Har skaffat en begagnad plan och rikthyvel, modell Clas Ohlson PT260 ca 20 år gammal. Är ny inom området så behöver lite hjälp.
En del, vad jag förstått måste vara anti kickback skydd, är sliten. Det är flertal spärrhakar som hänger på en metallstång för att skydda mot kickback. Vad jag läst mig till ska dessa vara lite rörliga, så att plankan kan åka igenom och de då ger efter lite för att sen falla tillbaka och fungera som skydd. Två av spärrhakarna har gått sönder, vilket kanske inte gör så stor skillnad. Men däremot sitter de så hårt så att det inte går att rubba. Vet inte vad som hänt, om de fått beläggning så att de blivit för breda och därmed inte kan röra sig eller om jag förstått fel hur de fungerar. Tar jag bort en av spörrhakarna, exv en av de trasiga rör de sig helt fritt och faller själv tillbaka av tyngdkraften. Så frågan är, kan man ta bort en av spärrhakarna så att det finns mer utrymme och de kan röra sig, fila lite på dem så de blir något smalare och därmed får plats att röra sig alternativt att jag måste försöka hitta reservdelar (vilket kan vara svårt)
En del, vad jag förstått måste vara anti kickback skydd, är sliten. Det är flertal spärrhakar som hänger på en metallstång för att skydda mot kickback. Vad jag läst mig till ska dessa vara lite rörliga, så att plankan kan åka igenom och de då ger efter lite för att sen falla tillbaka och fungera som skydd. Två av spärrhakarna har gått sönder, vilket kanske inte gör så stor skillnad. Men däremot sitter de så hårt så att det inte går att rubba. Vet inte vad som hänt, om de fått beläggning så att de blivit för breda och därmed inte kan röra sig eller om jag förstått fel hur de fungerar. Tar jag bort en av spörrhakarna, exv en av de trasiga rör de sig helt fritt och faller själv tillbaka av tyngdkraften. Så frågan är, kan man ta bort en av spärrhakarna så att det finns mer utrymme och de kan röra sig, fila lite på dem så de blir något smalare och därmed får plats att röra sig alternativt att jag måste försöka hitta reservdelar (vilket kan vara svårt)
Skruva isär och ta reda på varför de har fastnat.
Maskinen är en väldigt vanlig kinamaskin som sålts under många olika varumärken. Reservdelar är inget större problem.
Troligen exakt samma som denna jag har.
Min är såld av Luna under varumärket Proofy EHM 260.
Sök på nätet efter reservdelar.
Maskinen är en väldigt vanlig kinamaskin som sålts under många olika varumärken. Reservdelar är inget större problem.
Troligen exakt samma som denna jag har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min är såld av Luna under varumärket Proofy EHM 260.
Sök på nätet efter reservdelar.
Hej! Skruvade isär, inget uppenbart fel utan svängde fritt. Visade sig att de fått beläggning så det blivit för trångt mellan de individuella spärrhakarna men nu fungerar den. Tack!
Är maskinen nått att ha eller bara skräp från kina?
Är maskinen nått att ha eller bara skräp från kina?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Emco rikt och planhyvel rex 2000 justerar inte
Verktyg & Maskiner -
Inca plan och rikthyvel 343.190.02 reservdelar
Verktyg & Maskiner -
Byta Elmotor Riktyvel/Planhyvel Emco Rex B20
Verktyg & Maskiner -
'Range cooker' – spis som inte låter som ett flygplan?
Kök -
Köpes: INCA, Compact, Rikthyvel eller INCA Rikt- och Planhyvel
Köpes, Hyres & Bytes