Om man skulle byta plats så wc kommer in mot väggen går det att vinkla avloppsröret i fixturen och fortsätta de mot höger och ner i de befintliga avloppet?

JF. skrev:
Om man skulle byta plats så wc kommer in mot väggen går det att vinkla avloppsröret i fixturen och fortsätta de mot höger och ner i de befintliga avloppet?
På en vägghängd toalett med dold fixtur går det bra ja. I övrigt vet jag inte.

De är en vägghängd jag ska ha så då borde de ju gå :) Bra idé du kom med Thomasx! Tror också de kommer upplevas större och mindre störande att göra som du föreslog.

Du kan välja en låg fixtur till toaletten och vid handfatet kan du dra ner höjden på inbyggnaden så den bara går över avloppet så att du få handfatet ända in mot den riktiga väggen, på så vis skapar du ytterliggare lite utrymme. En tanke som slog mig bara.

Ja så kan man göra med. Men hade tänkt att ha samma höjd rakt över och lägga en granit skiva över och ha den som avlastningshylla ovanför wc och tvättstället. Men inget är spikat än :)

Så här byggde jag dotterns badrum, Det går att sätta tvättstället närmare duschörnan för att spara plats. Komoden är Ikeas duschväggen Duscholux. Duschutrymmet utfört med nedsänkning rakt under duschväggen.

• stinas badrum 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HIttat ett jätte fint kakel/klinker som jag skulle vilja använda mig av. Men de är 30x60 och blir de kanske lite väl stort i mitt lilla badrum som är på 137x167cm? Här i länken nedan har de använt de plattorna och den storleken i ett mindre badrum, ser väl inte så tokigt ut eller vad säger ni?

http://www.skonahem.com/Core-Pages/Image-Galleries/Badrum-galleri/?p=221

Stora plattor får ett litet utrymme att kännas större, så det kan absolut vara en god ide.
Mörka gör det mindre och ljusa större, kan också vara bra att tänka på.

Tanken var väl att ha ljust från början men sen tyckte jag att dessa brons plattor va så snygga. Kändes maskulint och lite nytt på något sätt :)

Ja, dom är snygga, vi har 60x30cm bronsplattor i duschen, och det kan mycket väl vara precis dom på bilden :)

Fast det på bilden ser ut att vara mer långsmalt än 1:2. Men det kanske är aspekten på bilden som är lite off.

En fundering.. på väggen som är 167cm lång ska man ha 2 hela plattor + en som blir 47cm eller ha en 60cm i mitten och på vardera sida en som är 53.5cm, vad blir snyggast?

JF. skrev:
En fundering.. på väggen som är 167cm lång ska man ha 2 hela plattor + en som blir 47cm eller ha en 60cm i mitten och på vardera sida en som är 53.5cm, vad blir snyggast?
Ja du, därom tvistar de lärde. Det blir snyggast med så stora plattor som möjligt, ta bort lite grann på vardera sida, är tydligen standard. Själv gjorde jag bedömningen i vårat badrum, som råkar ha hela 13 olika "vägg-sidor" att det blev snyggast i samtliga fall att ha hela plattor och bara kapa i ena änden. Sen kan det låta lite konstigt att vi på 1,5 vägg satte plattorna omlott, så då blir det ju kapat i varannan ändå på vartannat skift. Men det blev snyggast så tyckte vi :)

Lådan som inbyggnadsfixturen ska vara i kommer bli 65cm bred. Blir ju inte så snyggt med en 60 platta och en snutt på 5cm... Hur ska man göra där?

För vägghängd toalett?

Du skulle ju kunna lägga en skarv mitt i, men det blir inget snyggt, tycker jag. En annan möjlighet som jag tillämpade på ett ställe där det blev ca 2cm över, är att köpa mosaik av någon sort och sätta på ena eller bägge sidorna. Vi valde en lite udda mosaik som bröt helt, den kom längst in i ett hörn och syns inte så tydligt, men när man upptäcker den blir det lite "nämen titta där, hmmm, undrar vad mer som finns att upptäcka" :) I ditt fall blir det kanske lite mer framträdande. Men en metall-mosaik kanske skulle bli en snygg inramning mot kopparkaklet.

Ja en sån rostfri mosaik kanske? Annars finns plattorna i 15x15 och 10x10 skulle ju kunna använda de som ska vara på golvet upp på lådan kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.