28x45 vrider sig inte lika mycket imho. Men det kan mycket väl vara inbillning.

Räkna inte med att det blir något större skydd mot vinden. För det behöver det vara helt tätt.
 
Är det verkligen så? Jag har hört att ett helt tätt plank är sämre då det istället skapar mer turbulens på läsidan än ett plank med lite genomsläpplig lösning gör.

Lämnar jag bara 10mm mellan varje ribba är det ju inte mycket genomsläpp iaf.
 
C crazytok skrev:
Är det verkligen så? Jag har hört att ett helt tätt plank är sämre då det istället skapar mer turbulens på läsidan än ett plank med lite genomsläpplig lösning gör.

Lämnar jag bara 10mm mellan varje ribba är det ju inte mycket genomsläpp iaf.
Det beror på hur vinden rör sig där planket skall sitta(hur det ser ut runt om).
En del vind tar det såklart.
 
F fsn skrev:
Har en granne som har det på ett kort staket. Riktigt tjusigt. Har dock ingen bild och dom har inte tänt det nu på sommarn heller.

Du får avvakta tills jag byggt mitt.
Har du byggt det ännu??? :)
 
F
C crazytok skrev:
Har du byggt det ännu??? :)
Nej, inte det aktuella staketet. Har fullt upp med att färdigställa poolen, pooldäcket och nu senast den helt magnifika trappan mellan altanen och pooldäcket. Sen skall det byggas jättemånga löpmeter altanstaket och två trappor till. Sen är det dax för staketet. Elen är dragen och kantstöden är borrade för stolparna. Slänger in ett par bilder på trappan istället. Räcket är fö provisoriskt.
Nybyggd trätrappa som förbinder en altan med ett pooldäck, med synliga verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under konstruktion av trappa med trästeg och provisoriskt räcke, ett glas öl står på en trappavsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad trätrappa under konstruktion med provisoriskt räcke på en altan, bredvid ett pooldäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Lyfter denna tråden igen då det snart börjar bli dags att ta tag i detta projekt!

Bifogar lite CAD bilder på hur jag har tänkt mig. Kom gärna med kritik och tips innan jag drar igång det här! :)

Tex, hur är era erfarenheter kring liggande 45x45. Är det bara snyggt i början och sedan vrider det sig? Vad är isf ett bättre alternativ?

Skruva ribborna framifrån, eller bakifrån för att slippa synliga skruv?

CAD-bild på fasad med liggande träribbor och vägglampa, grusgång och gräsmatta syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-bild av trappstegsprojekt med träribbor och stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-modell av en modern trätrappa och skärmvägg med horisontella ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-rendering av trädäck med liggande träribbor och upplyst räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-rendering av utomhustrappa med liggande träribbor och glasräcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-ritning av ett träräcke med liggande ribbor på en stenmur vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-design av trädäck med liggande ribbor och integrerade lampor i kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-rendering av ett räcke med liggande slåar, inbyggda lampor och modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-bild av ett staketprojekt med horisontella träribbor och pelare ovanför en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
ingen?
 
Dessutom är jag lite nyfiken på vad ni tror om denna konstruktion. Hoppas ni förstår den bifogade bilden....

Tanken är att stolparna skall vara 95x95, sedan skall det monteras 45x45 (eller 45x28) ribbor imellan. Men jag vill bara att varannan stolpe skall vara synlig, så att fokus hamnar på långa ribbor istället för att brytas av varannan meter. Därav konstruktionen enligt bild. Tror ni att stadgan i konstruktionen försämras avsevärt av att jag gör på detta viset? Dvs att 45 ribborna inte är skruvas löpande över alla stolpar så att skarvarna förskjuts? Som det är nu så hamnar ju alla skarvar på varannan stolpe!

Ritning av en konstruktion med alternernade synliga och dolda stolpar i storlek 95x95, förenade av horisontella 45x45 ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Du skall absolut skruva från framsidan, det blir ett jäkla pill att få till rätt avstånd och samtidigt skruva från baksidan.

Har du långt mellan stolparna (skruvarna) på läkten så vrider den sig. Går att lösa genom en smalare vertikal ribba på mitten som man döljer bakom.

Det sista förstår jag inte riktigt.
 
Nej bilden är nog svårtydlig om man inte fattar den! :D
Det är ett snitt på planket taget rakt ovanifrån. Dom två övre och två undre strecken har inget med planket att göra, utan visar muren som går på var sida om planket. Ska försöka ta fram en bättre bild....

Det är 2meter mellan plintarna, så med det avståndet gissar jag att det vrider sig. Men vilket vrider sig minst? 28x45 eller 45x45? Jag vill helst ha 45x45, och jag kan absolut tänka mig att sätta en eller två tunns lodräta ribbor bakom som jag stadgar det hela med.
 
28*45 med 2 meter mellan infästningarna kommer inte att bli snyggt. Det är nog inte problem med att det vrider sig som kommer att inträffa utan de kommer helt enkelt att hänga ner lite olika mellan ribborna så mellanrummet kommer att variera stort. Du bör sikta på att ha, precis som du skriver, någon ytterligare stödpunkt/distans för att få ett jämnt och snyggt avstånd mellan ribborna. 45*45 är lite styvare men även där finns risken att de "rör sig" olika och spalten kommer att variera.
 
Ok, med andra ord kvittar det vad jag väljer. Jag får sätta en vertikal ribba på baksidan oavsett! Men det är helt ok, det kan jag leva med... räcker det med en, eller bör jag ha två?

Återkommer med bättre bild på konstruktionen, så kan vi diskutera den vidare.
 
F
R roli skrev:
28*45 med 2 meter mellan infästningarna kommer inte att bli snyggt. Det är nog inte problem med att det vrider sig som kommer att inträffa utan de kommer helt enkelt att hänga ner lite olika mellan ribborna så mellanrummet kommer att variera stort. Du bör sikta på att ha, precis som du skriver, någon ytterligare stödpunkt/distans för att få ett jämnt och snyggt avstånd mellan ribborna. 45*45 är lite styvare men även där finns risken att de "rör sig" olika och spalten kommer att variera.
Exakt, dom böjer sig och gliporna varierar. Dock kommer vissa att böja utåt, andra uppåt och dom flesta neråt. Det kommer att se ut som övre tandraden på den dräng efter ett drängaslagsmål om man inte styr upp det med en vertikal mindre ribba.
 
F
Jag fick tag i 45x45 som var klyvda såhär. Har fungerat bra men ger ett annat intryck än rektangulära 45x45.

3D-modell av ett klyvt trästycke med dimensionerna 45x45 i profilvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
.... Och det är då på detta sättet jag har monterat dom. Blir bra avrinning och inget stående vatten.

3D-rendering av lutande träribbor monterade för optimal avrinning utan stående vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.