Violina Violina skrev:
När man kommer in i ett badrum som är 7 kvm stort och "snubblar" över handfat/wc..

Sen så himla mycket döyta i resten av rummet..
Man skulle kunna dra in trappen 1 dm så får man större yta i allrummet.
Nackdelen är att jag har en toaletten på nedervåningen bakom trappen också. Drar jag in trappen 1 dm så får bara en 80x80 cm duch plats där.

Någon som har erfarenhet av en 80x80 dusch. Upplevs det för trångt ?

R riderx skrev:
Nackdelen är att jag har en toaletten på nedervåningen bakom trappen också. Drar jag in trappen 1 dm så får bara en 80x80 cm duch plats där.

Då blir badrummet 6,7 kvm istället.

R riderx skrev:

Det där är ju bara ologiskt?

Du utnyttjar ju inte utrymmet bättre, du gör det bara mindre, vilka problem löser det?

Ok om man verkligen har ett litet badrum, då är det inte så konstigt att man måste placera en del saker suboptimalt, men med typ 7 kvm ska det inte behövas.

Violina Violina skrev:
Det där är ju bara ologiskt?

Du utnyttjar ju inte utrymmet bättre, du gör det bara mindre, vilka problem löser det?

Ok om man verkligen har ett litet badrum, då är det inte så konstigt att man måste placera en del saker suboptimalt, men med typ 7 kvm ska det inte behövas.
Billigare , mer yta till övriga rum ?

Nej, min lösning utnyttjar inte rummet optimalt.
Men jag tycker det mest etiska är att ha badkar vid fönstret.
Samt att jag ej vill ha några glasdörrar till duschen. Då finns inte så många alternativ eller ?

En gammal granne till mig, VVS:are, sa några visa ord när vi skulle bygga:
"Inte vill man väl skita på parad ?"
Tänkvärt, dvs dölj toastol så den inte syns när man öppnar dörren.

J Jan_G skrev:
En gammal granne till mig, VVS:are, sa några visa ord när vi skulle bygga:
"Inte vill man väl skita på parad ?"
Tänkvärt, dvs dölj toastol så den inte syns när man öppnar dörren.
Jag har så i min lägenhet. Så tänkte att det var standard med toaletten närmast dörren.

Men du har nog rätt. Så jag byter plats på tvättstället och toaletten.

Hur spikad är planerna på huset? Är det exempelvis möjligt att flytta fönster och liknande? Om ni nu ska bygga helt från scratch så borde det var möjligt att få till bra ytor man är nöjd med. Jag tänker att om det är viktigt med badkaret framför fönstret så borde det vara lösbart.

Går kanske att mer "friställa" badkaret?
Ritning av husplan som visar badrum med badkar, sovrum och vardagsrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centano Centano skrev:
Hur spikad är planerna på huset? Är det exempelvis möjligt att flytta fönster och liknande? Om ni nu ska bygga helt från scratch så borde det var möjligt att få till bra ytor man är nöjd med. Jag tänker att om det är viktigt med badkaret framför fönstret så borde det vara lösbart.

[bild]
Där får du inget fönster från toaletten och handsfatet istället.

Centano Centano skrev:

[bild]
Det är inte spikat. Men är i slutskedet.
Är bara badrummet som jag vart lite osäker på...

Okay, då kanske det inte är läge att trixa med fönstren. Annars skulle du kunna vara lite wild and crazy och köra med Två fönster :) Ritning av hus med måttangivelser, innehåller badrum, och tre sovrum, varav ett med dubbla fönster.
Skapa konto

Handritad skiss av badrumsplanering med badkar, tvättställ och dusch, samt anteckningar på rutigt papper.
Skapa konto

Ursäkta min inte allt för proffsiga handskiss och handstil! :p

Men här är en tänkbar rockad där fokus får ligga på badkar vid fönster

Edit*

Svängda och krokiga väggar är det senaste vid nybygge 2021!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Niklasberglund skrev:
[bild]

Ts vill ju inte ha draperi eller duschdörrar, så då är det nog inte så bra att ha duschen ens i närheten av fönstret..

Centano Centano skrev:
Okay, då kanske det inte är läge att trixa med fönstren. Annars skulle du kunna vara lite wild and crazy och köra med Två fönster :)[bild]
Jag är fortfarande orolig att det kan stänka bort till fönstret från duschen där utan en skiljevägg. Såg lite trångt ut mellan badkaret dessutom.

N Niklasberglund skrev:
[bild]

Edit*

N Niklasberglund skrev:
[bild]

Edit*

N Niklasberglund skrev:
[bild]

Edit*

Det var väl inte så tokigt. Men det känns som man får gå en bra bit när man ska på muggen och långt till handsfatet när man ska tvätta händerna efteråt?

Violina Violina skrev:
Ts vill ju inte ha draperi eller duschdörrar, så då är det nog inte så bra att ha duschen ens i närheten av fönstret..
Nej, jag är beredd att betala vad det än kostar för att få bort duschdörrar.

Är så less på kalkavlagringar efter ett par duschar i lägenheten och jag duschar varje dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.