Vi har nyss börjat skissa lite på ett framtida hus. Både jag och min sambo är helt gröna på detta. Men några streck har vi iallafall fått på papper och kommit överens om.
•Huset ska vara på ca 150m2
•Entrens placering
•Kökets placering
Norr vetter emot allrummet.
Vad har vi gjort rätt/ vad är fel?
Kom gärna med förslag, förbättringar och idéer!
Orkar du så snyggar du till ritningen i något program som är över vårt förstånd!
Kör!
•Entrens placering
•Kökets placering
Orkar du så snyggar du till ritningen i något program som är över vårt förstånd!
Kör!
Hej, funktionellt och säkert anpassat för er, men huset kommer inte att upplevas som ett hus med öppen planlösning, men det är inte alla som uppskattar det, väggen i köket och allrummet ska definitivt bort och i ett stort vinkel kök så själ köksön yta till ingen nytta, mitt tips är att om 10-15 år så kommer det att rivas ut många köksöar när den nya flugan med "flying kitchen" slagit igenom på allvar, annars är inte er ritning helt fel.V Villehehe skrev:Vi har nyss börjat skissa lite på ett framtida hus. Både jag och min sambo är helt gröna på detta. Men några streck har vi iallafall fått på papper och kommit överens om.
•Entrens placering
•Kökets placering
Kör!
Hej igen, glömde att tala om att ni bör lägga mycket tid på att studera planlösningar hos olika hustillverkare, t.ex Eksjöhus, Smålands villan m.fl. de har erfarenhet av fungerande planlösningarV Villehehe skrev:Vi har nyss börjat skissa lite på ett framtida hus. Både jag och min sambo är helt gröna på detta. Men några streck har vi iallafall fått på papper och kommit överens om.
•Entrens placering
•Kökets placering
Kör!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Det finns 2 allrum. Det är nog enklare att säga att norr är uppåt, åt höger eller vad det nu är.V Villehehe skrev:
Det finns bra program att rita planlösningar i så att det är lättare att rita om än med papper och penna. Jag använder gratis datorprogrammet Sweet Home 3D. Om man ska rita för hand bör man nog ha mm-papper så att det blir lätt att rita i en konsekvent skala.
Det finns några artiklar om att skapa bra planlösningar t.ex. här:
https://www.byggahus.se/9-saker-att-tanka-pa-nar-du-ska-rita-ditt-eget-hus
https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning
Okej tack för svar. Det må vara en fluga. Men jag tycker att det är rätt behagligt med en köksö. Iallafall i matlagningssyfte.T teuvo tainio skrev:Hej, funktionellt och säkert anpassat för er, men huset kommer inte att upplevas som ett hus med öppen planlösning, men det är inte alla som uppskattar det, väggen i köket och allrummet ska definitivt bort och i ett stort vinkel kök så själ köksön yta till ingen nytta, mitt tips är att om 10-15 år så kommer det att rivas ut många köksöar när den nya flugan med "flying kitchen" slagit igenom på allvar, annars är inte er ritning helt fel.
Annars tycker jag det lätt blir att man alltid står med ryggen mot ”alla andra”.
Väggen som skärmar av köket och allrummet tänkte vi skulle ge en lite mysigare känsla istället för att sitta i det öppna.
Det är lite svårt att bilda en uppfattning om det är välplanerat eller ej då det inte finns några mått eller liknande angivet.
I grunden ser det välplanerat ut, påminner mycket om skimra från FHV, vilket kanske också är där inspirationen tagits.
Vad jag kan se är det 4 sovrum, frågan blir då om inte tvättstugan kunnat optimeras lite mer.
Hur ser tomten ut? Ska ni ha garage och liknande, vart ska det i så fall ligga? Man vill ju inte gärna ha ett sovrum eller allrumsfönster där man stirrar in i en vägg.
Vägg mellan kök o vardagsrum kan man absolut ha om man inte vill ha det allt för öppet, men då bör man addera yta till vardagsrummet så det inte känns långsmalt.
Syftet med öppen planlösning med "gemensamt" kök/matplats/vardagarum är ju att kunna samnyttja viss yta och på så vis komma ner i kvadratmeter.
Köksdelen hade troligen kunnat optimeras en del också
I grunden ser det välplanerat ut, påminner mycket om skimra från FHV, vilket kanske också är där inspirationen tagits.
Vad jag kan se är det 4 sovrum, frågan blir då om inte tvättstugan kunnat optimeras lite mer.
Hur ser tomten ut? Ska ni ha garage och liknande, vart ska det i så fall ligga? Man vill ju inte gärna ha ett sovrum eller allrumsfönster där man stirrar in i en vägg.
Vägg mellan kök o vardagsrum kan man absolut ha om man inte vill ha det allt för öppet, men då bör man addera yta till vardagsrummet så det inte känns långsmalt.
Syftet med öppen planlösning med "gemensamt" kök/matplats/vardagarum är ju att kunna samnyttja viss yta och på så vis komma ner i kvadratmeter.
Köksdelen hade troligen kunnat optimeras en del också
Okej tack!J Jarlsgård skrev:Det är lite svårt att bilda en uppfattning om det är välplanerat eller ej då det inte finns några mått eller liknande angivet.
Köksdelen hade troligen kunnat optimeras en del också![]()
Mått finns det ej några ännu. Utan nu var tanken att mer få tips på vad man kan göra bättre.
Men jag tar till mig dina tips och fortsätter kika runt=).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Mått behöver du ju ha när du ritar så att rummen inte blir för små och inte går att möblera, eller att du ritar mer än 150 kvm. Det är en orsak till att rita i ett program där det finns färdiga möbler i rätt storlek. Dörrar är drygt 90 cm breda och inte 40-50 som du har ritat dem.
I barnsovrum bör det finnas plats för fullstor säng, skrivbord, bokhylla och garderob. Det är opraktiskt att ha ett fönster ovanför en säng när man ska tvätta fönstret.
Hängande kläder tar 60 cm djup, med tanke på att det ser smalt ritat ut i klädkamrarna. Om vi tar klädkammaren närmast ytterdörren så antar jag att den är till för just hängande kläder och med 2 m bredd så kan man bara hänga kläder på ena sidan. Motsvarande för den andra. Glöm inte att man behöver plats för att röra sig mellan möbler och väggar, som det är ritat går det ju knappt att gå längs soffans gavlar, vilket ju krävs för att sätta sig i den.
Du behöver läsa på om de krav som finns gällande tillgänglighet här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
I barnsovrum bör det finnas plats för fullstor säng, skrivbord, bokhylla och garderob. Det är opraktiskt att ha ett fönster ovanför en säng när man ska tvätta fönstret.
Hängande kläder tar 60 cm djup, med tanke på att det ser smalt ritat ut i klädkamrarna. Om vi tar klädkammaren närmast ytterdörren så antar jag att den är till för just hängande kläder och med 2 m bredd så kan man bara hänga kläder på ena sidan. Motsvarande för den andra. Glöm inte att man behöver plats för att röra sig mellan möbler och väggar, som det är ritat går det ju knappt att gå längs soffans gavlar, vilket ju krävs för att sätta sig i den.
Du behöver läsa på om de krav som finns gällande tillgänglighet här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Okej! Jäklar vad mycket bra info. Ska sätta mig en dag och försöka rita upp det i ett program då. Så kanske man får en bättre överblick om vad som är galet.BirgitS skrev:
Mått behöver du ju ha när du ritar så att rummen inte blir för små och inte går att möblera, eller att du ritar mer än 150 kvm. Det är en orsak till att rita i ett program där det finns färdiga möbler i rätt storlek. Dörrar är drygt 90 cm breda och inte 40-50 som du har ritat dem.
Du behöver läsa på om de krav som finns gällande tillgänglighet här: [länk]
Hej!
Det är en mycket bra idé att börja med att konceptuellt skissa med papper och penna för att se hur huset kan placeras på tomten. Börja med att analysera platsen (tomten); hur är väderstrecken (t ex uteplatser för morgon och kväll), var finns gatan, parkeringsplats, garage, förråd, tomtens begränsningar enligt detaljplanen (möjlighet till infart, prickmark, avstånd till gräns mm), ev utsikt/önskade utblickar, något håll man inte vill titta åt. Osv...
Sedan komponera en planskiss som ni visat ovan, utifrån behov och önskemål om antal sovrum, gemensamma rum, hur de kan grupperas och orienteras samt de egenskaper ni vill ha och tycker är viktiga.
Därefter skulle jag antingen börja leta hos husfabrikanterna efter ett hus som påminner om planskissen med medföljande behov/önskemål/krav eller så skulle jag gå till en duktig arkitekt och tillsammans med denne ta fram ert skräddarsydda hus.
Lycka till!
Det är en mycket bra idé att börja med att konceptuellt skissa med papper och penna för att se hur huset kan placeras på tomten. Börja med att analysera platsen (tomten); hur är väderstrecken (t ex uteplatser för morgon och kväll), var finns gatan, parkeringsplats, garage, förråd, tomtens begränsningar enligt detaljplanen (möjlighet till infart, prickmark, avstånd till gräns mm), ev utsikt/önskade utblickar, något håll man inte vill titta åt. Osv...
Sedan komponera en planskiss som ni visat ovan, utifrån behov och önskemål om antal sovrum, gemensamma rum, hur de kan grupperas och orienteras samt de egenskaper ni vill ha och tycker är viktiga.
Därefter skulle jag antingen börja leta hos husfabrikanterna efter ett hus som påminner om planskissen med medföljande behov/önskemål/krav eller så skulle jag gå till en duktig arkitekt och tillsammans med denne ta fram ert skräddarsydda hus.
Lycka till!
Hej! Jag har kikat lite på det och även gjort en tråd i tomt-forumet om placering utav hus.J Jo1234 skrev:Hej!
Lycka till!
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-utav-hus-pa-tomt.555609/#post-6304526
Första gången jag hör talas om flying Kitchen men när jag googlar så ser jag inget annorlunda eller vad det innebär för skillnad mot vanliga kök?T teuvo tainio skrev:Hej, funktionellt och säkert anpassat för er, men huset kommer inte att upplevas som ett hus med öppen planlösning, men det är inte alla som uppskattar det, väggen i köket och allrummet ska definitivt bort och i ett stort vinkel kök så själ köksön yta till ingen nytta, mitt tips är att om 10-15 år så kommer det att rivas ut många köksöar när den nya flugan med "flying kitchen" slagit igenom på allvar, annars är inte er ritning helt fel.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Påminner om Mjöbäcksvillans skogsglänta:
https://mjobacks.se/skogsglantan
Men den är större, tror du kan se den i 3D om man väljer "bygg online".
Jag skulle spontant säga att det du ritat är alldeles för optimistiskt storleksmässigt.
https://mjobacks.se/skogsglantan
Men den är större, tror du kan se den i 3D om man väljer "bygg online".
Jag skulle spontant säga att det du ritat är alldeles för optimistiskt storleksmässigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Fast å andra sidan så tycker jag det ser ut som att man kan skära bort en halvmeter i rätt många rum i Skogsgläntan.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det är ju en fråga om hur stort man vill ha.BirgitS skrev:
De flesta planlösningar jag sett har man ritat in små möbler för att få rummen att se större ut.
I sovrummen 90-sängar och i mitt tycke små skrivbord (60*120), i allrum så är det små soffor och fåtöljer.
Jag vill tänka mig att just kvadratmetrar i sovrum inte är de dyra.
Men visst, jag hade omfördelat lite av ytorna, ersatt klädkamrarna med fasta garderober och liknande.