Jag använder oftas den duo-sharp sten du länkar till. Storleken är den rätta för att plana brynen med. Jag lägger den över gallret i vasken och låter geggan rinna av där medan jag planar. Den blå, coarse, sidan är utmärkt till att plana stenarna med. Använd inte den röda, fina, sidan till dina brynen. Diamanterna lossnar! Den är dock bra att ha för att plan baksidan på nya hyveljärn och stämjärn om de är mycket oplana.

Ett alternativ till Shaptons glasstenar, som iofs är mycket bra, är de Naiwa-brynen (Superstone) som hyvlar.se säljer. Jag har använt 8000 och 12000 ganska länge och precis skaffat en 800. Förutom att jag irriterar mig lite på plasthållaren, som med lite möda går att få bort, är jag väldigt nöjd med dem. De håller formen längre än mina King, dvs behöver inte planas fullt lika ofta, avverkar minst lika snabbt och ger en bra feedback för hur de tar.
Sandpapper på glas är en bra metod men nackdelen är att det går åt nästan ett ark papper per 2-3 stenar man planar.
/B

Då blir det inköp av duo-sharp stenen. Fine sidan på stenen hoppades jag skulle fungera bra till just det du nämner så det var ju bra att jag fick det bekräftat. Jag har själv en 800, köpt på hyvlar.se, och en kombi sten 3000/8000 e det väl. Båda är Naniwa stenar. Men jag skulle vilja prova något mer så därför funderar jag lite på shaptons glasstenar, en av fördelarna är det mindre behovet av vatten. Får se vad det blir.

Sandpappers metoden kan jag tänka mig blir dryg i längden även om den fungerar bra. Det är den jag använder nu i väntan på något annat.

bengtn skrev:
Den är dock bra att ha för att plan baksidan på nya hyveljärn och stämjärn om de är mycket oplana.

/B
Jag läste någonstans att du använde en Shapton 220 sten också för att att plana baksidan på ett hyveljärn. Hur ser du på det? Kör du först DMT i fine och sen Shapton 220 eller har dom två helt olika användningsområde?

Behöver fixa till baksidorna på några stämjärn som är ganska plana men med bearbetningsmärke kvar, var ganska drygt på 800 stenen (tröttnande till slut). Hur hade du gjort här? DMT fine och sen vidare till 1000 sten eller blir det för långt hopp? Vill helst undvika sandpapper.

Jag använder nog båda lika ofta och ungefär till samma sak. Diamanten ger något grövre repor och det känns som om den avverkar lite snabbare. När jag planer en baksida börjar på 800-stenen, om det verkar som om det är mycket att avverka byter jag till Shaptonstenen och om det ser ut att vara riktigt mycket att avverka tar jag diamanten. Alltså ingen vetenskap.
/B

Jag är på gång att införskaffa mina första vattenstenar och lutar lite mot att då kanske köpa http://www.axminster.co.uk/ice-bear-ice-bear-waterstone-sharpening-kit-prod23188/ om ni inte har andra bättre rekommendationer.

Jag frågade Axminster vad de tyckte man skulle använda för att plana stenarna med efteråt och de rekommenderade då http://www.axminster.co.uk/ice-bear-ice-bear-ceramic-flattening-stone-prod32262/ som fått uselt betyg då den inte anses plan. Duo-sharp är säkert bra men 1500-2000 kr för detta är lite saftigt. Dieter har också en flattening stone http://www.fine-tools.com/G-abrichtblock.html men jag vet inte om den är bättre än den på Axminster. Vad kan ni rekommendera för att plana vattenstenarna men som inte kostar så blodigt mycket?

En tjockare glasskiva från glasmästaren i kombination med 180 vattenslippapper fungerar utmärkt för mig.

Ja de blir bra!

Ok, stort tack för hjälpen.

Vad har hänt på denna front sen 2012?

Jag har i många år använt slippapper på tjocka glasskivor, vilket funkar utmärkt för att plana stenar, speciellt när jag använde Biltemas spraylim, för då brukade slippappret lossna ungefär samtidigt som det var förbrukat, vilket var smidigt om än rätt störigt. Sen betade jag till Wurth spraylim som inte lossnar, men nu blir det än mer uppenbart hur snabbt slippappret slits ner (och hur segt där är att få bort sen). Letar därför efter en smidigare och bättre lösning.

Är det fortfarande Dia-Flat från DMT som gäller om man vill ha riktigt bra prylar?

Jag använder bitar av sekunda slipmaskinsband grovlek 40. Jag fick en hel låda av den sorten av en gubbe som hade fiskat upp dem på avstjälpningsplatsen i Jeppo på 80-talet. Det var på den tiden då Mirka dumpade sina sekundaprodukter på en öppen avstjälpningsplats utan att gräva ned dem.
Som underlag använder jag en rostig bit 6 mm järnplåt och så brukar jag stänka på litet vatten på slipbandet så att stendammet inte sätter igen ytan.

Fungerar helt perfekt! Det behövs inga avancerade dyra specialverktyg för det här.

Redigerat:
heimlaga skrev:
Jag använder bitar av sekunda slipmaskinsband grovlek 40. Jag fick en hel låda av den sorten av en gubbe som hade fiskat upp dem på avstjälpningsplatsen i Jeppo på 80-talet. Det var på den tiden då Mirka dumpade sina sekundaprodukter på en öppen avstjälpningsplats utan att gräva ned dem.
Som underlag använder jag en rostig bit 6 mm järnplåt och så brukar jag stänka på litet vatten på slipbandet så att stendammet inte sätter igen ytan.

Fungerar helt perfekt! Det behövs inga avancerade dyra specialverktyg för det här.
Som jag skrev blir resultatet utmärkt med slippapper, men de slits som sagt fort. Att bara hålla slippappret mot ett underlag m handkraft eller mot glas med vatten tycker jag inte funkar bra nog för mina krav. P40 är ju dessutom sjukt grovt, jag planar ofta men lite i taget. Vill du ha planare stenar gissar jag att en tjock glasskiva är betydligt planare än en rostig 6mm järnplåt.

Glas är mycket planare...... och fastlimmat papper är säkert planare än att bara sätta fast pappret med en skruvtving i var ända...... men eftersom min brutala metod get fullgott resultat så har jag svårt att se vad man skulle vinna.......

Jag förstår inte riktigt...... om du inte använder någon sorts jigg som kräver plant bryne....?

heimlaga skrev:
Glas är mycket planare...... och fastlimmat papper är säkert planare än att bara sätta fast pappret med en skruvtving i var ända...... men eftersom min brutala metod get fullgott resultat så har jag svårt att se vad man skulle vinna.......

Jag förstår inte riktigt...... om du inte använder någon sorts jigg som kräver plant bryne....?
Har du provat m tex diamantsten eller glas/slippapper? kanske kandu då få ett bättre än fullgott resultat? Plant bryne är i min värld steg 1, jag använder veritas mk2 jig, vilken jag tycker är toppen och ger den bästa brytningen jag någonsin har upplevt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.