För att plana vattenstenarna, 800 resp 1200 använder jag våtslippapper korn 80 som jag lagt på en avkapad bit av en fönsterbräda i kalksten. För att plana min 6000 sten använder jag de andra stenarna efter att de planats.
Baksidan av hyveljärn etc. planar jag med en diamantsten korn 180.
Grovslipar eggar på hyveljärn och stämjärn gör jag med en Tormek 1200. Jag försökte en gång i tiden även plana baksidorna med sidan av stenen men eftersom det inte finns någon svarvanordning för sidan av stenen så blev den ganska snart obrukbar på sidan.
Baksidan av hyveljärn etc. planar jag med en diamantsten korn 180.
Grovslipar eggar på hyveljärn och stämjärn gör jag med en Tormek 1200. Jag försökte en gång i tiden även plana baksidorna med sidan av stenen men eftersom det inte finns någon svarvanordning för sidan av stenen så blev den ganska snart obrukbar på sidan.
Jag tycker att min DMT Dia-flat tar för långsamt på mina Naniwa Pro-stenar. De är lite hårdare (men inte som Shapton) än mina tidigare stenar. Tycker ändå att det borde gå fortare. Har alltid planat under rinnande vatten vilket är enligt manualen. Känns som att diamanterna är slöa, vilket ju verkar lite orimligt...
Vad använder ni? Tips?
Vad använder ni? Tips?
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Diamanterna slöar till sig med tiden..Daniel_N skrev:
Jag tycker att min DMT Dia-flat tar för långsamt på mina Naniwa Pro-stenar. De är lite hårdare (men inte som Shapton) än mina tidigare stenar. Tycker ändå att det borde gå fortare. Har alltid planat under rinnande vatten vilket är enligt manualen. Känns som att diamanterna är slöa, vilket ju verkar lite orimligt...
Vad använder ni? Tips?
Jag planar med lyxdiamant-skivor köpta på Aliexpress för typ 4$ ST och sen limmade på glasskiva. (Sen limmade jag ett gäng skivor på en mdf-platta för att slipa på dem med)
Jag har en dmt (inte den lyxiga dia-flat utan vanliga varianten som är lika stor som vatten stenen), extra coarse. Funkar fortfarande (6-7 år) utmärkt under rinnande vatten till mina naniwa stenar. Men detta är för hobbybruk.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden