16 170 läst ·
93 svar
16k läst
93 svar
Planering av trådlöst larmsystem
Jag hade kört MK på alla öppningsbara fönster, finns även MK med inbyggda vibratorer som märker av ifall man krossar fönstret. Har du husdjur tänk på att inte se trapp/utrymme där de ofta är. Jag själv har MK på alla fönster och dörrar på entréplanet. Har jobbat med larm i Ca 2 år så har lite koll iaf! De flesta inbrottsuppföljningar jag har varit på har de aldrig gått igenom en dörr utan enbart brutit upp fönster och på ett sätt som en vanlig MK hade löst.
Jag täcker övervåningens öppna del inkl. trappan ned med 1 kameradetektor. Alla rum på övervåningen har dörr mot den delen så det går inte att passera utan att larmet går.hahalj skrev:
Jag tänker att man inte behöver täcka hela övervåningen, bara där centralenheten sitter. Att någon skulle klättra upp på stege 5 meter, ta sig in genom ett fönster, plocka på sig nåt och sen ut genom fönstret och nerför stegen igen, det känns lite för omständigt. Som tjuv borde man väl ta sig ner till entrévåningen och då löser larmet ut.
Eller tänker jag fel? Jag kanske borde stoppa in fler rörelsedetektorer på övervåningen också?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ok, man kan ju naturligtvis ösa på med så mycket sensorer som systemet och plånboken tillåter. För egen del blir det nån balans mellan vad som är rimligt i funktion och kostnad.H Hagglett skrev:Jag hade kört MK på alla öppningsbara fönster, finns även MK med inbyggda vibratorer som märker av ifall man krossar fönstret.
...
Jag själv har MK på alla fönster och dörrar på entréplanet. Har jobbat med larm i Ca 2 år så har lite koll iaf! De flesta inbrottsuppföljningar jag har varit på har de aldrig gått igenom en dörr utan enbart brutit upp fönster och på ett sätt som en vanlig MK hade löst.
Nu förstår jag inte, om man har "husdjursäkra" detektorer, menar du att det inte fungerar?H Hagglett skrev:
Vi har tre katter, den största väger drygt 5 kg. Trodde inte det skulle vara ett problem?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Absolut det fina med trådlösa är att det är lätt att komplettera med tiden också ifall man känner för det.hahalj skrev:
Ok, man kan ju naturligtvis ösa på med så mycket sensorer som systemet och plånboken tillåter. För egen del blir det nån balans mellan vad som är rimligt i funktion och kostnad.
Nu förstår jag inte, om man har "husdjursäkra" detektorer, menar du att det inte fungerar?
Vi har tre katter, den största väger drygt 5 kg. Trodde inte det skulle vara ett problem?
Kan du länka till Ir/CAM så får jag se, vi hade ställt in på husdjursanpassning hände titt som tätt att det falsklarmade ändå ifall de kom upp i högre nivåer dvs genom att gå i trapp osv. (Ändå hade jag satt Cam på att anpassa för 35kg)
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag har inte valt system ännu, men ett jag kikar på är Ajax och deras MotionProtect sensorer: https://ajax.systems/products/motionprotect/H Hagglett skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Nja, det står ju Pet Ignoring Option: Weight up to 20 kg, height up to 50 cm. Det tolkar jag som att man kan välja det ena eller det andra sättet att filtrera bort husdjur. Och bara för att en katt skulle klättra i sitt träd eller gå i trappan och då befinner sig över 50 cm över golvnivå så är ju inte djurets höjd högre än 50 cm bara för det.H Hagglett skrev:
Men jag vet inte, kanske det kan bli ett problem i vissa fall. Tycker bara det borde varit mer omskrivet om det hade varit en dålig funktion. Så gott som alla larmtillverkare har ju denna. Och det finns gott om husdjur i våra hem.
Tyvärr så skriver ofta tillverkarna att de ska klara en viss vikt. Men i praktiken fungerar det som så att detektorn ignorerar det som händer vid golvet och hoppar t ex en katt upp och hamnar nära detektorn, då kommer det larma.hahalj skrev:
Nja, det står ju Pet Ignoring Option: Weight up to 20 kg, height up to 50 cm. Det tolkar jag som att man kan välja det ena eller det andra sättet att filtrera bort husdjur. Och bara för att en katt skulle klättra i sitt träd eller gå i trappan och då befinner sig över 50 cm över golvnivå så är ju inte djurets höjd högre än 50 cm bara för det.
Men jag vet inte, kanske det kan bli ett problem i vissa fall. Tycker bara det borde varit mer omskrivet om det hade varit en dålig funktion. Så gott som alla larmtillverkare har ju denna. Och det finns gott om husdjur i våra hem.
Ja det blir ofta missuppfattning med pet safe detektorer. Precis som är beskrivit tidigare så höjs bara strålarna på Pet safe detektorer så det blir imunt vid golvet. Då är det också viktigt att detektorn inte har fri sikt på över 7-9m eller däröver eftersom detektorns strålar är dalande och skulle isåfall nå det immuna området på så långt håll. Ser detektorn en trappa och husdjuret springer där så larmar den då husdjuret lämnat det immuna området. När man väljer kg nivå så är det stråles höjd och avståndet mellan strålarna som oftast ställs in.
Sen finns det många andra faktorer att ta hänsyn till för att undvika falsklarm, luftintag, luftvärmepumpar och solljus är ofta källor till falsklarm.
Läste att du skulle täcka undervåningen med en detektor..hur stort är det? Låter lite lite.
Sen finns det många andra faktorer att ta hänsyn till för att undvika falsklarm, luftintag, luftvärmepumpar och solljus är ofta källor till falsklarm.
Läste att du skulle täcka undervåningen med en detektor..hur stort är det? Låter lite lite.
Vilket märke av larm har ni och är ni nöjda? Dags för oss att införskaffa ett system men vill helst inte betala en fast månadsavgift