Claes Sörmland
J Jonte Karlsson skrev:
Om plank på något sätt påverkar tryggheten eller brottsstatistiken så är det bakomliggande orsaker man ska arbeta med, inte meningslöst arbete med symptom.

"Det sprängs så många entréportar till flerfamiljshus numera så nu ökar vi tryggheten genom att minska antalet entréportar"
Håller med dig. Men låt oss säga att fler meter plank i kvartersmark faktiskt ökar otryggheten (alltså en känsla som individerna i populationen upplever och som faktiskt begränsar deras livskvalitet) på ett enkelt kausalt sätt. Då kan man ju fundera på om det ska byggas så många meter plank om de inte fyller andra viktiga funktioner.

(Nu tror jag förvisso inte detta komplexa ämne är så enkelt och att det finns en sådan enkel kausalitet.)

Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Menar du att torget skulle kännas tryggare med ett antal höga plank?

/Krille
Tänkte mer att plank inte riktigt är är faktorn för att förstå om folk upplever ett område som tryggt eller ej. Man kan ju också problematisera termen folk. Olika individer och grupper upplever olika miljöer som trygga. I t ex tam hemmiljö så tror jag de flesta upplever ombonade lummiga platser fulla av plank, staket och variation som trygga. Ensam kvinna på väg genom ett okänt område nattetid kan nog tänkas uppleva samma miljö som rena överfallsvåldtäktsupplägget. O s v.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Tror du miljonprogrammens öppna innergårdar med god insyn upplevs som tryggare än innerstadens låsta innergårdar utan insyn?
För den som passerar där skapar dom låsta innergårdarna otrygghet. Lugnet i Malmö är ett obehagligt kvarter att gå igenom med murar och spetsiga staket.
Sen undrar jag om man inte blir lite otrygg av att bo där med, i borgen, med barbarerna utanför.

• Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tack för bidraget, värdefullt!

Du som är i en relaterad profession, kan det vara så att "trygghet" helt enkelt är en politisk modegrej nu ute i kommunerna och att bygglovsavdelningens medarbetare har gått kurser och liknande och att detta kanske ligger bakom skrivelsen från tjänstemännen (som senare blir nämndens beslut)? Eller att man avhandlar detta på högskoleutbildningar och att det därmed smyger sig in med nyanställningar ute i kommunen?

Lite svårt att säga. Men min erfarenhet är att det finns en konsensus i de här frågorna rent generellt (med ett fåtal undantag). Ofta är det fastighetsägare som initierar projekt som ämnar att öka tryggheten i ett område. i ett tryggt område är fastigheter mer värdefulla. Sen tror jag att samhällsplaneringen blir allt mer evidensbaserat.

Passar även på att komma med ett förtydligande. Det är inget fel med att ha ett plank ut mot en gata ur ett trygghetsperspektiv. Att ha tydliga avgränsningar mellan det privata och det offentliga är positivt och stärker den sociala kontrollen. Det är när planket blir så högt att kopplingen mellan byggnaden och gatan helt upphör som kan innebära problem. Sen tror jag inte att en mur eller ett plank runt en villaträdgård skulle påverka allt för mycket. Men skulle alla grannar göra likadant skulle vi nog få ganska tråkiga, och eventuellt otrygga gator. Sen kanske inte våra villaområden är där vi har de stora otrygghetsproblemen.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F finnemang skrev:
Jag kan ju bara spekulera vad det egentligen handlar om, men jag har en känsla av att att det har med kontroll att göra. Man skall ha koll på folk.
Jag tror att du har en poäng i detta. Men alltså inte att byggnadsnämnden ska ha koll på grannskapet utan att det ligger en någon paternalistisk människosyn och lurar där man uppskattar social kontroll som politiskt koncept. Och social kontroll är ju väldigt kraftfullt för att få in människor i fållan, egentligen det enda som fungerar effektivt. En del av folkhemsbygget var ju dessa idéer. Låt oss säga att jag inte tror det var en slump av 60-talets låga villastaket mest var symboliska och knappast klarade att hålla någon ute eller inne. Tidsandan rensade bort taggiga häckar, plank och spetsiga höga staket.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Byggnadsnämnden avslog just ett bygglov för ett plank. En del i beslutet (ursprungligen från tjänstemannaskrivelsen) upplevde jag dock som osaklig. De delar som jag ser som osakliga är:

Man menar att plank sedvanligt 1,8 m.

Man menar att det inte är lämpligt med ett plank som sträcker sig längs större delen av en fastighetsgräns.

Man menar att om småhusfastigheter murar in sig själva (Man menar ägarna!) så skapas en otrygg miljö i kvarteret.

Vad får de dessa idéer ifrån? Har de rätt eller fel? Särskilt den sista delen om otrygg miljö upplever jag som rent spekulativ.

Relevant del från protokollet:

[bild]

Det är bara bra att de stoppar plank. Det finns inget mer trashigt att se i ett villaområde..

• Arg
Jockebanan
  • Laddar…
K Keius skrev:
Plankvillaområden utomlands ser lätt dassiga och, ja, otrygga ut. För tankarna till att kriminalitet och misär. Jag skulle då inte vilja att alla mina grannar byggde plank.
Fast är det otryggt eller är det bara en känsla som du känner inombords, kommunala/ statliga beslut ska inte baseras på den tjänstgörande tjänstemannens känslor, det ska baseras på kunskap.

• Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SueCia skrev:
Det är bara bra att de stoppar plank. Det finns inget mer trashigt att se i ett villaområde..
Haha, hur känner du inför tujahäckar? Och vita och svarta trähus?

• Haha
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Tujan borde förbjudas helt! / Stilpolisen

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Otrygg plats utan plank:

[bild]

Trygg plats med plank:

[bild]

Typ.
Intressant.

Tror du den översta platsen blir en mer eller mindre trygg plats med ett 2m högt plank uppslaget tvärs över mitten?

Samtidigt är jag ganska mycket emot påfundet där t.ex kommuner satsar pengar på vad de ibland hänvisar till som "upplevd trygghet".

Det är skillnad på att bidra till faktisk trygghet och falsk upplevd trygghet. Det senare tycker jag inte är värt skattepengar.

S
inga problem

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lättare att se om någon är hemma och ta ställning till inbrott för kriminella om tomterna är helt öppna. Och dessa paradis av under dag- och semestertid övergivna villaområden där man ser rakt in i hemmen skördas ju regelbundet av inbrottstjuvar. Så det är många faktorer som spelar in här.

Fast jag tror trygghet ofta egentligen inte handlar om kriminella folk utifrån utan mest om att få skydda sig mot grannars blickar och att de lägger sig i. Det är nog oftast där önskemål om plank finns i villaområden.

Jag förstår en kommuns motivering om man vill undvika en viss utformning rent estetiskt. Då finns massvis med argument till att du ska få ett nej. Men inbrottsmässigt och trygghetsmässigt är jag tveksam till, hur skulle brottsligheten förändras i Beverly hills om de tog ner sina murar? Undrar verkligen om det får önskad effekt? Gör kommunerna rätt i gatubilden utan att tvinga privatpersoner anpassa sina hus löser man nog det.

HeineA HeineA skrev:
Fast är det otryggt eller är det bara en känsla som du känner inombords, kommunala/ statliga beslut ska inte baseras på den tjänstgörande tjänstemannens känslor, det ska baseras på kunskap.
Nu gör du en klassisk politikerbortförklaring - "det är bara upplevd otrygghet, inte faktiskt otrygghet".
Upplevd otrygghet ÄR otrygghet. Otrygghet ÄR en känsla. Precis som att en flygrädd person har en äkta rädsla, inte "upplevd" rädsla.

Felet ni gör är att ni likställer otrygghet med den faktiska risken att utsättas för något själv rent statistiskt. Det är två olika saker. Det finns givetvis ett samband men det är inte ett 1-1-förhållande. Jag själv bor i ett område där jag tappat räkningen på hur många killar som blivit avrättade med en kula i huvudet i år. Var och varannan kväll somnar man till sirener och polishelikopter. Barn på väg till skolan får inte sällan runda avspärrningar där man inte ens hunnit sanera blodet från nattens avrättning.

Enligt ditt sätt att se på det så har man alltså ingen som helst rätt att påverkas eller känna sig otrygg under sådana omständigheter, eftersom risken att man själv ska få en kula i huvudet fortfarande är nästintill obefintlig. Exakt så som politiker brukar (bort)förklara det hela eftersom det är ett tacksamt sätt att visa siffror som visar att det är jättejättejätteliten sannolikhet att en vanlig svensson ska bli förnedringsrånad/nedslagen/mördad. Det är lite mer komplicerat än så.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Nu gör du en klassisk politikerbortförklaring - "det är bara upplevd otrygghet, inte faktiskt otrygghet".
Upplevd otrygghet ÄR otrygghet. Otrygghet ÄR en känsla. Precis som att en flygrädd person har en äkta rädsla, inte "upplevd" rädsla.

Felet ni gör är att ni likställer otrygghet med den faktiska risken att utsättas för något själv rent statistiskt. Det är två olika saker. Det finns givetvis ett samband men det är inte ett 1-1-förhållande. Jag själv bor i ett område där jag tappat räkningen på hur många killar som blivit avrättade med en kula i huvudet i år. Var och varannan kväll somnar man till sirener och polishelikopter. Barn på väg till skolan får inte sällan runda avspärrningar där man inte ens hunnit sanera blodet från nattens avrättning.

Enligt ditt sätt att se på det så har man alltså ingen som helst rätt att påverkas eller känna sig otrygg under sådana omständigheter, eftersom risken att man själv ska få en kula i huvudet fortfarande är nästintill obefintlig. Exakt så som politiker brukar (bort)förklara det hela eftersom det är ett tacksamt sätt att visa siffror som visar att det är jättejättejätteliten sannolikhet att en vanlig svensson ska bli förnedringsrånad/nedslagen/mördad. Det är lite mer komplicerat än så.
J Jonte Karlsson skrev:
Du har totalt missförstått mitt svar, mitt svar handlar o

Mitt svar handlar om att tjänstemän ska basera sina beslut på lagar och regler, inte på sina egna personliga känslor, lägg inte dina ord i min mun tack.

S SueCia skrev:
Jag skulle inte såga plank rakt av.
Jag tycker det beror på hur planket utformas och hur omgivningen ser ut. Det går att få till bra lösningar om man anstränger sig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.