönster, omgiven av trädgård. Nedanför visas två våningsplanritningar med olika rum och mått.
Skapa konto

HOBBY ARCHITECT
Planskiss med tre sovrum, stort vardagsrum, kök och allrum. Kritiserad för dålig planlösning.
Skapa konto

Sämsta planlösning jag sett. 🤮

HOBBY ARCHITECT
Planskiss över hus med altan mellan två huskroppar, markerad som "overdækket uderum", omgiven av rumsutrymmen.
Skapa konto

Härlig med altan mellan huskropparna.

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Farstatjej90
Tycker det ser ut som ett äldreboende.

Rummen är för små och ger intryck av institution

HOBBY ARCHITECT
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tycker det ser ut som ett äldreboende.

Rummen är för små och ger intryck av institution
Det är ju en sommarstuga.

Hej! Vi skissar på ett eget förslag på 1 planshus. 150 kvm.

Viktigt för oss är 3 sovrum, arbetsrum och allrum. Viktigt också att kök och vardagsrum hamnar i ena änden med fönster i tre väderstreck pga tomtens utformning. Kök och vardagsrum får inte upplevas som ett enda stort rum, därav den lilla utbyggnaden.

Gillar dock inte att lilla badrummet hamnar mitt i den sociala ytan. Nån som har några idéer?

Blått är dörrar, rött är fönster.

• Planskiss över 1-planshus, 150 kvm, med kök, vardagsrum, tre sovrum, arbetsrum, allrum. Blå prickar för dörrar, röda för fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
I ixob skrev:

Viktigt för oss är 3 sovrum, arbetsrum och allrum. Viktigt också att kök och vardagsrum hamnar i ena änden med fönster i tre väderstreck pga tomtens utformning. Kök och vardagsrum får inte upplevas som ett enda stort rum, därav den lilla utbyggnaden.

Gillar dock inte att lilla badrummet hamnar mitt i den sociala ytan. Nån som har några idéer?

Om ingång till lilla badrummet är mot tvättstugan kommer det inte upplevas som att den är mitt i sociala ytorna. Stora badrummet hade jag bytt plats med arbetsrummet pga vill inte ha badrum vägg i vägg med sovrum pga ljud på natten. Hur är väderstrecken?

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Ingång till sovrum från v-rum kommer att försvåra möblering och utnyttjande av v-rummet. Bättre att placera ingången i hallen som då kommer att bli ljusare eftersom det blir ytterligare en dörröppning som vid öppen dörr ger hallen ljus.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Om ingång till lilla badrummet är mot tvättstugan kommer det inte upplevas som att den är mitt i sociala ytorna. Stora badrummet hade jag bytt plats med arbetsrummet pga vill inte ha badrum vägg i vägg med sovrum pga ljud på natten. Hur är väderstrecken?
Ser nu också att ingången till det sovrummet var från v rum, håller med om att den borde flyttas till hall + hade haft ingång till stora badrummet också från hall och istället möjligen haft lilla badrummet i anslutning till sovrummet. Om stora badrummet är från ett sovrum kommer där bli ett jäkla rännande från barn som vill bada etc och det lilla badrummet är alldeles för litet för ett familjebadrum.

HOBBY ARCHITECT
I ixob skrev:

Ser bra ut, men personligen har jag svårt för när finingång och grovingång är på samma gavel, känns lite obalanserat på nåt vis, som om man som gäst inte vet var man går in. Men beror ju på hur huset ska se ut med fasad, stil och verandor osv. Ska ni ha kamin? Vad sägs om såhär?

Ritning av husplan med kök, matplats, allrum, sovrum, badrum, arbetsrum och klädvård, samt markering för kamin.
Skapa konto

HOBBY ARCHITECT
Eller vad sägs om det här?

Planlösning och illustration av ett modernt enplanshus med träfasad, stora fönster och lutande tak.
Skapa konto

• Gilla
ixob
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer.
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ser bra ut, men personligen har jag svårt för när finingång och grovingång är på samma gavel, känns lite obalanserat på nåt vis, som om man som gäst inte vet var man går in. Men beror ju på hur huset ska se ut med fasad, stil och verandor osv. Ska ni ha kamin? Vad sägs om såhär?

[bild]
Tack för feedback. Vi kommer kanske skippa grovingången utifrån, men förstår vad du menar. Ja, vi ska ha kamin. Vi har jobbat om lite grann nu, se nytt förslag. Nu är det 156 kvm.

Tomten/gräsmattan är huvudsakligen väst och norr om huset. Norr om huset är det fri utsikt mot skog. Öster om huset är det skog. Väster om huset är gräsmatta och gata. Söder om huset är grannhus och uppfart/ingång.

- "Barnens" avdelning i östra delen av huset är avskiljd och vi har fri sikt genom huset dit med ett fönster som förhoppningsvis ramar in en fin vy av skogen.
- Föräldrasovrummet avgränsas mot barnens del via ett kontor/gästrum.
- Vardagsrummet är lite förskjutet från resten för att skapa lite distans från köket, men ändå ha det öppet.
- Vi är lite osäkra på fönsterplaceringarna, men det här är ett utkast.
- Vi har minskat på korridorslängden genom att avsluta korridoren med ett allrum i ena änden.

Vi tar tacksamt emot mer feedback! 😀

• Planritning av ett hus med rumslayout inkluderande vardagsrum, sovrum, kök och matsal, samt placering av fönster och dörrar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.