67 653 läst ·
50 svar
68k läst
50 svar
Plank med liggande ribbor
Är det verkligen så? Jag har hört att ett helt tätt plank är sämre då det istället skapar mer turbulens på läsidan än ett plank med lite genomsläpplig lösning gör.
Lämnar jag bara 10mm mellan varje ribba är det ju inte mycket genomsläpp iaf.
Lämnar jag bara 10mm mellan varje ribba är det ju inte mycket genomsläpp iaf.
Det beror på hur vinden rör sig där planket skall sitta(hur det ser ut runt om).C crazytok skrev:
En del vind tar det såklart.
Nej, inte det aktuella staketet. Har fullt upp med att färdigställa poolen, pooldäcket och nu senast den helt magnifika trappan mellan altanen och pooldäcket. Sen skall det byggas jättemånga löpmeter altanstaket och två trappor till. Sen är det dax för staketet. Elen är dragen och kantstöden är borrade för stolparna. Slänger in ett par bilder på trappan istället. Räcket är fö provisoriskt.C crazytok skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter denna tråden igen då det snart börjar bli dags att ta tag i detta projekt!
Bifogar lite CAD bilder på hur jag har tänkt mig. Kom gärna med kritik och tips innan jag drar igång det här!
Tex, hur är era erfarenheter kring liggande 45x45. Är det bara snyggt i början och sedan vrider det sig? Vad är isf ett bättre alternativ?
Skruva ribborna framifrån, eller bakifrån för att slippa synliga skruv?
Bifogar lite CAD bilder på hur jag har tänkt mig. Kom gärna med kritik och tips innan jag drar igång det här!
Tex, hur är era erfarenheter kring liggande 45x45. Är det bara snyggt i början och sedan vrider det sig? Vad är isf ett bättre alternativ?
Skruva ribborna framifrån, eller bakifrån för att slippa synliga skruv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom är jag lite nyfiken på vad ni tror om denna konstruktion. Hoppas ni förstår den bifogade bilden....
Tanken är att stolparna skall vara 95x95, sedan skall det monteras 45x45 (eller 45x28) ribbor imellan. Men jag vill bara att varannan stolpe skall vara synlig, så att fokus hamnar på långa ribbor istället för att brytas av varannan meter. Därav konstruktionen enligt bild. Tror ni att stadgan i konstruktionen försämras avsevärt av att jag gör på detta viset? Dvs att 45 ribborna inte är skruvas löpande över alla stolpar så att skarvarna förskjuts? Som det är nu så hamnar ju alla skarvar på varannan stolpe!
Tanken är att stolparna skall vara 95x95, sedan skall det monteras 45x45 (eller 45x28) ribbor imellan. Men jag vill bara att varannan stolpe skall vara synlig, så att fokus hamnar på långa ribbor istället för att brytas av varannan meter. Därav konstruktionen enligt bild. Tror ni att stadgan i konstruktionen försämras avsevärt av att jag gör på detta viset? Dvs att 45 ribborna inte är skruvas löpande över alla stolpar så att skarvarna förskjuts? Som det är nu så hamnar ju alla skarvar på varannan stolpe!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall absolut skruva från framsidan, det blir ett jäkla pill att få till rätt avstånd och samtidigt skruva från baksidan.
Har du långt mellan stolparna (skruvarna) på läkten så vrider den sig. Går att lösa genom en smalare vertikal ribba på mitten som man döljer bakom.
Det sista förstår jag inte riktigt.
Har du långt mellan stolparna (skruvarna) på läkten så vrider den sig. Går att lösa genom en smalare vertikal ribba på mitten som man döljer bakom.
Det sista förstår jag inte riktigt.
Nej bilden är nog svårtydlig om man inte fattar den! 
Det är ett snitt på planket taget rakt ovanifrån. Dom två övre och två undre strecken har inget med planket att göra, utan visar muren som går på var sida om planket. Ska försöka ta fram en bättre bild....
Det är 2meter mellan plintarna, så med det avståndet gissar jag att det vrider sig. Men vilket vrider sig minst? 28x45 eller 45x45? Jag vill helst ha 45x45, och jag kan absolut tänka mig att sätta en eller två tunns lodräta ribbor bakom som jag stadgar det hela med.
Det är ett snitt på planket taget rakt ovanifrån. Dom två övre och två undre strecken har inget med planket att göra, utan visar muren som går på var sida om planket. Ska försöka ta fram en bättre bild....
Det är 2meter mellan plintarna, så med det avståndet gissar jag att det vrider sig. Men vilket vrider sig minst? 28x45 eller 45x45? Jag vill helst ha 45x45, och jag kan absolut tänka mig att sätta en eller två tunns lodräta ribbor bakom som jag stadgar det hela med.
28*45 med 2 meter mellan infästningarna kommer inte att bli snyggt. Det är nog inte problem med att det vrider sig som kommer att inträffa utan de kommer helt enkelt att hänga ner lite olika mellan ribborna så mellanrummet kommer att variera stort. Du bör sikta på att ha, precis som du skriver, någon ytterligare stödpunkt/distans för att få ett jämnt och snyggt avstånd mellan ribborna. 45*45 är lite styvare men även där finns risken att de "rör sig" olika och spalten kommer att variera.
Ok, med andra ord kvittar det vad jag väljer. Jag får sätta en vertikal ribba på baksidan oavsett! Men det är helt ok, det kan jag leva med... räcker det med en, eller bör jag ha två?
Återkommer med bättre bild på konstruktionen, så kan vi diskutera den vidare.
Återkommer med bättre bild på konstruktionen, så kan vi diskutera den vidare.
Exakt, dom böjer sig och gliporna varierar. Dock kommer vissa att böja utåt, andra uppåt och dom flesta neråt. Det kommer att se ut som övre tandraden på den dräng efter ett drängaslagsmål om man inte styr upp det med en vertikal mindre ribba.R roli skrev:28*45 med 2 meter mellan infästningarna kommer inte att bli snyggt. Det är nog inte problem med att det vrider sig som kommer att inträffa utan de kommer helt enkelt att hänga ner lite olika mellan ribborna så mellanrummet kommer att variera stort. Du bör sikta på att ha, precis som du skriver, någon ytterligare stödpunkt/distans för att få ett jämnt och snyggt avstånd mellan ribborna. 45*45 är lite styvare men även där finns risken att de "rör sig" olika och spalten kommer att variera.

