Vi håller på att planera en större renovering av vårat hus - och i denna plan så funderar vi över ett nytt sekundärt badrum i anslutning till denna renovering.

Min fråga är egentligen om det blir för trångt med en dusch i ett så pass litet badrum (160x160 cm) eller om detta hade kunnat funka? Både för hantverkarna som skall bygga det, och vad gäller funktionen när man väl skall använda badrummet.

Duschen (90x90) tänkte vi vikdörrar av glas för att spara yta när man inte nyttjar duschen.
Kommod/handfat bredd: 50cm.

Se vår nuvarande ritning för mer info.

MVH

Ritning av ett litet badrum med mått, inklusive en dusch, WC och handfat. Total yta är 2.6 kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Det där blir utmärkt . (y) Har själv ett sånt litet badrum . Visst det är lite trångt men duger . :D

• Gilla
Kriget
  • Laddar…
Finns ju även 40s kommod om du vill ha lite mer plats för att hänga handdukar tex.
Visst ser det lite trångt ut men jag tror det fungerar.

• Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
H
Kriget Kriget skrev:
Vi håller på att planera en större renovering av vårat hus - och i denna plan så funderar vi över ett nytt sekundärt badrum i anslutning till denna renovering.

Min fråga är egentligen om det blir för trångt med en dusch i ett så pass litet badrum (160x160 cm) eller om detta hade kunnat funka? Både för hantverkarna som skall bygga det, och vad gäller funktionen när man väl skall använda badrummet.

Duschen (90x90) tänkte vi vikdörrar av glas för att spara yta när man inte nyttjar duschen.
Kommod/handfat bredd: 50cm.

Se vår nuvarande ritning för mer info.

En dusch med rundade dörrar som kan vikas in mot väggen när den inte duschen används. Frågan är det blir med fallet i duschen? En avlång brunn mot väggen/väggarna är nog att föredra i detta fallet.

MVH

[bild]

• Gilla
Kriget
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
Kriget Kriget skrev:
Eftersom det inte fungerar att öppna dörrarna utåt, eftersom det är så trångt, föreslår jag sådana dörrar som kan vikas på mitten så det blir lättare att komma in och ut, t.ex. https://www.macrodesign.se/spirit-vik-horn-rak .

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Går alldeles utmärkt men precis som BirgitS skriver så hade jag satsat på vikdörrar av den modellen hon länkar.
INR har också sådana dörrar men jag har varit med om att vissa andra märken är sjukt omständiga att montera.
Dock ingen. erfarenhet av Macros.

Kanske är det dock just denna typ av dörrar ni syftar på i ert inlägg. :thinking:

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det inte fungerar att öppna dörrarna utåt, eftersom det är så trångt, föreslår jag sådana dörrar som kan vikas på mitten så det blir lättare att komma in och ut, t.ex. [länk] .
Smart!

Ser inga bekymmer med det!

Jag personligen hade nog haft ett duschhörn med "kapat" hörn med skjutdörr.. Får nog leta upp en bild för den beskrivningen sög :crysmile:

https://images.app.goo.gl/qjbxCRvJnWSCMmSH7

Vet inte om bildlänken funka, men väggen heter annars ifö solid svp. Så man får nyttja sina egna Googlingsförmågor i värsta fall :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Snö63 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
J Jarlsgård skrev:
Ser inga bekymmer med det!

Jag personligen hade nog haft ett duschhörn med "kapat" hörn med skjutdörr.. Får nog leta upp en bild för den beskrivningen sög :crysmile:

[länk]
"Skjutdörrar" är ju inte funktionellt då de sluter tätt mot golvet och de är även sjukt jobbiga att rengöra.
De bygger ofta på en profil i botten mot golvet vilken då mest är i vägen och dessutom som sagt sluter tätt mot golvet... vilket inte är godkänt eftersom eventuellt läckage från toalett och vask då inte kan komma till brunnen.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
"Skjutdörrar" är ju inte funktionellt då de sluter tätt mot golvet och de är även sjukt jobbiga att rengöra.
De bygger ofta på en profil i botten mot golvet vilken då mest är i vägen och dessutom som sagt sluter tätt mot golvet.
Min eminente Paul, du har så rätt i det!

Tänkte mer att insteget är enklare i en sådan, en med 2st vikdörrar som man får vika in för att komma in funkar om man är nätt, annars kan de bli lite tajt om utrymme att få igen dörrarna!

Jag tänker inte ge mig, förstår din poäng och kommer nu istället nyttja ett par minuter här åt mina egna googlings-skills! :crysmile:

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
J Jarlsgård skrev:
Tänkte mer att insteget är enklare i en sådan, en med 2st vikdörrar som man får vika in för att komma in funkar om man är nätt, annars kan de bli lite tajt om utrymme att få igen dörrarna!
Förstår ditt tänk men som jag ser det så kan man öppna dörrarna utåt tillräckligt mycket (innan de går mot vask och stol) för att kunna gå in i hörnan om man använder sig av dessa s.k vikbara modellerna som vi omnämnt.
Tror t.o.m då att öppningen blir större än med ditt alternativ faktiskt. ;)

https://www.inr.se/sortiment/duschvaggar/duschhorna-sync-modell-12

Alltså, jag må inte hittat exakt det jag sökte, men det är ändå en kombination av er ambition och min ambition.

Jäkligt stolt över mina googlings-skills får jag säga, eller förkunskaper kanske är mer rätt ordval ;)

TADA! Jag presenterar Schulte Masterclass lK_SJcsqdAyUYD06ro14PK3hRa9NDeJOxw2JjQ5UGIx5khdPTxeCvU9mn02AZWAnuPO40W13iFMti7U291pySK3S67w=s1000
cviw2F5IGITgdfkI-eBqUOoYa-HZ5uLxRFnHTQgu9HqDmlZKEyGOsiq28Gvgcz5RSh2WNxjJdSoryiaFrLM16pMPTqE=s1000
High five på mig själv :heart:

• Gilla
John Larson och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
J Jarlsgård skrev:
Alltså, jag må inte hittat exakt det jag sökte, men det är ändå en kombination av er ambition och min ambition.

Jäkligt stolt över mina googlings-skills får jag säga, eller förkunskaper kanske är mer rätt ordval ;)

TADA! Jag presenterar Schulte Masterclass [bild]
[bild]
High five på mig själv :heart:
Ett bra alternativ jag inte sett innan och den modellen är ju godkänd än om jag själv föredrar den jag länkade till då man även får mer space när man sitter på muggen eftersom man kan vika allt glas inåt.
Sällan man duschar och sitter på muggen samtidigt ju. ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ett bra alternativ jag inte sett innan och den modellen är ju godkänd än om jag själv föredrar den jag länkade till då man även får mer space när man sitter på muggen eftersom man kan vika allt glas inåt.
Sällan man duschar och sitter på muggen samtidigt ju. ;)
En "skåning" till en annan, jag håller med till 50%. Väldigt PK av mig själv faktiskt! Det finns självfallet för och nackdelar med båda alternativen :)

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
J Jarlsgård skrev:
En "skåning" till en annan, jag håller med till 50%. Väldigt PK av mig själv faktiskt! Det finns självfallet för och nackdelar med båda alternativen :)
Hehe... berätta fördelarna med ditt och nackdelarna med mitt alternativ då... nyfiken i en strut e jag :p:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.