1 070 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Planera inför dödsbo/arvskifte och halvsyskon
Jag har två äldre halvssyskon på pappas sida
Vi har en helt ok relation just nu...
Men de har noll ekonomiskt sinne och kan tänka mig att de vill göra mig arvslös
Pappa är förståndig men jag undviker att diskutera pengar
En tanke som slog mig var att eftersom mina halvssyskon växte upp med mamman
Kan de på något sätt kräva underhållsbidrag i efterhand för det?
Annat som kan uppstå i den här konstellationen?
Vet att man kan skaffa framtidsfullmakt, något mer basic man bör göra?
Vi har en helt ok relation just nu...
Men de har noll ekonomiskt sinne och kan tänka mig att de vill göra mig arvslös
Pappa är förståndig men jag undviker att diskutera pengar
En tanke som slog mig var att eftersom mina halvssyskon växte upp med mamman
Kan de på något sätt kräva underhållsbidrag i efterhand för det?
Annat som kan uppstå i den här konstellationen?
Vet att man kan skaffa framtidsfullmakt, något mer basic man bör göra?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Lever din pappa med din mamma (är de i så fall gifta?), är han ensamstående/änkling eller lever han med någon annan?
I det första fallet har dina halvsyskon rätt till sin arvslott direkt, medan du får vänta ut även din gifta mor. I övriga fall har ni alla rätt att få ut er del av arvet direkt.
Har din pappa skrivit testamente? Ni har alla rätt till 1/6 av arvet var, men resterande halva kan han testamentera som han vill. Finns inget testamente får ni 1/3 var.
Kan ni inte komma överens om bodelningen kan ni begära att en bodelningsförrättare utses av tingsrätten. Det kostar pengar och det är bättre för era gemensamma intressen om ni kan komma överens.
Tt tala pengar och arvsskifte med någon som är på sin ålders höst är inget dåligt. Kanske, om relationerna tål det, kan du kanske även ta upp det med dina halvsyskon.
I det första fallet har dina halvsyskon rätt till sin arvslott direkt, medan du får vänta ut även din gifta mor. I övriga fall har ni alla rätt att få ut er del av arvet direkt.
Har din pappa skrivit testamente? Ni har alla rätt till 1/6 av arvet var, men resterande halva kan han testamentera som han vill. Finns inget testamente får ni 1/3 var.
Kan ni inte komma överens om bodelningen kan ni begära att en bodelningsförrättare utses av tingsrätten. Det kostar pengar och det är bättre för era gemensamma intressen om ni kan komma överens.
Tt tala pengar och arvsskifte med någon som är på sin ålders höst är inget dåligt. Kanske, om relationerna tål det, kan du kanske även ta upp det med dina halvsyskon.
Klicka här för att svara