Hej!
Vi har köpt en tomt som har en detaljplan som säger att mark runtom byggnader skall bevaras med naturliga markhöjder. Problemet är att tomten lutar både från öst till väst och från norr till söder med 2-3 m. Vi hade väl inte läst på om detta utan vår plan var att skaffa fyllemassor och jämna till tomten så att den blev jämn med högsta punkt som riktmått. Det betyder att i nederkant behöver den justeras ca 2 m. Detta hade vi tänkt lösa mot nästa granne med L-stöd (har godkännande från dom) området har en sluttande nivåskillnad men den skulle ändå bevaras men mer som etapper för att få jämna tomter. Vi vill nu inte gärna ha en skidbacke till tomt, den är ju svår att spela boll och umgås på. Vi har fått svar att vi endast får höja 0,5 m men det förslår ju ingenting. Nu har vi inte sökt bygglovet än utan jag är ute efter tips som kunde göra att vår önskan om en fin och jämn tomt uppnås. På byggnadskontoret har de svarat att L-stöd är svårt att få igenom, tips om andra alternativ?! Värt att nämnas, det är ett nytt område så allt blir nybyggnation och vi är bland de första ut på tomterna men vi är bekanta med de som har tomten bredvid och nedanför som blir påverkade av någon lösning för plan-arbete så där är det inga hinder.
Tack snälla för tips och ideer om lösningar och smörjning till byggnadskontoret;)
Sofia

Hemmakatten
Om man uttryckligen i detaljplanen sagt att man vill behålla området som ett grönområde med naturliga variationer på marken så har jag svårt att se att ni skulle få lov att höja marken flera meter.

Försök istället att ta tillvara markvariationerna, gör terasseringar, vindlande gångar och trevliga trappavsatser.

Vill ni ha en platt gräsmatta så är nog denna tomt inget för er.

• Gilla
moperandi och 3 till
  • Laddar…
K
Är inte tomten jätteliten borde ni väl kunna terrasera inom 0,5 meters höjdskillnad och ändå få en hyfsat jämn gräsmatta att umgås på. Ville ni ha en fotbollsplan skulle ni kanske köpt tomt på åkermark

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
Jag har terrasserat genom att höja 50cm och sänka 50cm och därmed fått 1m höjd på terrasserna. Dessutom krävdes inte så mycket fyllnadsmassor till detta. Detta är på ena sidan huset. På andra sidan har jag en brant slänt som går runt en bergknalle som agerar naturligt L-stöd för hela höjdskillnaden. Har dock en granne som har en liknande tomt som har gjort en stor sten-del som slänten går runt istället.

Betänk också att ni kan få marklov för att plana ut runt huset trots vad detaljplanen säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.