Hej!

Då är arbetet med grunden påbörjad och en del av processen som kan kosta många slantar extra. Vi bygger med Total Entreprenad och har i bygglovet skickat in förslag på dagvattenhantering som vår Husleverantör ritat in och projekterat. Nu framkommer det att kommunen inte har någon dagvattenhantering utan vi måste istället gräva ner två stycken stenkistor för lokalt omhändertagande.

Nu vill Husleverantören att vi som byggherrar ska betala för dessa stenkistor eftersom det inte ingår i vårt avtal? Men jag hävdar att vi har beställt ett hus på total entreprenad med en fungerande dagvattenhantering, om deras projekterade och ritade lösning inte går att genomföra så är det väl deras ansvar att hitta och bekosta en likvärdig lösning?

I slutändan förstår jag att allt är Byggherrens ansvar men vad syftar en totalentreprenad till om jag måste dubbelkolla alla ritningar med detaljplan och gällande bestämmelser? Då kan jag ju lika gärna projektleda bygget själv...

Rätt eller fel att vi ska bekosta detta?

Moraliskt tycker jag att du har rätt. Formellt kan det vara lite tveksamt.

Det är ju du, inte totalentreprenören som tecknar avtal om anslutning till kommunens VA anläggning. Lyckas du då inte teckna ett sådant avtal som täcker även dagvatten, så har du inte skapat de förutsättningar som totalentreprenaden har att arbeta efter.

Om det finns ett formellt projektledaransvar från entreprenören, ända bak till bygglovshandlingar etc. Så kan du möjligen ha rätt till skadestånd från projektledaren för att inte dagvatten projekterades utifrån förutsättningarna (bör inte vara överdrivet svårt för projektören att undersöka vilken dagvattenlösning som är möjlig).

Om det är totalentreprenad så nej men om du är byggherre så förstår jag inte hur det kan vara totalentreprenad. Någon som är mer kunnig än mig kan nog reda ut det men jag tycker det låter konstigt. Hur många kontrakt har ni skrivit under?

Byggglädje Byggglädje skrev:
Om det är totalentreprenad så nej men om du är byggherre så förstår jag inte hur det kan vara totalentreprenad. Någon som är mer kunnig än mig kan nog reda ut det men jag tycker det låter konstigt. Hur många kontrakt har ni skrivit under?
Jodå, du som beställer ett bygge är byggherre, oavsett vilken entreprenadform som används.

• Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Moraliskt tycker jag att du har rätt. Formellt kan det vara lite tveksamt.

Det är ju du, inte totalentreprenören som tecknar avtal om anslutning till kommunens VA anläggning. Lyckas du då inte teckna ett sådant avtal som täcker även dagvatten, så har du inte skapat de förutsättningar som totalentreprenaden har att arbeta efter.

Om det finns ett formellt projektledaransvar från entreprenören, ända bak till bygglovshandlingar etc. Så kan du möjligen ha rätt till skadestånd från projektledaren för att inte dagvatten projekterades utifrån förutsättningarna (bör inte vara överdrivet svårt för projektören att undersöka vilken dagvattenlösning som är möjlig).
Hustillverkare har upprättat samtliga bygglovshandlingar och det står till och med på nybyggnadskartan att det inte finns kommunalt dagvatten. Man lär sig allt eftersom, vi bygger vårt andra hus på Total Entreprenad och utgick ifrån att den lösning som projekteras också går att genomföras. Det är ju inte svårt att skriva avtal om man måste justera under byggprocessen till mer dyrare alternativa lösningar.

Stenkistorna ska kosta 20k ex moms styck, är det rimligt?

Om nybyggnadskartan anger kommunalt dagvatten, så har ju totalentreprenören det som underlag för att projektera. Nybyggnadskartan ansvarar du som byggherre för, i förhållande till entreprenören. Sedan kanske kommunen har gjort fel som skriver in något sådant i nybyggnadskartan.

Om 20k för stenkistor är rimligt eller ej, vet jag inte. Men å andra sidan har du troligen fått lägre anslutningskostnad till kommunalt VA utan dagvatten. Men spontan låter det rätt mycket för att gräva en grop som fylls med mackadam.

Vi har nyligen köpt ett fritidshus där vi kommer att tvingas ansluta till kommunalt VA inom 2 - 3 år. Anslutningskostnad för vatten/avlopp och spillvatten är drygt 400 000. I just vårt område kommer de inte att bygga ut dagvattenanslutning, vilket ger en rabatt på ca. 20%.

H hempularen skrev:
Om nybyggnadskartan anger kommunalt dagvatten, så har ju totalentreprenören det som underlag för att projektera. Nybyggnadskartan ansvarar du som byggherre för, i förhållande till entreprenören. Sedan kanske kommunen har gjort fel som skriver in något sådant i nybyggnadskartan.

Om 20k för stenkistor är rimligt eller ej, vet jag inte. Men å andra sidan har du troligen fått lägre anslutningskostnad till kommunalt VA utan dagvatten. Men spontan låter det rätt mycket för att gräva en grop som fylls med mackadam.

Vi har nyligen köpt ett fritidshus där vi kommer att tvingas ansluta till kommunalt VA inom 2 - 3 år. Anslutningskostnad för vatten/avlopp och spillvatten är drygt 400 000. I just vårt område kommer de inte att bygga ut dagvattenanslutning, vilket ger en rabatt på ca. 20%.

Nybyggnadskartan anger att det INTE finns kommunalt dagvatten. Markhantering samt dagvattenhantering är därefter projekterad för kommunalt omhändertagande ändå. Så som jag anser det är det ett misstag gjort av Arkitekt/hustillverkare som jag inte är jättesugen att betala för nu i efterhand.

Kommunalt VA är redan betalt och anslutet sedan tidigare. (stått en Sommarstuga på tomten tidigare).

Var tog dagvattnet vägen tidigare? Om mängden dagvatten är oförändrat sedan tidigare kan du också hävda detta i bygganmälan. Alternativet är annars att markentreprenören lämnar en stenkista med sprängsten på lämpligt ställe, drar ett rör dit från samlingsbrunnen och så kallar ni det för perkolationsmagasin. Om ni kommer att spränga vill säga.
Hela grejen är att man skall buffra regnvatten lokalt så att det ”sipprar ut” i omkringliggande mark. Vi fick själva byggstopp p.g.a. dålig avrinning i lokala bäck, men i och med att vi hävdade (på papper) att dagvattenmängden var oförändrad, så var det bara att tuta och köra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.