Jag håller på att göra om ett kök och funderade på att riva en del av en vägg där nuvarande köksbänk är monterat för att få en bättre planlösning i huset. Tyvärr är det den enda väggen i köket som möjliggör en arbetsbänk i normal arbetshöjd utan att fönsterna kommer i vägen.

Har ni några tips på hur man skulle kunna få till en bra planlösning på ett blivande kök om man skulle öppnat upp en del av väggen vid den röda linjen.

Allt ska ändå göras om så avlopp vatten etc kan flyttar hursomhelst i rummet. Murstocken blir dock kvar där den står :)

• Ommöblerat kök under renovering med befintliga skåp och köksbänk intill vägg föreslagen för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av köksplan med markerad potentiell väggrivning vid den röda linjen, befintlig köksö och murstock.
    Skapa konto
Man kan ju dra en normal bänk förbi fönstret, det blir en kant ner då, men är fönstret utåtgående är det inte ivägen och du får då en läng bänkrad längs ytterväggen

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är många som löser det som Johannes skriver. Jag bildgooglade "köksbänk fönster" och hittade bl.a. följande bilder:
(Så det går att lösa, och man kan göra något finurligt samtidigt, ...bildgoogla själv för mer inspiration)

k%C3%B6ksb%C3%A4nk%20med%20sarg.JPG

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dock är det inte så jättebra med ett uttag den vägen, som i bilden. Bättre att försöka få det på sidan i nischen så det inte fylls med brödsmulor och blomvatten.

• Gilla
Avle och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag vet inte hur stort rummet är. Genom att mäta på bilden kommer jag fram till någonstans 4-4,5 meters sida.

Den ytan med de öppningarna blir svårt att använda. Det är, i alla fall för mig, prioritet att kunna sitta i kök. Att det är socialt. Att det fungerar praktiskt.

Snackare (som ändå alltid hamnar i köket när det är fest) ska kunna hänga utan att vara i vägen. Disk skall kunna hanteras parallellt. Arbetsytor ska verkligen vara tillgängliga när de behövs.

Om jag tänker lite löst utanför normer och ramar...

Ett matbord i vettig storlek kan bli en bra arbetsyta om den är i rätt höjd.

Även i ett väldigt litet kök blir det ett bättre flöde om det finns två tappställen.

Samma kan sägas om värdet av tydlig uppdelning av yta för disk och yta för tillredning.

Jag personligen har alltid prioriterat bänkyta framför höga kylar.

Ritning av ett kök med måttmarkeringar och möblering, inklusive bord och hörnsoffa.
Skapa konto

Ytan på rummet (om jag mätt rätt) är så liten att stolar mitt i rummet i vilket fall som helst kommer vara i vägen. Tänk att två sidor av bordet är arbetsytor. Bygg ett podie ca. 180 mm högt i hörnet. Från väggen med hörnsoffan blir bordshöjden 720. Arbetshöjd från andra sidan blir 900.

När ni är själva kommer inga stolar behövas. När huset är fullt av gäster är det inte illa att stå vid bordet. Många föredrar det ändå. Under bordet går det att ha en kyl.

Det blir en oväntad variant av köksö när det egentligen saknas utrymme.

Mvh Findus

• Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
findus42 findus42 skrev:
Ytan på rummet (om jag mätt rätt) är så liten att stolar mitt i rummet i vilket fall som helst kommer vara i vägen. Tänk att två sidor av bordet är arbetsytor. Bygg ett podie ca. 180 mm högt i hörnet. Från väggen med hörnsoffan blir bordshöjden 720. Arbetshöjd från andra sidan blir 900.

När ni är själva kommer inga stolar behövas. När huset är fullt av gäster är det inte illa att stå vid bordet. Många föredrar det ändå. Under bordet går det att ha en kyl.

Det blir en oväntad variant av köksö när det egentligen saknas utrymme.

Mvh Findus
Alltså det här är så sjukt smart. I like it! Ska till en båtbyggare för att tänka utanför boxen i sådana eminenta compact-living-banor.

• Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kan ju dra en normal bänk förbi fönstret, det blir en kant ner då, men är fönstret utåtgående är det inte ivägen och du får då en läng bänkrad längs ytterväggen
Precis så har vi det och det funkar hur bra som helst. Har t o m byggt på fönsterbrädan lite, så nischen inte blir så djup. Några trevliga blommor i välanpassade krukor sen, så är det inte en käft som tänker på att det skulle vara något konstigt.

• Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
Växter på fönsterbrädan i solsken, med en fruktkorg och bananer på bordet.
Skapa konto
Titta så fint.

• Gilla
Avle
  • Laddar…
Soligt köksfönster med husväxter, frukt och diskmedel, utsikt över en trädgård.
Skapa konto
och en till

• Gilla
Avle
  • Laddar…
Fantastiskt bra tips och idéer till mitt köksbekymmer, tyvärr har jag haft lite för mycket att göra för att hinna med att bygga vidare på detta projekt men alla era idéer får ligga och gro i bakhuvudet tills jag har tid att göra klart detta!

Jag håller just på med ett annat kök där jag står inför samma bekymmer med fönster som hamnar i vägen för bänkskivan. Ricebridge lösning med att bygga på fönsterbrädan lite för att minska på nischen var också en bra idé!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.