Hej
Skall lägga klinkers / shiffer 15x15 i badrummet. Krulisten/ golv brunn RF är 20x20.
Som ni ser på bilden blir det inte snyggt med småsnuttar mot brunnen.
Skall jag kapa fyra lika bitar ur mina plattor, kapa mot vägg för att få det symmetriskt snyggt..
Min fråga är förstås: hur bör jag göra för att få det snyggt?
Tips mottages
Skall lägga klinkers / shiffer 15x15 i badrummet. Krulisten/ golv brunn RF är 20x20.
Som ni ser på bilden blir det inte snyggt med småsnuttar mot brunnen.
Skall jag kapa fyra lika bitar ur mina plattor, kapa mot vägg för att få det symmetriskt snyggt..
Min fråga är förstås: hur bör jag göra för att få det snyggt?
Tips mottages
Du kan ju flytta slukristen så att den ligger emot dom hela på bilden, den behöver inte ligga exakt över brunnen, bara man får upp vattenlåset. Nu behöver du bara vinkelskära plattan nere till höger. Den nedersta och högra plattan delar du med plattskäraren.
Har du kollat så att golvet ligger i vinkel? Faran med att ha hela plattor är att väggen kan "sticka", antingen stänga sig eller öppna sig beroende på hur stort badrummet är.
Vinkeln kollar du med Pythagoras sats!
Har du kollat så att golvet ligger i vinkel? Faran med att ha hela plattor är att väggen kan "sticka", antingen stänga sig eller öppna sig beroende på hur stort badrummet är.
Vinkeln kollar du med Pythagoras sats!
Hej
Tack för tipset men avståndet är för stort för att bara flytta slukristen... får ej upp vattenlåset.
Har oxå funderat på att det finns fördelar med att kapa plattan mot väggen pga att det kanske drar iväg lite ändå i fel riktning ( millimetrar förstås men ändå).
Skall jag vinkelkapa kanske fyra st plattor och börja med ca 3/4 platta från vägg ? Kanske blir snyggast men mycket kapande och tidsödande..
Tacksam för smakfulla råd // Anders
Tack för tipset men avståndet är för stort för att bara flytta slukristen... får ej upp vattenlåset.
Har oxå funderat på att det finns fördelar med att kapa plattan mot väggen pga att det kanske drar iväg lite ändå i fel riktning ( millimetrar förstås men ändå).
Skall jag vinkelkapa kanske fyra st plattor och börja med ca 3/4 platta från vägg ? Kanske blir snyggast men mycket kapande och tidsödande..
Tacksam för smakfulla råd // Anders
Hej
Har mätt och det kommer att bli en diff på 7 mm mot kaklad vägg, vid tröskeln 7+ 12 mm ungefär. Det känns inte som att jag kommer vara nöjd vid tröskeln.. vid väggarna kan jag kanske halvera felen med tex 5 mm glipa mot resp vägg ( blir alltså 5 mm att fylla med vanlig fog). Vid tröskeln har jag större problem.. blir för liten bit.
Vad tror ni.. skall jag börja med kapad skiva för att ha 25 mm till godo i slutet vid dörren ? Eller skall jag kapa halv platta och flytta slukristen innåt rummet istället och få hela plattor i största möjliga mån ?
Har mätt väggvinklar och det verkar som att det är tillräkligt nära 90 grader i alla fall så hela plattor vågar jag mig nog på.
// Anders
Har mätt och det kommer att bli en diff på 7 mm mot kaklad vägg, vid tröskeln 7+ 12 mm ungefär. Det känns inte som att jag kommer vara nöjd vid tröskeln.. vid väggarna kan jag kanske halvera felen med tex 5 mm glipa mot resp vägg ( blir alltså 5 mm att fylla med vanlig fog). Vid tröskeln har jag större problem.. blir för liten bit.
Vad tror ni.. skall jag börja med kapad skiva för att ha 25 mm till godo i slutet vid dörren ? Eller skall jag kapa halv platta och flytta slukristen innåt rummet istället och få hela plattor i största möjliga mån ?
Har mätt väggvinklar och det verkar som att det är tillräkligt nära 90 grader i alla fall så hela plattor vågar jag mig nog på.
// Anders
Bifogar bild efter provläggning mot tröskel ( utifrån att börja med hela plattor i duschhörna och göra det snyggt runt slukristen .
Diffen blir ca 12-13mm mot tröskel- har sett andra handymans som bara silikonat igen detta men tilltalar inte mig. Tycker ni jag skall göra en snygg läggning i övrigt enligt tidigare alt och lägga in en 10mm tunn remsa mot tröskeln bara för att...
Tack för tips och smakråd som vanligt
Diffen blir ca 12-13mm mot tröskel- har sett andra handymans som bara silikonat igen detta men tilltalar inte mig. Tycker ni jag skall göra en snygg läggning i övrigt enligt tidigare alt och lägga in en 10mm tunn remsa mot tröskeln bara för att...
Tack för tips och smakråd som vanligt
Hur nära kaklet bör man lägga klinkers'et för att få snygg fog alt liten risk att det spränger motsv ? Visst skall vägg- golvvinkel fyllas med vanlig fog ( alltså ej mjukfog ) !?
Har jag dälig smak om jag kör 3mm fog till 15x15 skiffer ( har 2mm fog på väggkakel) ? Har provat med 5mm men det tycker jag blir för brett ( löser iofs vissa problem kring tröskeln ) .
//Anders
Har jag dälig smak om jag kör 3mm fog till 15x15 skiffer ( har 2mm fog på väggkakel) ? Har provat med 5mm men det tycker jag blir för brett ( löser iofs vissa problem kring tröskeln ) .
//Anders
Jag tycker att man bör (kanske borde nu då) sätta nedersta kakelraden efter golvet då slipper man många av ovanstående problem samt att man kan kapa golvet lite grövre. För att vara säker nu när jag satte sist så rundade jag av varenda platta så kapkanten inte kunde komma mot tätskiktet, detta med en typ scotchbrite-skiva för rondellen.
I väg/golvvinkel ska det vara hårdfog.
3mm tycker jag är det enda godtagbara 5mm känns extremt stort.
Det man gör är att rikta golvet längs den längsta vägen och medelst snörslå eller blyerts rita upp en eller flera riktlinjer sen håller man sig så gott det går efter dessa och lägger det mesta på "syn".
Har du testat att lägga förband dvs plattorna något förskjutna? Gör väldigt mycket tycker jag och det kanske löser några av dina problem. Kör 1/3 så tappar man mycket av "fyrkantigheten" på plattorna.
I väg/golvvinkel ska det vara hårdfog.
3mm tycker jag är det enda godtagbara 5mm känns extremt stort.
Det man gör är att rikta golvet längs den längsta vägen och medelst snörslå eller blyerts rita upp en eller flera riktlinjer sen håller man sig så gott det går efter dessa och lägger det mesta på "syn".
Har du testat att lägga förband dvs plattorna något förskjutna? Gör väldigt mycket tycker jag och det kanske löser några av dina problem. Kör 1/3 så tappar man mycket av "fyrkantigheten" på plattorna.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Nu har jag redan kört underskiftmetoden... fungerade kanon.
På klinkersgolvet vill fru'n ha kantigheten .....inga extravaganser
Klinkers kontra kakel... 2 mm fritt eller mera golv- vägg ? Vågar man dikt an ( ändå hårdfog i skarven )
Väljer längsta väggen och en kortsida... är ganska 90 gradigt
3mm fog blir det.
Enklaste sättet att göra hål i skiffer ?
//anders
På klinkersgolvet vill fru'n ha kantigheten .....inga extravaganser
Klinkers kontra kakel... 2 mm fritt eller mera golv- vägg ? Vågar man dikt an ( ändå hårdfog i skarven )
Väljer längsta väggen och en kortsida... är ganska 90 gradigt
3mm fog blir det.
Enklaste sättet att göra hål i skiffer ?
//anders
Gör inte för liten fog det är inte heller bra försök hålla 3mm
Skiffer är väl stenhårt(rätt självklart iofs
) har jag för mig så det är troligen dyra borrar som gäller 
Är det större hål så är det nog nästan värt att hyra om så bara för ett hål sågarna för detta är rätt dyra tyvärr. Annars finns ju några set på biltema osv som jag har klarat mig med men å andra sidan har jag inte skiffer.
Skiffer är väl stenhårt(rätt självklart iofs
Är det större hål så är det nog nästan värt att hyra om så bara för ett hål sågarna för detta är rätt dyra tyvärr. Annars finns ju några set på biltema osv som jag har klarat mig med men å andra sidan har jag inte skiffer.
Oki
Tack för svaren..
Jag planerar för 2-3 mm fog mot vägg och 3mm fog i golvet.
Hål för bl a avloppsrör 50mm löser sig via grannen som har golvfirma och en värstinghålborr för vinkelslip..
I morgon börjar jag att lägga klinkers tror jag.
//Anders
Tack för svaren..
Jag planerar för 2-3 mm fog mot vägg och 3mm fog i golvet.
Hål för bl a avloppsrör 50mm löser sig via grannen som har golvfirma och en värstinghålborr för vinkelslip..
I morgon börjar jag att lägga klinkers tror jag.
//Anders


