Byggahus.se

Planering av "smart" belysning på våningsplan

1. V
    Medlem · 26 inlägg

Vredet

Medlem
    Hej,

Håller på att försöka reda ut belysning och hur denna ska styras på det våningsplan vi som bäst håller på att renovera.

Följande belysning står på tapeten:
    - Köksbelysning (10 st LED-spottar i tak)
    - Hallbelysning (10 st LED-spottar i tak)
    - Fönsterbelysning (10 st LED-spottar i fönstersmyg)
    - Belysning infälld hylla (1 LED-spot)
    - Belysning vedförvaring + dörrpost (2 LED-spottar)

Efter att ha kikat så har jag kommit fram till följande förslag på uppsättning.

Köksbelysning

Alternativ 1:
    Lampor: 10 x Malmberg MD350 (frugan ville kunna vinkla spottarna)
    Drivdon: 2 x Malmbergs LED-driver 1x30W (2 grupper med 5 lampor i vardera grupp)

Alternativ 2:
    Lampor: 10 x Malmbergs MD99
    Drivdon: 2 x Malmbergs LED-driver 1x30W (2 grupper med 5 lampor i vardera grupp)

Hallbelysning

Alternativ 1:
    Lampor: 10 x Malmberg MD350 (frugan ville kunna vinkla spottarna)

Alternativ 2:
    Lampor: 10 x Malmbergs MD99

Fönsterbelysning

Lampor: 10 x Malmbergs MD29
    Drivdon: 2 x Malmbergs LED-driver, 2-10,5W (2 grupper med 5 lampor i vardera grupp)

Belysning infälld hylla

Lampor: 1 x Malmbergs MD29
    Drivdon: 1 x Malmbergs LED-driver, 2-8W

Belysning vedfack + dörrpost

Lampor: 2 x Malmbergs MD29
    Drivdon: 1 x Malmbergs LED-driver, 2-8W

Frågor:
    1. Kommer dessa drivdon att fungera till respektive uppsättning eller har ni rekommendationer på andra?
    2. Jag vill kunna styra all belysning med infällda strömbrytare/dimmers (läs: puckar). Tänkte köra på Shelly 2.5 för all icke dimbar belysning så kan jag köra på samma märke dvs Shellys dimmer för den dimbara belysning vore det toppen. Min fråga är således, fungerar Shellys dimmer tillsammans med belysningen beskriven ovan.
    3. Om svaret på fråga 2 är nej, har ni förslag på annat märke på puck som skulle lira ihop med Homey utan krav på extra bryggor eller liknande.

All typ av input uppskattas!

Tack!

2. V
    Medlem · 26 inlägg

Vredet

Medlem
    Ingen? Sorry för bumpen men har lite smått panik att reda ut belysningen innan taket stängs i slutet på veckan.

3. E
    Medlem · Skåne · 9 254 inlägg

etompau

Medlem
    1. Spontant ser det ut som grejorna funkar tillsammans. Du har valt konstantströmsspottar. Säkerställ då att drivdon kan lämna önskad ström och effekt. Räkna samman effekten på spottarna och tillse att den inte överstiger max.effekt på drivdon. Ha helst en marginal på några W.

2. Vid genomgång ser det ut som alla drivdonen du länkar till dimmas med återfjädrande knapp eller 1-10 V-signal. Detta betyder att du inte kan hänga på en dimmer före drivdonet. Här får du återgå till ritbordet. Ska du styra drivenheterna trådlöst så krävs det en mottagare som lämnar 0-10 V-styrspänning.
    Det finns sådan för Z-wave, ex. https://www.m.nu/dimrar/flush-dimme...MImoG5kaXx5gIVhagYCh2mWAJWEAQYASABEgI_TvD_BwE

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-1-7_11-40-10.png

Redigerat 7 jan 2020 11:40
  4. F
    Medlem · Ångermarlandslän · 42 inlägg

Fdriver

Medlem
    Jag är ny inom detta men istället för Z-wave finns det inte någon trådlös Zigbee driver som kan mata spottarna direkt istället för en Malmbergs driver och driva dem med 0-10V så att man kan styra alltihopa med redan etablerade trådlösa smarta system som Alexa och Google Home. Givetvis så ska man även manuellt styra med en väggmonterad trådlös dimmer.
    Jag läste lite om Shellys dimmer och den fungerar bara om du har ledlampor som går på 230V och styrs med Watt och dina går på lågspänning och med konstant ström och ljuset dimmras då med switching, dvs att spänningen stängs av och på i olika hastigheter för att reglera ljusstyrkan, kallas PWM.

Redigerat 7 jan 2020 21:03
  5. J
    Renoverare · Västra Götaland · 47 inlägg

JDKahn

Renoverare
    Sitter själv med princip samma uppsättning. Har konstantströms driver som idag är "dumma" och reglering sker med återfjädrande knapp. Av vad jag funnit verkar just dessa driver vara avsedda för DALI system. Har inte hittat någon bra lösning för eftermontering ännu så jag följer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.