11 815 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
planera avlopp i platta på mark?
Har du själv ritat dina VVS ritningar Snailman?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag håller väl snarast på med det just nu.... Jag har något dussin att lära mig från, men det är rätt olika stilar på dem: exempel nedan
1. avloppet kommer in rakt nedifrån, inne i huset böjer den 90grader (via 2 45 graders nära varandra) åt höger ca 7meter, det röret slutar i golvbunnen till en dusch, strax innan denna är det en avgrening 45 grader med en 45 gradig böj direkt på sedan går ledningen ca 6meter åt det hållet och slutar i ett tvättställsavlopp
här är allt ritat paralellt med väggarna i huset
2. avloppet kommer in snett nerifrån höger (15 grader från lodlinjen) sedan böjer det 90grader en bit in i huset vid en ringsymbol (är ett trevägskors här? med vinklarna 135grader, 82grader och 143 grader) en av dem går till golvbrunn garage och den andra går genom hela huset till alla övriga anslutningar Vad är det här för mystisk anordning där man kan asluta 3 st i vilken vinkel som helst?
1. avloppet kommer in rakt nedifrån, inne i huset böjer den 90grader (via 2 45 graders nära varandra) åt höger ca 7meter, det röret slutar i golvbunnen till en dusch, strax innan denna är det en avgrening 45 grader med en 45 gradig böj direkt på sedan går ledningen ca 6meter åt det hållet och slutar i ett tvättställsavlopp
här är allt ritat paralellt med väggarna i huset
2. avloppet kommer in snett nerifrån höger (15 grader från lodlinjen) sedan böjer det 90grader en bit in i huset vid en ringsymbol (är ett trevägskors här? med vinklarna 135grader, 82grader och 143 grader) en av dem går till golvbrunn garage och den andra går genom hela huset till alla övriga anslutningar Vad är det här för mystisk anordning där man kan asluta 3 st i vilken vinkel som helst?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Hmm... om man tar två 15 graders böjar och en halvmeter rakt rör mellan dem, så borde man kunna få till en 7 graders böj, om man samtidigt lägger en viss höjdskillnad där, är det så man ska göra kanske?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ok, här kommer en uppdatering...
Jo det är lite knepigt,men den sista är nog mer rätt. Tror på en sån rak linje som möjligt på huvudstammen.
Kör du med CAD program till detta?
Kör du med CAD program till detta?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
ja, solidworks, blev lite enklare när jag kom på hur man kunde använda plan i det...
så jag har ett plan överkant platta och ett annat för strax under gruset under plattan och ett tredje på nivån för avloppet i gatan.
sen så ritar jag en cirkel på planet överkant platta och sedan använder jag ne 3dsketch för centrumet där röret ska bli, denna kan jag sedan lägga en relation på som att linjen ska befinna sig på ett visst plan (och ibland på två plan, jag har tex ett vertikalt längs den långa stammen) sedan gör man ett svep av cirkeln och linjen och vips har man ett rör..
så jag har ett plan överkant platta och ett annat för strax under gruset under plattan och ett tredje på nivån för avloppet i gatan.
sen så ritar jag en cirkel på planet överkant platta och sedan använder jag ne 3dsketch för centrumet där röret ska bli, denna kan jag sedan lägga en relation på som att linjen ska befinna sig på ett visst plan (och ibland på två plan, jag har tex ett vertikalt längs den långa stammen) sedan gör man ett svep av cirkeln och linjen och vips har man ett rör..
Redigerat:
den sista bilden är det mkt bättre dragning på en på den första bilden för det du ska sträva efter är att dra avloppet den kortaste biten.
sen ska du tänka p åatt du inte får ha några 88.9 gradig (90 gradig) böjar liggande om du måste ha det ska du bygga det med 2x45.
sen ska du tänka på vilken dimension du drar till vilket i plattan.
I plattan ska du dra minst 75rör till tvätt ställ och diskbänk när du går upp ur plattan (över plattan) kan du för minska till 50mm om du ansluter diskbänk och tvättställ direkt om man säger så.
sen ska du tänka p åatt du inte får ha några 88.9 gradig (90 gradig) böjar liggande om du måste ha det ska du bygga det med 2x45.
sen ska du tänka på vilken dimension du drar till vilket i plattan.
I plattan ska du dra minst 75rör till tvätt ställ och diskbänk när du går upp ur plattan (över plattan) kan du för minska till 50mm om du ansluter diskbänk och tvättställ direkt om man säger så.
jag tycker att det ser bra ut på sista ritningen men om du kan så skulle jag försöka göra den första böjen utanför huset om man går med avloppet inifrån (om du förstår vad jag menar) lite svagare att du säter tex en 45gradare och sen en rörbit och sen en 45 till lr likande alltså inte 90gradigt dirr men det är bara så jag skulle ha gjort men så som du har ritat fungerar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Du får gärna rita en VVS ritning åt mig med
Skulle behöva stycka ut allt material inför gjutningen.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
ett tips: beställ från rinkabyrör så har du ett halvår på dig att returnera det överblivna (alltså överbeställ delar)monsterbyggare skrev:
Sant. Men jag har bara VVS ritningen i huvudet ännu, alltså ingen riktig ritning. Men det brukar funka ganska bra till 95% 
Klicka här för att svara

