Vindkraftverk väcker motstridiga känslor men kan bli en vanlig syn i de svenska landskapen framöver. Nu utreder regeringen om det kommunala vetot kan tas bort.

Du kan läsa artikeln här: Stor utbyggnad av vindkraften i Sverige

Redigerat av moderator:
Kan man rösta för kärnkraftverk?

• Gilla
  • Älska
Tågvirke och 22 till
  • Laddar…
Snailman
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kan man rösta för kärnkraftverk?
Lär nog inte hända, vi hade ju en folkomröstning en gång där man fick välja mellan tre olika nej alternativ, vilket jag inte var så nöjd med, då jag tom ritade utrustning till kärnkraften vid tillfället (på ASEA)

Men det låter som att en del partier kommer att vara positiva till kärnkraft vid nästa val.

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
En vindkraftindustri med rejält höga torn istället för Bromma flygplats vore något, lämpligt nära beslutsfattarna. Ekerö där det blåser bra skulle kunna skövlas och bli en vindkraftsindusti. Bevara istället fjällen.

• Gilla
Tågvirke och 9 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
En vindkraftindustri med rejält höga torn istället för Bromma flygplats vore något, lämpligt nära beslutsfattarna. Ekerö där det blåser bra skulle kunna skövlas och bli en vindkraftsindusti. Bevara istället fjällen.
Jag hade helt klart röstat för (det saknas elkraftproduktion i södra Sverige), men tyvärr blåser det inte lika mycket i Stockholmstrakten som utanför kusterna, i Skåne, Öland, Gotland eller i fjällen:
https://hannevind.com/kartor.htm

Redigerat:
Bromma flygplats är väl inte ens 200 hektar, hur många vindkraftverk kan man klämma in på den ytan? Avståndet mellan varje snurra ökar med rotorbladens diameter.
Oavsett, byggs det ett eller två vindkraftverk där så tror jag att det varit ett populärt lyft för att slippa inflygningarna, något som jag som gammal Södermalmsbo då hade uppskattat.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nu är ju inte vindkraftverk direkt någon "ovanlig" syn om man rör sig i Skåne eller åker E6 upp till Bohuslän...

R Riverground skrev:
En vindkraftspark på Gärdet och i tantolunden skulle oxå vara toppen

• Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vindkraftverk väcker motstridiga känslor men kan bli en vanlig syn i de svenska landskapen framöver. Nu utreder regeringen om det kommunala vetot kan tas bort.

Du kan läsa artikeln här: Stor utbyggnad av vindkraften i Sverige
Att ta bort det kommunala vetot är första steget för de Gröna khmerernas införande av klimatdiktaturen… allt är underordnat de deras övergripande ideologiska mål, klimatomställningen

• Gilla
Tågvirke och 7 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Nu är ju inte vindkraftverk direkt någon "ovanlig" syn om man rör sig i Skåne eller åker E6 upp till Bohuslän...
Tyvärr är det inte det…

• Gilla
Snicklas
  • Laddar…
Efter att ha sett Fiskarnas Rike på SVT så känns ju inte vattenkraft speciellt kul heller och vindkraften är opålitlig.

Faktum verkar vara att den enda nuvarande energikällan som är både leveranssäker, koldioxidfri och vänlig mot djur och natur är kärnkraft.

• Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Efter att ha sett Fiskarnas Rike på SVT så känns ju inte vattenkraft speciellt kul heller och vindkraften är opålitlig.

Faktum verkar vara att den enda nuvarande energikällan som är både leveranssäker, koldioxidfri och vänlig mot djur och natur är kärnkraft.
Tyvärr fungerar inte kärnkraften så bra när det gäller frekvensreglering

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
G Galten skrev:
Efter att ha sett Fiskarnas Rike på SVT så känns ju inte vattenkraft speciellt kul heller...
Nej, vattenkraften som den är idag i Sverige är en ren katastrof ur miljösynpunkt. Men trots att jag periodvis är ganska aktiv (påverkar politiker mm) vad gäller att avveckla små kraftverk och har bidragit med åtgärder som att rulla sten i vattendrag så tycker jag vattenkraften är en bra energikälla. Men vi kan inte ha alla dessa små onödiga och de större måste hanteras lite annorlunda.
Jag kan acceptera att ett fåtal vattendrag är förstörda för att vi skall få stabil el, jag menar, jag vet att bilismen är skit men jag äger bil och någon gång i veckan tar jag bilen till jobbet.
Men som det är nu vill jag bara gråta. Och majoriteten av våra politiska partier vill inte göra något för att förbättra vattenkraften. Delvis av dumhet och oförståelse (de har kunskapen men den går inte in) men också för att de låter vattenkraftens lobbyister påverka och bestämma. Till stor del med stöd av Centern.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Nej, vattenkraften som den är idag i Sverige är en ren katastrof ur miljösynpunkt. Men trots att jag periodvis är ganska aktiv (påverkar politiker mm) vad gäller att avveckla små kraftverk och har bidragit med åtgärder som att rulla sten i vattendrag så tycker jag vattenkraften är en bra energikälla. Men vi kan inte ha alla dessa små onödiga och de större måste hanteras lite annorlunda.
Jag kan acceptera att ett fåtal vattendrag är förstörda för att vi skall få stabil el, jag menar, jag vet att bilismen är skit men jag äger bil och någon gång i veckan tar jag bilen till jobbet.
Men som det är nu vill jag bara gråta. Och majoriteten av våra politiska partier vill inte göra något för att förbättra vattenkraften. Delvis av dumhet och oförståelse (de har kunskapen men den går inte in) men också för att de låter vattenkraftens lobbyister påverka och bestämma. Till stor del med stöd av Centern.
Vattenkraftens lobbyiser? De flesta vattenkraftverk ägs väl av Vattenfall och det är staten som äger vattenfall…

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.