4 441 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Plan/Rikthyvel. Vad Köpa
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej snickar vänner
Står i begrepp att köpa en kombinerad plan och rikthyvel.
Är väldigt sugen på en Felder AD 741 men undrar om ni har något annat tips i den klassen/Storlek?
Är det någon som har erfarenhet av Rojek, dom är ju väldigt attraktivt prissatta, men jag är inte säker på kvaliteten.
Det måste var runt 2m riktbord och helst 400mm plan/Riktbredd. Den ska väga och ha minimalt med vibrationer och kunna klara en 4 stålskutter. Runt 4 - 5 HK skulle jag tro är lagom. Är inte intresserad av dom "gamla gjutjärns" kärrorna, har haft såna och dom är inte roliga.
Tacksam för alla tips.
Står i begrepp att köpa en kombinerad plan och rikthyvel.
Är väldigt sugen på en Felder AD 741 men undrar om ni har något annat tips i den klassen/Storlek?
Är det någon som har erfarenhet av Rojek, dom är ju väldigt attraktivt prissatta, men jag är inte säker på kvaliteten.
Det måste var runt 2m riktbord och helst 400mm plan/Riktbredd. Den ska väga och ha minimalt med vibrationer och kunna klara en 4 stålskutter. Runt 4 - 5 HK skulle jag tro är lagom. Är inte intresserad av dom "gamla gjutjärns" kärrorna, har haft såna och dom är inte roliga.
Tacksam för alla tips.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej Peter, Har funderat på den också, men tror att jag tycker den är lite kort i riktbordet (ca 150 om jag minns rätt) Sen väger den under 200 kg och det bådar inte så gott, om det är minsta vibartioner i kuttern kommer hela maskinen att hoppa runt. Vore kanon om du hade lust att skriva en recensione så fort du har lite erfarenhet av den.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Ingen som har erfarenhet av Rojek?? Berätta!
eller andra märken
eller andra märken
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Men jag är nyfiken på varför du inte gillar gjutjärnsmaskiner generellt. Jag har inte så stor erfarenhet av stora gjutjärnsmaskiner, men min uppfattning är att de känns riktigt rejäla och gedigna att jobba med?
Jag kan definitivt rekommendera Moretens/ Logosols H410 (köp den från Logosol, då får du support...)
Jag har en H410 och har den på hjulsats dessutom eftersom jag har ett litet snickeri, men den står ytterst stabilt och några vibrationer har jag inte märkt av. (stålen måste vara balanserade hur som helst så att det inte blir några vibrationer) Det är två stål i kuttern men tror man faktiskt kan beställa den med 4 stål i kuttern.
Jag är hobbysnickare, men jag är supernöjd med maskinen och har kört mycket på H410:an. För det priset får man verkligen en fin hyvel. Det är svenskt precisionsbygge med rejäla industrikomponenter och att kunna planhyvla utan att fälla upp borden är ett stort plus för mig som har trångt och jag planar nästan alltid i samband med att jag är klar med riktningen och tycker inte om att samla på hög efter rikt för att sedan stå och bygga om maskinen för att kunna plana och sen bygga om igen... (som verkligen känns hobby, då har jag hellre separat plan och rikt)
Hur som helst, kom förbi Falun och provkör vet jag, du är välkommen.
Men om du fortfarande vill ha en stor och tung hyvel så skulle jag köpa Feldern, tveksam till Rojek...mmm njaa... Tänker främst på supporten...
Jag har en H410 och har den på hjulsats dessutom eftersom jag har ett litet snickeri, men den står ytterst stabilt och några vibrationer har jag inte märkt av. (stålen måste vara balanserade hur som helst så att det inte blir några vibrationer) Det är två stål i kuttern men tror man faktiskt kan beställa den med 4 stål i kuttern.
Jag är hobbysnickare, men jag är supernöjd med maskinen och har kört mycket på H410:an. För det priset får man verkligen en fin hyvel. Det är svenskt precisionsbygge med rejäla industrikomponenter och att kunna planhyvla utan att fälla upp borden är ett stort plus för mig som har trångt och jag planar nästan alltid i samband med att jag är klar med riktningen och tycker inte om att samla på hög efter rikt för att sedan stå och bygga om maskinen för att kunna plana och sen bygga om igen... (som verkligen känns hobby, då har jag hellre separat plan och rikt)
Hur som helst, kom förbi Falun och provkör vet jag, du är välkommen.
Men om du fortfarande vill ha en stor och tung hyvel så skulle jag köpa Feldern, tveksam till Rojek...mmm njaa... Tänker främst på supporten...
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Tackar för input gällande Mortenes (Gruvberget). Jag ska nog ta en närmare titt innan jag skriver av den. Som du säger priset är ju väldigt lockande.
Daniel_N, det är inte gjutjärnet i sig, såklart, alla kvalitets maskiner har bord i gjutjärn, det är dom där gammla 40-70 tals maskinerna som enligt min mening har gjort sitt. Ofta väldigt högt ljud, sämmre precistion än nyare kvalitets maskiner. Dom känns lite gammla och har ofta inga finneser (som nya har). Jag har som sagt haft såna och nu lockas jag av moderna maskiner, men självklar är ju gammla gjutjärns maskiner att föredra framför moderna hobby maskiner och kostar ofta samma. Men jag vill liksom upp ett snäpp till
Daniel_N, det är inte gjutjärnet i sig, såklart, alla kvalitets maskiner har bord i gjutjärn, det är dom där gammla 40-70 tals maskinerna som enligt min mening har gjort sitt. Ofta väldigt högt ljud, sämmre precistion än nyare kvalitets maskiner. Dom känns lite gammla och har ofta inga finneser (som nya har). Jag har som sagt haft såna och nu lockas jag av moderna maskiner, men självklar är ju gammla gjutjärns maskiner att föredra framför moderna hobby maskiner och kostar ofta samma. Men jag vill liksom upp ett snäpp till
Klicka här för att svara
