har ritat köket lite snabbt bara så ni ska ha uppfattning hur jag har tänkt mig. Häll o ugnen i mitten,Till vänster så kommer jag att ha diskhon och till höger kanske micron. Nu när jag ritade i epoq så fick jag varning att ugnen o diskhon bör inte vara så nära varandra. Kan man genomföra detta ändå? Tänkte ha lite större diskho (typ dubbla) o inte den som finns på bilden Har tänkt mig mosaik på väggen o klinker på golvet. Längden är 3 m.
Det där blir nog inte så bra... Ska du följa rekommendationer så ska det vara minst 80 cm mellan häll och vask. Detta för att du ska få en bra arbets och avställningsyta mellan häll och vask. Hällen bör ha avställningsyta på båda sidor.
Nu vet jag inte vart vatten och avlopp befinner sig i rummet men jag skulle nog köra på planlösningen 40(5lådor) - 60(häll/ugn/spis) - 60(skåp/3låd) - 60(dm/skåp/3låd) - 80(skåp m vask m 2 hoar) = 300 cm. Går naturligtvis att laborera och flytta runt dessa moduler så att det passar.
// WM
Nu vet jag inte vart vatten och avlopp befinner sig i rummet men jag skulle nog köra på planlösningen 40(5lådor) - 60(häll/ugn/spis) - 60(skåp/3låd) - 60(dm/skåp/3låd) - 80(skåp m vask m 2 hoar) = 300 cm. Går naturligtvis att laborera och flytta runt dessa moduler så att det passar.
// WM
Det är bara en rekommendation... Numera finns inga standarder för hur kök ska vara utformade. Dock så får man tänka på att dessa rekommendationer är utprovade och uttänkta för att ge en så bra ergonomi i köket som möjligt. Om du väljer att följa dem är upp till dig, men då blir ditt kök inte så bra som det skulle kunna bli...
På IKEAs webb så finns det mer råd angående ergonomi.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/kitchen_know-how/design_and_plan/ergonomics.html
Jag hade visst fel ovan, minsta rekommenderade måttet mellan häll och vask är 60 cm, om man väljer att tro på IKEA... Själv har jag 110 cm och det är guld värt!
// WM
På IKEAs webb så finns det mer råd angående ergonomi.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/kitchen_know-how/design_and_plan/ergonomics.html
Jag hade visst fel ovan, minsta rekommenderade måttet mellan häll och vask är 60 cm, om man väljer att tro på IKEA... Själv har jag 110 cm och det är guld värt!
// WM
Tänk ergonomiskt och funktionellt: Många arbetsmoment kräver närhet både till vattnet, soppåsen och till kastrullen. Arbetsytan mellan vask och häll är den ytan som man heslt och effektivast arbetar på. Även om den vore bara 40 cm. Arbetsbänken höger om hällen blir lätt en avställningsyta för kaffekokare, brödfat, frukstskål etc.
Håller med ovanstående talare!!!
Min häll ligger i ett hörn med direkt anslutning till vasken men då har jag i och för sig lite avställningsyta bakom hällen som används ganska flitigt.
Som "lillbjorn" mycket riktigt sade så blir nog ytan du planerat till höger om hällen en samlingsplats och "skräpyta" där allt mellan himmel och jord hamnar!
Min häll ligger i ett hörn med direkt anslutning till vasken men då har jag i och för sig lite avställningsyta bakom hällen som används ganska flitigt.
Som "lillbjorn" mycket riktigt sade så blir nog ytan du planerat till höger om hällen en samlingsplats och "skräpyta" där allt mellan himmel och jord hamnar!
Klicka här för att svara