26 827 läst ·
30 svar
27k läst
30 svar
Planering el i kök, hur dela upp faserna? (bild)
Elektrikern var just här och han tyckte att vi ska dra 5x1,5 genom röret och sen dela upp den i tre 10A faser i dosan bakom kylen. Dessa går sen en till ugn/micro, en till d-maskin och en till uttag. Detta för att man inte ska säkra högre än man behöver. Vad tror ni? Detta är ju betydligt mindre än vad som föreslagits...
Han tyckte oxå att dagens jordfelsbrytare är så bra att man inte behöver nån separat ill kyl/frys, men jag vill nog ha en separat ändå...
Han tyckte oxå att dagens jordfelsbrytare är så bra att man inte behöver nån separat ill kyl/frys, men jag vill nog ha en separat ändå...
Obs att 10 resp 16A per säkring är kontinuerlig ström.
En hederlig "trög" smältpropp tål tydligen dubbla strömmen i en timme (men sen tål den knappt nåt alls till den svalnat av igen). Jag vet inte exakt hur det ligger till med de modernare automatsäkringarna men det borde vara något liknande (helt klart är att det går att bränna sönder ledningar om man återställer säkringar hela tiden vid överlast).
Själv har jag kylskåp (ej frys), mikrovågsugn, diskmaskin och dessutom mina datorer på samma 10A-säkring. Jag har nog aldrig kört mikro och diskmaskin samtidigt men hittils har det aldrig gått nån propp och det har inte kännts varmt i centralen heller.
En hederlig "trög" smältpropp tål tydligen dubbla strömmen i en timme (men sen tål den knappt nåt alls till den svalnat av igen). Jag vet inte exakt hur det ligger till med de modernare automatsäkringarna men det borde vara något liknande (helt klart är att det går att bränna sönder ledningar om man återställer säkringar hela tiden vid överlast).
Själv har jag kylskåp (ej frys), mikrovågsugn, diskmaskin och dessutom mina datorer på samma 10A-säkring. Jag har nog aldrig kört mikro och diskmaskin samtidigt men hittils har det aldrig gått nån propp och det har inte kännts varmt i centralen heller.
Jag snackade med 4 st elektriker som alla har kontor inom tre kvarter från mej. En kom som sagt och tittade och skulle återkomma med prisuppgift. De andra skulle återkomma, men men...
Han tyckte som sagt att jag skulle ha en 10A trefasgrupp som delas upp till tre separata faser i köket. En till diskmaskin, en till ugn och en till micro/fläkt. Belysning och uttag till samma grupp som resten av rummet. Kylen vill jag ha på egen jfb för säkerhets skull.
Eftersom dom aldrig återkommer och dom lär salta priserna på material funderrar jag på att köpa centralen själv och skruva upp den (ej ansluta). Jag ska flytta den ca 2m så om jag köper själv kan jag skruva upp den och dra dit alla rör till rätt ställen innan elektrikern kommer. Jag har tittat runt lite och tror att nr 2084822 på elbutik.se skulle passa. Sen lägga till en 3x10A och lägga till en personskyddsautomat för kylen.
Vad tror ni om den centralen? I övrigt är lägenheten en tvåa så de 12 10A-grupperna räcker gott till resten av lyan.
Han tyckte som sagt att jag skulle ha en 10A trefasgrupp som delas upp till tre separata faser i köket. En till diskmaskin, en till ugn och en till micro/fläkt. Belysning och uttag till samma grupp som resten av rummet. Kylen vill jag ha på egen jfb för säkerhets skull.
Eftersom dom aldrig återkommer och dom lär salta priserna på material funderrar jag på att köpa centralen själv och skruva upp den (ej ansluta). Jag ska flytta den ca 2m så om jag köper själv kan jag skruva upp den och dra dit alla rör till rätt ställen innan elektrikern kommer. Jag har tittat runt lite och tror att nr 2084822 på elbutik.se skulle passa. Sen lägga till en 3x10A och lägga till en personskyddsautomat för kylen.
Vad tror ni om den centralen? I övrigt är lägenheten en tvåa så de 12 10A-grupperna räcker gott till resten av lyan.
Det är faktiskt lite makalöst vilka centraler som installeras i lägenheter nu för tiden...
Jag bodde i en lägenhet i bra många år och där satt en enfascentral med fyra säkringar, 16A enfas huvudsäkring. Det enda jag saknade där var en riktig trefasspis (eller en spis med lite högre enfaseffekt åtminstone). Jag brände nog inte en enda propp p.g.a. överlast på nästan ett decenium, och då är jag ändå värsta data+hemelektroniknörden, typ "flest prylar när man dör vinner" var mottot när jag bodde i den lägenheten.
Vad gör folk av med strömmen till?
Jag bodde i en lägenhet i bra många år och där satt en enfascentral med fyra säkringar, 16A enfas huvudsäkring. Det enda jag saknade där var en riktig trefasspis (eller en spis med lite högre enfaseffekt åtminstone). Jag brände nog inte en enda propp p.g.a. överlast på nästan ett decenium, och då är jag ändå värsta data+hemelektroniknörden, typ "flest prylar när man dör vinner" var mottot när jag bodde i den lägenheten.
Vad gör folk av med strömmen till?
Sant!mats_o skrev:
Det var rätt hög impedans i elnätet i lägenheten jag bodde i trots att den var mitt inne i en större stad. Det blinkade en gnutta i lyset när jag spelade skithögt på stereon och hade förstärkaren lastad med en fjärdedel av specad impedans (2 ist.f. 8 ohm)
Det kan ju ha gjort sitt till för att säkringarna skulle hålla extra bra då man startar switchade agg. Dessutom slutar ju switchade agg att lasta nätet momentant om spänningen sjunker rejält, så det är nog lite lindrigare att starta en burk om man redan har 10 burkar igång än om man har smörgåsgrillen igång typ.
Mjukstart när det gäller uppladdningen av elektrolytkondensatorn i början på en switchnätdel kostar ju lite pengar... Undrar om sånadär nätagg som automatiskt växlar nätspänning mjukstartar när de körs på 110V? (det skulle ju vara lätt för tillverkaren att göra så att nätagget startar i 230V-läge och sedan går över till 110V-läget när det upptäcker att spänningen inte räcker)...
Har tre datorer, en monitor, en skivare en sat box, en video och en tv på en 10A B-typ. Den har lätt för att lösa direkt när strömmen kommer tillbaka efter strömavbrott och om man slår på grejorna för fort
Latmässigt är det inga problem
dator1 max 240W
dator2 max 160W
dator3 max 60W
monitor max 95W
Skrivaren 100W
säg 100W för tv:n och max 100 till för boxarna.
Dvs långt under säkringens kapacitet och oftast är dator2 och skrivaren avstängda.
Latmässigt är det inga problem
dator1 max 240W
dator2 max 160W
dator3 max 60W
monitor max 95W
Skrivaren 100W
säg 100W för tv:n och max 100 till för boxarna.
Dvs långt under säkringens kapacitet och oftast är dator2 och skrivaren avstängda.
Ingen som har åsikt angående val av central? Olika märken olika bra eller?
Hager för det finns på lager , hos dom flesta seriösa grossisterna, samt att det är bra kvalitet på deras prylar...
Enligt elektrikern som var här skulle man INTE ha 2,5 om man säkrade med 10A??? Då jag redan har dragit en 5x2,5 från dosan bakom kylen till spisen så vill jag ju gärna använda den...
Jag får helt enkelt jaga vidare och kanske ta hit flera olika elektriker som ger sin syn. Det känns inte så bra att man får motstridiga uppgifter från olika håll...
Jag får helt enkelt jaga vidare och kanske ta hit flera olika elektriker som ger sin syn. Det känns inte så bra att man får motstridiga uppgifter från olika håll...