Vi har några rum där det inte lagts något golv utanpå plankgolvet.
Det är på sina ställen slitet, så jag hade tänkt hyra slipmaskin över en helg.
Plankorna 70x30 mm och det är varierande mellanrum på <1mm till ~5mm där nuvarande fog släppt till stora delar (harts?).
Jag hade planerat skrapa bort det som är löst i fogarna, dammsuga noga, och sen fylla med golvfogmassa t.ex. Dana Lim 553 https://bolist.se/media/page_attachments/553_mBSDjXU.pdf
Han sa då att det är ingen som gör längre, man bara låter det vara som det är, för det håller inte i längden.
Jaha tänkte jag, då kanske jag ska skippa det, men vad säger ni?
Efteråt tänkte jag lacka för att göra det lite mer slitstarkt
https://www.jotun.com/se-se/jotun/decorative/interior/products/trestjerner-gulvlak-vandbaseret
Plankorna 70x30 mm och det är varierande mellanrum på <1mm till ~5mm där nuvarande fog släppt till stora delar (harts?).
Jag hade planerat skrapa bort det som är löst i fogarna, dammsuga noga, och sen fylla med golvfogmassa t.ex. Dana Lim 553 https://bolist.se/media/page_attachments/553_mBSDjXU.pdf
När jag kontaktade firman som jobbar med golv och hyr ut maskiner, så frågade jag vad han rekommenderade för fogning.Produktbeskrivning & användning: Golvfogmassa 553 tillhör den nya generationen MS-fogmassor, som kombinerar debästa egenskaperna från silikon- och polyuretanfogmassor. Fogmassan härdargenom en reaktion med luftens fuktighet och bildar en elastisk fog, som kan klarafogrörelser på upp till +/-25 %.Golvfogmassa 553 är speciellt utvecklad till fogning av trägolv och färdigparkett, samttill tätningar mellan golv och andra byggnadsdelar, t.ex. väggar, trappor, pelare m.m.Fogmassan kan
Han sa då att det är ingen som gör längre, man bara låter det vara som det är, för det håller inte i längden.
https://www.jotun.com/se-se/jotun/decorative/interior/products/trestjerner-gulvlak-vandbaseret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Vi slipade vårt plankgolv för ett par år sen.G glemmy skrev:Vi har några rum där det inte lagts något golv utanpå plankgolvet.
Jag hade planerat skrapa bort det som är löst i fogarna, dammsuga noga, och sen fylla med golvfogmassa t.ex. Dana Lim 553 [länk]
När jag kontaktade firman som jobbar med golv och hyr ut maskiner, så frågade jag vad han rekommenderade för fogning.
[länk]
Rengjorde fogarna och slipade sen bara.
Dock använde vi ett vax med lite färgning (antikbets typ) så fogarna smälter ju in lite mer än om man vitlackar...
tack för svar! tanken var en transparent lack efter slipning, med UV-skydd så det inte gulnar. Det blir något ljusare än nu, men eftersom fogarna har så olika bredd så kanske jag bara testar att fylla de allra bredaste.klaskarlsson skrev:
Springorna i golvet beror ju på att virket torkat ihop lite under åres gång, det rör ju sig lite torkar och sväller beroende på luftfuktigheten varje år (torrare på vintern). Förr rev man upp golven och lade on dom så att springor blev mindre, men det är ett jobb på het annan nivå. Gran är ett ljust träslag om inte gulnar nämnvärt, gulnar inte igenom om man använder pigment. Ett oljat golv är okänsligare för repor än ett lackat (blir synligare hack i lack).
Ja, jag tror det hade blivit svårt att riva upp utan att golvet förstörs.N Nissegandhi skrev:Springorna i golvet beror ju på att virket torkat ihop lite under åres gång, det rör ju sig lite torkar och sväller beroende på luftfuktigheten varje år (torrare på vintern). Förr rev man upp golven och lade on dom så att springor blev mindre, men det är ett jobb på het annan nivå. Gran är ett ljust träslag om inte gulnar nämnvärt, gulnar inte igenom om man använder pigment. Ett oljat golv är okänsligare för repor än ett lackat (blir synligare hack i lack).
Jag fyllde de bredaste springorna med fog (den från Dana lim), men la inte så mycket energi på att t.ex. fräsa ur spåren från gammalt bös och lack. Det var kladdigt och extremt tidskrävande, så jagg lämnade alla mindre springor som de var, det är ingenting man tänker på nu när man går på golvet.
Efter slipning blev det en 2K lack från Ecowood som uthyraren rekommenderade. Lade på tre lager och är mycket nöjd med resultatet. Glansen är ungefär som det nyslipade golvet var, och lacken bevarade den fina naturliga träfärgen.
Klicka här för att svara