1 882 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Planhyvel
Sitter i tankarna på att köpa en planhyvel. Suger en del på att köpa en logosol SH410 alternativt DH410. Då jag har en solosåg M8 så har jag tillgång till hemsågat virke, och det vore fint att kunna plana och profilera till lister mm. Men jag gillar även att finsnikra och frågan är om logosols hyvlar duger som planhyvel i verkstaden och har tillräcklig precision för finsnikeri. Eller skall man satsa på typ en Hammer A3 41D med sperlkutter eller något liknade?
Jag har haft en dh410. Kvaliten blev bra och tycker att det är en bra hyvel. DjupSkalan var dålig som på alla moretens maskiner tyvärr. Den stora fördelen är som du skriver att man kan profilera. Behöver man inte det så är den inte värt pengarna.
Jag har en H410 och den är likvärdig med t.ex. Hammer A3-31. (Heter dom -41 nu?)
Skillnaden är att du inte behöver hålla på och fälla upp och ner borden mellan rikt- och planmomenten.
Har du en separat rikthyvel?
Skillnaden är att du inte behöver hålla på och fälla upp och ner borden mellan rikt- och planmomenten.
Har du en separat rikthyvel?
Har en dh410 och tycker tjockleksskalan funkar bra. Går ju att justera på tiondelar av millimetern. Bredd anhållet är lite knepigare att finjustera så jag brukar oftast om det bara är några få bitar som ska köras köra dem på högkant. Blir oftast lite "Sinipe" i ändarna som man får kapa bort, 7 cm kanske, speciellt när man använder sidokuttern. Det största bekymret jag har är spånmärken i ytan som jag inte blir av med.
Om man ställer in den på ett mått, har du mätt över brädan med skjutmått och sätt hur bra den håller måttet över typ en meter eller så?joabnu skrev:Har en dh410 och tycker tjockleksskalan funkar bra. Går ju att justera på tiondelar av millimetern. Bredd anhållet är lite knepigare att finjustera så jag brukar oftast om det bara är några få bitar som ska köras köra dem på högkant. Blir oftast lite "Sinipe" i ändarna som man får kapa bort, 7 cm kanske, speciellt när man använder sidokuttern. Det största bekymret jag har är spånmärken i ytan som jag inte blir av med.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Har nog gjort någon kontrollmätning på det viset någon gång och det var nog knappt mätbart om det ens avviker något vill jag minnas. Max någon tiondels millimeter skulle jag tro. Inget problem alls med några sådana avvikelser som jag upplever det. Jag använder den för finsnickeri mm.teed skrev:
Det var synd att den inte var sämre, så jag kunde slå den ur tanken och köpa en billigare planhyveljoabnu skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden