Skall bygga en lamellpergola (Aluminium med öppningsbart tak) modell större. Den komemr bli 29.4m2, så inom attefell. Dessutom en platta utanför den i liknande storlek som underlag att lägga klinker etc.
Har ganska begränsad erfarenhet av att gjuta, så behöver lite råd. Just nu står jag inför planering schaktning.
Tänkte gjuta en ordentlig platta med kantelement, så man har en grund ifall man väljer något mer bostadslikande i framtiden. Här tänker jag använda kantelement 300 med 200mm isolering. Hur mycket grus måste man som minst ha under en sån konstruktion. Läste någonstans 10-15cm, med några cm 0-4 högst upp för att få det jämnt. Räcker det? Kantelemeten som är 300, innebär det per automatik att man gjoter upp till kant, mao 10cm? Elelr skall man ta något mindre, och gjuta en finsats/flytspackel etc? Skall lägga klinker i på ytan.
Steg två, är en betongplatta framför Uterummet som sträcker sig fram till en förhöjd altandel i trä. Det sluttar något här. JAg vill shackta bort såd et blir plant, och ger ett härdigt resultat i liv, med en lägre altandel i trä. Nedre delen ligegr ca 10cm under trallnivå idag, den övre ca 10-15 cm över. Så här vill jag schakta ner tillräckligt för att lägga makadam 8-16? i botten. Sen gjuta en tillräckligt tjock, armerad platta för att ha till uteplats, och underlag för klinker. Hur mycket grus måste jag ah? Ingen isolerad platta, inget krav på fukt etc, ren utomhus.
Hur tjock behöver en sån platat vara? Ytan blir någonstans runt 30-35m2.
Målet är att klara allt på en betongbil. Förstått att de tar runt 6m3 så vill inte göra tjockare än nödvändigt bara för att.
Bild 1är hur vi skall placera, Röd inramning är uterummet, Blå ram är uteplatsen, den övre trekanten skall inte vara med, utan vi sneddar av. Poolen är borta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2 är hur marken/plattan möter trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder